Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Må vi forsøke å forstå alt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-16, 18:37   #1
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må vi forsøke å forstå alt?

Per Fuggeli sier (I alle fall ut fra det man kan lese hos nrk) at man må forsøke å forstå dette ned barnebruder.

http://www.nrk.no/norge/per-fugelli-...sta-1.12783252

Jeg kjenner at jeg sliter veldig med akkurat det. Jeg ser jo at det er aspekter ved dette som ikke er bare enkelt. Samtidig så mener jeg at i vår tross alt opplyste verden så burde det være dem som giftet seg med unger som må forstå. Vi snakker jo ikke om mennesker fra folkegrupper som har levd atskilt fra resten av verden, men mennesker med nok kontakt med verden til å forflytte seg og vite hvor man skal dra.

Jeg sliter med viljen til å forsøke å forstå. Jeg ble faktisk provosert bare av overskriften. Og er vel fremdeles der etter å ha lest artikkelen at jeg ikke ønsker å forstå. Jeg mener det er moralsk forkastelig og uakseptabelt uavhengig av kulturell kontekst. Voksne menn gifter seg ikke med barn. Barn får ikke barn.

Er det jeg som ikke forstår noe vesentlig som ikke klarer å finne et snev av vilje til å forstå denne praksisen og som ikke klarer å finne en eneste unnskyldning for å gifte seg med barn så lenge man er oppegående nok til å vite hvordan man flykter og hvor man skal flykte. At jeg kunne forstått om man fant en uoppdaget stamme i jungelen som aldri hadde hatt kontakt med omverdenen og som av pur uvitenhet praktiserte barneekteskap. Men alle andre?

Hva godt gjør det å forstå dette? Og hva i alle dager gjør man med en 11-åring som er gift med en voksen mann. Eller en 14-åring med mann og barn? Jeg innser jo at fordømmelse ikke hjelper, men likevel. Hva er alternativet?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:41   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Å forstå er jo ikke det samme som å akseptere.

Jeg tenker at jeg langt på vei kan forstå at det oppstår uheldige situasjoner i verden, der resultatet er at et barn giftes bort, men jeg kommer aldri til å akseptere og legge til rette for den slags. Men alt vi kan ha forståelse for møter vi på en helt annen måte enn om vi bare setter oss på bakbena, og jeg mener Fuggeli har helt rett i at vi må møte disse menneskene med respekt. Selv om vi gjør det aldri så klart at en voksen mann ikke kan leve som gift med en jente på 14.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:42   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg kjenner at jeg blir veldig vrang i vilja og at lysten til å i det heletatt å forsøke forstå konsepetet voksen mann gifter seg med barn, sitter veldig, veldig langt inne.

Det er mulig det er en kultur. I mine øyne er det en ukultur.

Endrer meg litt/utdyper - altså jeg forstår jo, reint rasjonelt, mekanismene bak at det blir slik at små jenter giftes bort til eldre menn pga behov for beskyttelse. Reint rasjonelt. Der stopper det for min del.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 02-02-16 kl 19:49.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:46   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg tenker det alltid er lurt å forsøke å forstå - som i å se på sammenhenger. Det betyr på ingen måte at man skal akseptere det. Men ved å forstå hvordan ting henger sammen havner man også i en bedre posisjon til å bekjempe.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:49   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg forstår at dette er en gammel (u)kulturell greie. Men jeg forstår også at i Norge må vi ha nulltoleranse for dette. Her må vi være krystallklare!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:49   #6
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å forstå er jo ikke det samme som å akseptere.

Jeg tenker at jeg langt på vei kan forstå at det oppstår uheldige situasjoner i verden, der resultatet er at et barn giftes bort, men jeg kommer aldri til å akseptere og legge til rette for den slags. Men alt vi kan ha forståelse for møter vi på en helt annen måte enn om vi bare setter oss på bakbena, og jeg mener Fuggeli har helt rett i at vi må møte disse menneskene med respekt. Selv om vi gjør det aldri så klart at en voksen mann ikke kan leve som gift med en jente på 14.

Skal man da forstå voldtekt? Skal man forstå at noen kaster syre på kvinner som straff.

Jeg vet at å forstå ikke er det samme som å akseptere. Men jeg klarer ikke å forstå at det finnes en eneste grunn til å gifte seg med et barn. Skal man hjelpe kan man adoptere barnet. La det fortsette å være barn. Men gifte seg med det? Ha sex med det? Jeg klarer ikke å forstå at det finnes noen unnskyldning.

