Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-23, 16:37   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Min datter har blitt bitt av strikkedilla, og siden vi er ville og gale så bestilte jeg garn til en genser som hun skulle strikke til meg. Oppskriften består av to garntyper (Kid silk og Wool) som jeg trodde skulle bli mykt til sammen. Det er de ikke.

Oppskriften strikkes fra halsen og ned, og vi har allerede etablert at halsen er såpass stikkete at dette her kommer ikke jeg til å kunne bruke.

Er det noen sjans for at det vil bli bedre etter en vask, eller skal hun heller rekke opp og finne noe annet å strikke?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-23, 17:04   #2
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Det kan godt hende at det er Kid Silken du reagerer på. Kjenner ikke merket du lenker til, men det er store kvalitetsforskjeller (og prisforskjeller.)

Prøv med bare ullgarnet opp mot halsen.

Kjenner ikke til ullgarnet, heller - virker det stivt?

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-23, 17:13   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Det kan godt hende at det er Kid Silken du reagerer på. Kjenner ikke merket du lenker til, men det er store kvalitetsforskjeller (og prisforskjeller.)

Prøv med bare ullgarnet opp mot halsen.

Kjenner ikke til ullgarnet, heller - virker det stivt?

Halsen er ferdig strikket med begge disse to garnene sammen, og den kløøør! Jeg har holdt opp begge de to garnene hver for seg mot halsen, og da klør de ikke.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-23, 19:23   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Du bør helt klart prøve vaske det!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-23, 22:28   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

jeg klør veldig av kidsilk opp mot halsen
Et alternativ er å strikke den høye halsen i ett enkelt gwrn, så du får kidsilken litt unna?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-23, 23:57   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Hm! Gode og interessante råd her! Jeg fikk datteren min til å felle av, så nå har jeg vasket en hals for å se om det klør mindre etter vask.

Hvis det fremdeles klør, så skal jeg vurdere forslaget til shun og m^2. Min datter strikket en liten testlapp av ullgarnet, og jeg syns ikke det virket som om det klødde mot halsen. Å strikke halsen av kun ullgarn, og deretter resten av genseren med både ullgarn og kid silk høres ut som en alternativ idé. Lurt!

Genseren skal jo egentlig strikkes med to tråder. Er det noen regler for hvor mye det vil påvirke å droppe kid silk-garnet, eller må man bare strikke prøvelapper og teste det ut? Kanskje øke størrelsen på pinnene noe?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-23, 00:50   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Jeg klør også enormt at mohair.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-23, 18:12   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Silke- og ullgarnet klør!

Halsen som ble strikket med både ull og kid silk klødde litt mindre etter vask, men det klødde fremdeles. Så da ble det strikket hals med kun ullgarn. Det småklør litt, men jeg tror jeg skal overleve. Etter at halsen ble ferdig har hun lagt til kid silk-garnet. Det går unna, og jeg er så imponert! Og gleder meg til genseren blir ferdig.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no