Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 14:12   #321
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Og selvfølgelig, ElinM, det er ikke stillinger "opp i systemet" det søkes på hos meg, nei.

Derimot tror jeg at hvis man venter med å lære seg å skrive en ok søknad eller å presentere seg på telefon til man får muligheten til å søke på en jobb litt opp i systemet, vel, lykke til.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:13   #322
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.617
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nå gikk jeg brått fra ganske kjepphøy til å krympe meg, jeg også, gitt. Plutselig ble jeg usikker på hva alle årene på forum og Facebook og what not har gjort med meg! Med mitt språk! For eksempel føler jeg jo trang til å putte inn smileys etter annenhver setning. Snakk om å møte seg sjøl i døra! (Og "Kort og konsist" er ikke mitt mellomnavn heller, kan man trygt si. )

Development is everywhere!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:21   #323
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Noe som også kan ha sammenheng med at den type kommunikasjon gjerne er mer formell i de fleste andre land enn i Norge.


Ja, eller at de tar det mer alvorlig og ikke forventer at de bare kan cruise inn hvor som helst med et "halla! Snæxy sjappe, da!", og det gir jo unektelig et ganske så mye bedre inntrykk med en gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:52   #324
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ouch! Jeg vet ikke om jeg skal være glad for at jeg tydeligvis ikke faller inn i din lærerstereotypi, eller fornærmet over at du knegger nedlatende over det du oppfatter som manglende erfaring med å lese elevtekster. Jeg kan jo også velge å henge den feilaktige antagelsen på din manglende vurderingsevne. Jepp, den velger jeg!

Jeg har tydeligvis dårlig vurderingsevne, for dette forstår jeg ikke helt. Kan jeg tolke det som at du a) er lærer, men at b) du ikke er enig med meg i at dårlig språk i sosiale medier som FB og rosablogger og sms-språk har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling?

Vel, jeg kan godt grunngi uttalelsen min:Jeg har jobbet med elevtekster i mange år og jeg ser helt klart en negativ utvikling når det gjelder bruk av forkortelser, muntlig språk og slang i det elevene produserer. Selv om det ikke står i læreplanen for vg.skole, kutter jeg alltid ut noen av timene som etter planen burde gått til f.eks diktanalyse for å få på plass grunnleggende ferdigheter i skriftlig norsk. Dette burde de ha lært i grunnskolen, men ganske mange tror faktisk det er greit å skrive "den greia" i stedet for reklameannonsen og Hallaien i en søknad når de kommer på videregående. Jeg har stort fokus på sjanger- og mottakerbevisshet fra dag en, for det er ofte der det skorter. Bruker man samme språk i en formell mail som vi gjør i en sms til en kompis? Bør man lese ekstra nøye gjennom tekster som skal nå avsendere man ikke kjenner godt?
Jeg har null problemer med å tro på Mavericks beskrivelse av søknadene hun mottar. Jeg blir beskyldt for å være streng når jeg sier at en søknad helst ikke bør inneholde en eneste skrivefeil og at det skal være en formell tekst, og jeg råder dem til å få andre til å lese gjennom hvis de ikke føler seg kompetente selv.
-Blææh, de skjønner jo hva vi mener da, rine," sier de og himler med øynene. Da pleier jeg å spørre om de ville ansatt en person a) ikke har giddet å sette seg inn i hvordan en søknad settes opp og b) ikke tar seg bryet med å lese gjennom den og fjerne de groveste skrivefeilene.
-Herlighet, det kan jo hende man kan gjøre en god jobb likevel, fortsetter elevene.
-Jupp, sier jeg, det kan hende, men mest sannsynlig har du gjennom en slett søknad gjort en så dårlig førsteinntrykk at du aldri får sjansen til å vise hva du er god for. Harde fakta på bordet, altså.