For meg er giftermål med barn det samme som voldtekt. Og jeg blir vrang i viljen av at noen sier jeg bør forstå og at det ikke er tegn på at de som gjør det og samfunnet som praktiserer det mangler noe fundamentalt som de burde være fullstendig klar over selv.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:49   #7
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg kan godt forsøke å forstå, men det eneste det fører til er at jeg blir enda mer sikker at det hele er avskyelig.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:50   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner at jeg blir veldig vrang i vilja og at lysten til å i det heletatt å forsøke forstå konsepetet voksen mann gifter seg med barn, sitter veldig, veldig langt inne.

Det er mulig det er en kultur. I mine øyne er det en ukultur.

Endrer meg litt/utdyper - altså jeg forstår jo, reint rasjonelt, mekanismene bak ar det blir slik at små jenter giftes bort til eldre menn pga behov for beskyttelse. Reint rasjonelt. Der stopper det for min del.

Jeg klarer ikke det en gang. Den gamle mannen kunne adoptert barnet og fortsatt å behandle det som et barn. Å gifte seg er ikke det eneste alternativet for å ta bare på og beskytte barn.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:52   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Det er nettopp lysten til å bli vrange i viljen, og den automatiske avskyen vi føler, som gjør at vi er bedre kjent med å prøve å forstå (igjen, forstå er ikke det samme som å akseptere). For jeg tenker at bare da har vi et utgangspunkt der vi faktisk kan påvirke og ha mulighet til å formidle vårt syn på en måte som tas i mot.

Jeg tror de fleste har opplevd å stå ansikt til ansikt med noen som bare er fulle av uvilje, og det er sjelden det gir rom for refleksjon for noen av partene.

Men vi skal selvsagt ikke akseptere at barn er gift.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:56   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Men da må jeg spørre, hva er det man skal forstå? Hvordan forstår man mekanismene bak voldtekt? Hadde det nå bare vært en formalitet. At man var gift på papiret. Men disse mennene har sex med ungene. Gjør dem gravide og barn får barn. Det kan ikke forklares med behov for beskyttelse. Og jeg nekter å forstå det som det.

For meg handler det om det jeg spør om - må man forstå alt? Finnes det ting man kan si at "nei, dette går det ikke an å forstå"?

Og jeg er fullstendig klar over store man kan forstå uten å akseptere.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 18:57   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Skal man da forstå voldtekt? Skal man forstå at noen kaster syre på kvinner som straff.

Jeg vet at å forstå ikke er det samme som å akseptere. Men jeg klarer ikke å forstå at det finnes en eneste grunn til å gifte seg med et barn. Skal man hjelpe kan man adoptere barnet. La det fortsette å være barn. Men gifte seg med det? Ha sex med det? Jeg klarer ikke å forstå at det finnes noen unnskyldning.

For meg er giftermål med barn det samme som voldtekt. Og jeg blir vrang i viljen av at noen sier jeg bør forstå og at det ikke er tegn på at de som gjør det og samfunnet som praktiserer det mangler noe fundamentalt som de burde være fullstendig klar over selv.

Nå synes jeg faktisk du er usaklig, men jeg tar høyde for at det er utilsiktet. Sånn sett kan jeg prøve å forstå hva det er du prøver å formidle her.

Selvsagt skal vi prøve å forstå voldtekt. At noen i det hele tatt prøvde å forstå hvorfor voldtekter skjer, er vel hele grunnlaget i arbeidet med å forebygge voldtekt? Hva tror du opplysningskampanjene bunner i, jobben med å bedre folks forståelse hva voldtekt er, rettsvesenets syn på voldtekt?

Avsky og uvilje er naturlige, menneskelige reaksjoner, men de bidrar med veldig lite konstruktivt. Det skjer ufattelig mye i verden som er vanskelig å forstå, men jobben med å forebygge, forhindre, endre, starter uansett med å forstå hva, hvorfor og hvordan.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:05   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Niobe sier egentlig det jeg vil si om denne saken.
Man må forsøke å forstå. Alt. Det er ved å forstå/skjønne at man kan jobbe mest effektivt for å endre/forebygge/bedre.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:08   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Det eneste "formildende" er at det alltid har vært sånn. Men når de nå kommer til vår demokratiske og opplyste verden så er det DE som må forstå at dette ikke er akseptabelt. De må få beholde sin kultur så mye som mulig, men dette er helt uakseptabelt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:10   #14
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Hva er usaklig? Å sammenlikne barnebruder med voldtekt?

