Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-15, 21:26   #1
Fandens Oldemor
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
Fandens Oldemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Det begynner å haste med å bestemme seg, og jeg er helt blank. Håper noen kloke hoder kan ha innspill på lur.

Vi har revet kjøkkenet og skal sette opp nytt. Løsningen blir som følger:

Langt og smalt rom der kjøkkenet skal være innerst. På kortveggen blir det 3 høyskap med hvitevarer som bygges en slags gipskasse rundt, slik at vi kan bygge inn spotter over høyskapene. På hver side av gipskassen kommer benkene som følger langveggene, slik at kjøkkeninnredningen blir u-formet. Den ene benken blir da stående mot en innervegg, og er 4 m kun avbrutt av en ventilator og platetopp. Den andre er like lang, men dette er en yttervegg med 2 vinduer som begge er 2-rams. De er dessverre ikke sentrerte over benken, benken går litt lenger bortover veggen enn vinduene. Vasken er under det ene vinduet.

Eneste belysning jeg har planlagt til nå er spottene i gipskassen. Har veldig behov for at noen kan foreslå noe til over benkene, og/eller midt i taket.

Siden vi skal ha gipsvegger med matt maling i hele huset, burde det kanskje være noen form for backsplash på kjøkkenet. I alle fall på veggen som ikke har vindu. Er det snålt å ha fliser når vi ikke har overskap? Andre forslag?

For de som finner det nødvendig info for å kunne gi et svar, kan jeg si litt om stilen jeg ser for meg. Hvit innredning uten håndtak og hvit benkeplate, hvite vegger, listefrie vindu i dempet sort, gipskasse i dyp gråblå, ask på gulv. I andre enden av det lange og smale rommet (altså i samme rom som kjøkken) vil det stå et langt spisebord med Esbjörn-stoler. Her ser jeg for meg to store, gjerne runde lamper over bordet, tar gjerne imot forslag til det også hvis noen kan hjelpe. Fint med helhetlig belysning i hele rommet.
Siden alle flater er nøytrale utenom sorte vindu og gråblå vegger her og der, er jeg ikke redd for farger - tvert imot.

Håper noen føler for å bidra, kjenner jeg står litt fast

Fandens Oldemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 10:14   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.699
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Vi har ikke hatt backsplash selv om veggene har vært matte. Har heller belaget meg på å vaske/male over litt oftere.

Evt kan du jo vurdere glass?

Når det gjelder belysning likte jeg ideen som var i forrige tid for hjem, de lager mye rart, men selve ideen var fin:

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 20:34   #3
Fandens Oldemor
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
Fandens Oldemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Takk for tips Har hørt at gips takler vann dårlig, men glass høres lurt ut. Da må det i så fall festes på en lur måte, er ikke så begeistret for glass når man kan se store kladder med lim på baksiden av glasset
Siden sist har vi begynt å lure på om downlights er veien å gå mtp belysning. Litt synd, for jeg kunne godt tenke meg noe sprekere a la det du viser her (skal se TFH i kveld ), men så er det jo så praktisk med downlights. Og tidløst.

Fandens Oldemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 20:37   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Man trenger ikke lim til glassplatene altså. Man kna få de med hull til å feste med pynteskruer i hjørnene feks. Og så evt legge silikon akkurat i kanten oppe om man er redd for at noe skal sige mellom glass og vegg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 20:42   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Vi har bakmalte glassvegger som er limt på med silikon. Vi fikk glassmesteren til å montere det for oss, siden jeg ikke hadde lyst å plukke det opp igjen knust fra benken ever, ever, ever.

Våre er knalloransje, og jeg elsker dem fremdeles etter 10 år.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-15, 20:59   #6
Fandens Oldemor
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2015
Innlegg: 7
Fandens Oldemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Da skal jeg se nærmere på glass Mye fint man kan gjøre med glass, altså. Sikkert mange måter å feste det på, og. Får sjekke litt rundt over helgen

Fandens Oldemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 12:18   #7
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.828
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Det fins plater som er laget spesielt til det formålet også, de fleste er fliseimitasjoner, og ikke spesielt pene syns jeg, men det er en del annet å velge i også
https://megaflis.no/panelplater/pane...r-kjokken.html
leverandører: smartpanel, berry alloc og fibo-trespo.

Vi har hatt tapet i våtsonen, helt vanlig papirtapet lakket tre strøk med gulvlakk for å tåle vannsprut, lett å vaske og det holdt seg pent i 3 år i hvert fall (så flytta vi fra det kjøkkenet).

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 12:22   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Har ikke noe å bidra med annet enn å komplimentere nicket ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 14:22   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.699
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Opprinnelig lagt inn av Fandens Oldemor, her.

Takk for tips Har hørt at gips takler vann dårlig, men glass høres lurt ut. Da må det i så fall festes på en lur måte, er ikke så begeistret for glass når man kan se store kladder med lim på baksiden av glasset
Siden sist har vi begynt å lure på om downlights er veien å gå mtp belysning. Litt synd, for jeg kunne godt tenke meg noe sprekere a la det du viser her (skal se TFH i kveld ), men så er det jo så praktisk med downlights. Og tidløst.

Gips tåler vann ganske ok, vi har hatt malt gips som backsplash i utleieleilighet i 10 år uten noe problem. Det er blitt malt opp en gang eller to, men ingen skade på gipsen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 14:34   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Vi har glass med tapet bak, festet med bolter, se bilde.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (580,5 KB, 24 visninger)
__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 14:35   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Belysning og backsplash på kjøkken uten overskap

Og meg ser du!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
belysning, kjøkken, spisestue


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no