Jeg er enig med deg i at det er bedre at en elev uttrykker seg skriftlig på FB enn at han aldri skriver noe i det hele tatt, men samtidig er akkurat det en ganske søkt problemstilling. De fleste elever uttrykker seg jo "all over the place," men det sier seg selv at når de får 70-80 % av den skriftlige inputen sin fra FB, Tone Damlie Aaberges twitter-profil og rosablogger så blir de påvirket. Negativt. Den ene romanen og de få novellene og artiklene vi leser gjennom et skoleår veier ikke opp for daglig påvirkning gjennom søppelsspråk i sosiale medier. (FP er et hederlig unntak, mulig jeg bør introdusere dem for dette. )
Jeg har fremdeles ikke skjønt om du er lærer eller ikke, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du blir så fornærmet når jeg spør om det? Innlegget jeg har quotet ditt vitner i alle fall ikke om at du har lest særlig mange tekster fra den gjennomsnittlige elev, men det kan jo hende du jobber på en eliteskole? Hvis poenget ditt er at jeg leser med vrangblillene på og leter aktivt etter feil hos elevene, så gjør jeg selvsagt ikke det. De får sikkert med seg positive ting fra FB-tilværelsen også, men jeg mener faktisk at skriftspråket er i fritt fall og at FB og andre sosiale medier må påta seg en del av skylden for det.


Sist redigert av rine : 06-03-12 kl 16:03.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:56   #325
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Nå så jeg prikken din, Zulu. Men jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere når det gjelder reaksjonen din.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:00   #326
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.617
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, eller at de tar det mer alvorlig og ikke forventer at de bare kan cruise inn hvor som helst med et "halla! Snæxy sjappe, da!", og det gir jo unektelig et ganske så mye bedre inntrykk med en gang.

Eller så anstrenger man seg mer for å fremstå profesjonell og seriøs når man søker jobb i et annet land enn der man kommer fra. Det har i alle tilfeller lite med skriftspråk og sosiale medier å gjøre.

Jeg har mer tro på gjennomsnittsungdommen i Norge enn du gir uttrykk for i denne tråden, selv om jeg skjønner at du har hatt noen desillusjonerende opplevelser på din arbeidsplass.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:13   #327
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.617
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har tydeligvis dårlig vurderingsevne, for dette forstår jeg ikke helt. Kan jeg tolke det som at du a) er lærer, men at b) du ikke er enig med meg i at dårlig språk i sosiale medier som FB og rosablogger og sms-språk har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling?

Jepp, vurderingsevnen din er visst ikke så verst likevel. Men du uttrykker poeng b) litt sterkere enn jeg kan stå for. Jeg mener at den skriftlige kommunikasjonen som foregår på FB og sms ikke utelukkende har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling. Kanskje det til og med har noen positive effekter, som en lav terskel for økt tekstproduksjon. I tillegg er jeg først og fremst fascinert av og nysgjerrig på hva dette vil gjøre med skriftspråket vårt på sikt, ikke i like stor grad skremt over at vi i framtida ikke vil være i stand til å kommunisere forståelig med tekst.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er enig med deg i at det er bedre at en elev uttrykker seg skriftlig på FB enn at han aldri skriver noe i det hele tatt, men samtidig er akkurat det en ganske søkt problemstilling. De fleste elever uttrykker seg jo "all over the place," men det sier seg selv at når de får 70-80 % av den skriftlige inputen sin fra FB, Tone Damlie Aaberges twitter-profil og rosablogger så blir de påvirket. Negativt. Den ene romanen og de få novellene og artiklene vi leser gjennom et skoleår veier ikke opp for daglig påvirkning gjennom søppelsspråk i sosiale medier. (FP er et hederlig unntak, mulig jeg bør introdusere dem for dette. )
Jeg har fremdeles ikke skjønt om du er lærer eller ikke, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du blir så fornærmet når jeg spør om det? Innlegget jeg har quotet ditt vitner i alle fall ikke om at du har lest særlig mange tekster fra den gjennomsnittlige elev, men det kan jo hende du jobber på en eliteskole? Hvis poenget ditt er at jeg leser med vrangblillene på og leter aktivt etter feil hos elevene, så gjør jeg selvsagt ikke det. De får sikkert med seg positive ting fra FB-tilværelsen også, men jeg mener faktisk at skriftspråket er i fritt fall og at FB og andre sosiale medier må påta seg en del av skylden for det.