Jeg tror man fort kan ende opp med å forstå ting I hel også og så. Jeg opplever at det er forskjell på den forståelsen man kommer fram til i forskings- og forebyggende hensikt og den forståelsen så Fuggeli oppfordrer til.

Jeg er selvfølgelig enig i at de menneskene som skal jobbe med problemerstillinger må forstå bakgrunn og kontekst. Men folk flest bør slippe å føle seg slemme som ikke klarer å forstå ting som drap, voldtekt og barnebruder.

Men jeg startet jo tråden for å se om noen klarer å overbevise meg om at jeg er vanskelig og burde forstå det Fuggeli sier jeg burde.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:12   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg er enig med flere her. Vi må forsøke å forstå, men det er langt i fra å akseptere. Jeg kan forstå og skjønner hvorfor det finnes barnebruder, men vi må gjøre alt i vår makt for å jobbe mot at dette skjer.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:13   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det eneste "formildende" er at det alltid har vært sånn. Men når de nå kommer til vår demokratiske og opplyste verden så er det DE som må forstå at dette ikke er akseptabelt. De må få beholde sin kultur så mye som mulig, men dette er helt uakseptabelt.

Det er vel alle enige i, hvertfall Fugelli. Jeg syns Niobe har sagt det bra i denne tråden. Forståelse er langt i fra det samme som aksept.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:52   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Enig med Niobe og Katta.

Jeg tenker at ved å forstå hvorfor/hvordan noe skjer kan det være lettere å gjøre noe med det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 19:55   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg er enig med Niobe. MEN; det er ikke alle som trenger å forstå, kanskje? Det er viktig at enkelte forstår, da særlig de som jobber med å motvirke slikt svineri. Men at enhver miljøarbeider på mottak og lærere og hele røkla "forstår" er ikke nødvendigvis der vi trenger å sette inn støtet. Dog er kulturell kunnskap sjelden en byrde, tror jeg. Men man må forvalte den vel, og sikre at man skiller mellom forstå og godta.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 20:02   #19
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Jeg forstår jo forsåvidt jeg også. Men min forståelse et tydeligvis en annen enn Fuggeli. Han sier at det ikke er moralsk forkastelig eller kulturelt primitivt, men jeg klarer ikke å forstå det på noen annen måte. I mine øyne er det overgrep mot barn og det å forsøke å forstå det som beskyttelse av barn klarer jeg bare ikke. Man kan ikke beskytte barn ved å ha sex med dem og jeg klarer ikke å forstå at noen klarer å forstå det på den måten.

Jeg forstår ikke det Fuggeli mener jeg må forstå. Jeg forstår barnebruder som overgrep og maktmisbruk fra mennesker som burde vite bedre.

Å forsøke å forstå at at dette skal være en nødvendighet i noen samfunn blir bare så ekstremt feil for meg.

Jeg ser av en overskrift at noen spør om man skal forstå steining også. Og det er jo litt der jeg også er. Skal man forstå og forklare og forsøke å finne en rasjonell forklaring på absolutt alle handlinger eller finnes det noen handlinger som bare kan forstås som grunnleggende onde eller moralsk forkastelige eller primitive?

Jeg spør ikke for å være vrang. Jeg spør bare fordi jeg synes at Fuggeli forsøker å skape en forståelse av barnebruder som noe som i utgangspunktet er ment som en beskyttelse av barnet, når jeg mener at det kun kan forstås som et overgrep.

Så egentlig blir overskriften på tråden feil. Jeg et jo egentlig enig med Niobe I at man må forsøke å forstå alt. Men jeg er uenig i at man skal forklare alt med at det ligget gode intensjoner til grunn. Noen ting kan man forstå, forklare og ensidig fordømme, fordi det ikke er mulig å forstå handlingen som annet enn utelukkende negativ for personen som rammes av handlingen.

Mest av alt sier vel dette noe om hvor grusomt jeg synes konseptet barnebrud er.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-16, 20:05   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må vi forsøke å forstå alt?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg spør bare fordi jeg synes at Fuggeli forsøker å skape en forståelse av barnebruder som noe som i utgangspunktet er ment som en beskyttelse av barnet /.../

Nei, det er jeg virkelig helt uenig med deg i at han mener.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Mest av alt sier vel dette noe om hvor grusomt jeg synes konseptet barnebrud er.

I motsetning til oss andre, mener du?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no