Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 14:04   #21
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Jeg lager hvit saus først og deretter har jeg most kålrabi oppi. Du kan også ha litt kraft fra pinnekjøttet.

Krydre med salt og pepper, rund av med litt sukker om nødvendig.

Og godt med muskat i den hvite sausen!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 15:05   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Jeg bruker både gulrot og kålrabi. Jeg koker med lite vann, hviskjelen er full av gulrot og kålrot i små biter, er det bare noen cm med lettsaltet vann.

Når man spiser festmat er det ingen grunn til å være gniten. Jeg tømmer av vannet, har i en røslig klatt smør, masse masse pepper, en dæsj fløte og bruker stavmikser. Smak til med salt. Økogrønnsaker gir stappe helt uten bittermsak.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 14:56   #23
*Lise*
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5
*Lise* har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Vi bruker en stappe med: Kålrot, gulrot og søtpotet (yams)
Det blir kjempegodt! Kok det opp i små biter i lettsaltet vann. Ha også oppi litt av pinnekjøtt kraften når du moser. Blir kjempegodt
(Fløte eller Creme fraiche er også godt i)

*Lise* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 19:24   #24
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Jeg bruker kålrot, en potet og tre små gulrøtter (øko). Skjærer i små biter og koker 20-25 minutt, litt smør eller fløte eller begge deler i foodprosessor + salt, pepper og evnt. litt hvitløk.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 22:20   #25
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Jeg bruker kålrot, kremfløte, smør, pepper og litt av kraften fra pinnekjøttet. Hiver alt i foodprosessoren.

Gjett hvem som feiret 1. søndag i advent med pinnekjøtt og stappe i dag

Rødkål og surkål til pinnekjøtt ? Hæ ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 09:30   #26
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Et lite meldryss kan hjelpe til med å "binde" den litt. Det trengs selvsagt ikke i potetmos, siden potetene selv inneholder stivelse. Men siden kålrabi ikke har (like mye) stivelse, så kan det være greit å ha litt mel i. Jeg bruker ca en ss til en middels stor kålrabi, kanskje litt mindre. Prøv med litt, rør inn, la det småkoke et par minutter, og se om du evt. må gjenta. Fløte og smør er en selvfølge!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 22:17   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe

Jeg må bare si at jeg ble utrolig snytt i dag! Vi skulle feire mini-julaften hos svigers fordi min svoger reiser til Thailand på torsdag og blir borte i en hel måned fremover. Så det ble servert full julemiddag med ribbe og alt tilbehør, og riskrem med mandel i til dessert.
Kålrabistappe stod selvsagt på bordet, men den så veldig lys og tynn ut, så jeg spurte hva som var oppi den? Joda, KÅLRABI, PEPPER OG OLJE!!! Olje!?! Jeg spurte om hun ikke pleide å ha smør i, men da sa hun at de prøvde å slanke seg, så da hadde de kuttet ut smør og sånt. Eh. Greit at de vil slanke seg, men skal man invitere folk på middag, til og med julemiddag av alle ting, er det vel ikke akkurat tiden for å spare inn på kalorier? ÆØsj, jeg ble skikkelig snytt (selv om jeg selvsagt ikke viste det, jeg har da folkeskikk).
Sist, da vi spiste kjøttkaker hos dem, hadde de sløyfet saus fordi svigerfar hadde høyt kolesterol. Han kunne vel da for fader latt være å spise saus da!!

Ja, jeg er hormonell, men jeg liker ikke når folk tukler med den kjære og kjente gode maten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no