Og jeg ble på ingen måte fornærmet på ordentlig, det var bare litt morsomt at du gjorde en kjapp antagelse og bommet så ettertrykkelig at jeg måtte skape meg litt. For øvrig jobber jeg ikke i skolen nå, dog fortsatt med utdanning. Jeg har likevel lest min andel av elevtekster.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:15   #328
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.617
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nå så jeg prikken din, Zulu. Men jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere når det gjelder reaksjonen din.

Ja, og prikken var grønn, altså, hvis noen lurte. Jeg ble ikke fornærmet på orntli'. Så dypt forankret er ikke læreridentiteten i meg at jeg følte meg misforstått som menneske.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:17   #329
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Men jeg lurer på en ting: de som forringer og forsøpler språket sitt ved å bruke facebook, er det mennesker som har erstattet "godt skriftspråk" (kvalitetslitteratur, analog brevveksling) med "dårlig/tilfeldig skriftspråk" (facebook, sms, chat)?

Eller er det snakk om mennesker som uansett ikke ville lest romaner eller brevvekslet med søskenbarn i Alta, men heller brukt tale som kommunikasjon og fottur/fjernsyn/hva-vil-du som underholdning?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:20   #330
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har tydeligvis dårlig vurderingsevne, for dette forstår jeg ikke helt. Kan jeg tolke det som at du a) er lærer, men at b) du ikke er enig med meg i at dårlig språk i sosiale medier som FB og rosablogger og sms-språk har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling?

Vel, jeg kan godt grunngi uttalelsen min:Jeg har jobbet med elevtekster i mange år og jeg ser helt klart en negativ utvikling når det gjelder bruk av forkortelser, muntlig språk og slang i det elevene produserer. Selv om det ikke står i læreplanen for vg.skole, kutter jeg alltid bort den noen av timene som etter planen burde gått til f.eks diktanalyse for å få på plass grunnleggende ferdigheter i skriftlig norsk. Dette burde de ha lært på i grunnskolen, men ganske mange tror faktisk det er greit å skrive "den greia" i stedet for reklameannonsen og Hallaien i en søknad når de kommer på videregående. Jeg har stort fokus på sjanger- og mottakerbevisshet fra dag en, for det er ofte der det skorter. Bruker man samme språk i en formell mail som vi gjør i en sms til en kompis? Bør man lese ekstra nøye gjennom tekster som skal nå avsendere man ikke kjenner godt?
Jeg har null problemer med å tro på Mavericks beskrivelse av søknadene hun mottar. Jeg blir beskyldt for å være streng når jeg sier at en søknad helst ikke bør inneholde en eneste skrivefeil og at det skal være en formell tekst, og jeg råder dem til å få andre til å lese gjennom hvis de ikke føler seg kompetente selv.
-Blææh, de skjønner jo hva vi mener da, rine," sier de og himler med øynene. Da pleier jeg å spørre om de ville ansatt en person a) ikke har giddet å sette seg inn i hvordan en søknad settes opp og b) ikke tar seg bryet med å lese gjennom den og fjerne de groveste skrivefeilene.
-Herlighet, det kan jo hende man kan gjøre en god jobb likevel, fortsetter elevene.
-Jupp, sier jeg, det kan hende, men mest sannsynlig har du gjennom en slett søknad gjort en så dårlig førsteinntrykk at du aldri får sjansen til å vise hva du er god for. Harde fakta på bordet, altså.


Jeg er enig med deg i at det er bedre at en elev uttrykker seg skriftlig på FB enn at han aldri skriver noe i det hele tatt, men samtidig er akkurat det en ganske søkt problemstilling. De fleste elever uttrykker seg jo "all over the place," men det sier seg selv at når de får 70-80 % av den skriftlige inputen sin fra FB, Tone Damlie Aaberges twitter-profil og rosablogger så blir de påvirket. Negativt. Den ene romanen og de få novellene og artiklene vi leser gjennom et skoleår veier ikke opp for daglig påvirkning gjennom søppelsspråk i sosiale medier. (FP er et hederlig unntak, mulig jeg bør introdusere dem for dette. )
Jeg har fremdeles ikke skjønt om du er lærer eller ikke, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du blir så fornærmet når jeg spør om det? Innlegget jeg har quotet ditt vitner i alle fall ikke om at du har lest særlig mange tekster fra den gjennomsnittlige elev, men det kan jo hende du jobber på en eliteskole? Hvis poenget ditt er at jeg leser med vrangblillene på og leter aktivt etter feil hos elevene, så gjør jeg selvsagt ikke det. De får sikkert med seg positive ting fra FB-tilværelsen også, men jeg mener faktisk at skriftspråket er i fritt fall og at FB og andre sosiale medier må påta seg en del av skylden for det.

Jeg tenker at du svartmaler bittelitt. Jeg var ikke særlig moden på videregående, eller i hvert fall ikke de to første årene, men det kom seg. Jeg skjønner at det kan være lett å miste troen på dagens ungdom når man jobber i vgs for jeg husker mye rart fra den tida jeg også, og når man i tillegg leser at 1 av 4 dropper ut og 1 av 10 ikke kan lese skikkelig når de går ut av ungdomsskolen så er det sikkert ikke greit å beholde håpet.

Når det er sagt så hørte jeg svært lite om sms-språk og dialekt som problem blant studentene når jeg startet på høgskolen, og så heller ikke noe til dette problemet i utallige samarbeidsprosjekter med ulike medstudenter. Det er klart man må øve seg på å skrive gode faglige tekster, men det var ingen som prøvde seg med verken dialekt eller sms-språk i dem.

En annen ting, tror du ikke elevene dine lærer ute i det virkelige liv også? Dersom de skriver jobbsøknader på dialekt og dermed ikke blir innkalt til intervjuer så vil det antageligvis gå opp for dem at de gjør noe feil i søknaden og be om hjelp. Det jeg mener er at språkbruk på en måte har sin egen retteinnstans. Man må bruke språket i forhold til gjeldene normer og regler for å oppnå det man ønsker og jeg tror ikke at det er de svake elevene på vgs som setter normen. Dermed vil ikke skriftspåket nødvendigvis være i fritt fall selv om du opplever at vgs-elever ikke er særlig gode språkbrukere enda.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:05   #331
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Eller så anstrenger man seg mer for å fremstå profesjonell og seriøs når man søker jobb i et annet land enn der man kommer fra. Det har i alle tilfeller lite med skriftspråk og sosiale medier å gjøre.

Jeg har mer tro på gjennomsnittsungdommen i Norge enn du gir uttrykk for i denne tråden, selv om jeg skjønner at du har hatt noen desillusjonerende opplevelser på din arbeidsplass.


Jeg har tro på ungdommen i bøtter og spann, jeg. Det er ikke ungdommens skyld at de ikke blir forberedt på en ordentlig måte på hva som møter de ute i arbeidslivet, (og nå tenker jeg både på skole og hjemmefra), det er på ingen måte de som vanligvis blir fremstilt som de ressurssterke som gir det beste inntrykket når de møter meg, det er derimot svært åpenbart at man gjør ungene en ekstrem bjørnetjeneste ved å sy puter under armene på de. Det jeg også har sett er at jeg ikke bruker lange tiden på å lære de å ta i mot beskjed, oppfatte beskjeden, gi beskjed på en ok måte om at man har oppfattet beskjeden, huske tidspunkt og å kommunisere høflig. Der har jeg et enormt fortrinn i forhold til skoler og hjem, jeg er i mange tilfeller den første sjefen, og jeg er det i det de (stakkars, små, søte, naive barna) oppfatter som en "dødskul greie".

Det er dog ikke til å legge skjul på at realitetssjekken kommer som et formidabelt sjokk på mange, og det bekymrer meg.

Å ikke være begeistret for at Ungdommen får det inntrykket i oppveksten at "det er nok å bare være vidunderlige deg, lille venn, så åpner alle dørene seg for deg!" slik at de ikke anstrenger seg for å vise seg fra sin beste side, i denne sammenhengen skriftlig, er noe helt annet enn å ikke ha tro på ungdommen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:09   #332
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det er en enorm fordel å faktisk ha muligheten å sparke dem, ja. Maverick. Dårlige karakter har liksom ikke den samme svungen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:12   #333
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er en enorm fordel å faktisk ha muligheten å sparke dem, ja. Maverick. Dårlige karakter har liksom ikke den samme svungen.

I hine hårde dager var det "dugnad for russebussen!" som var den første settingen de kom innom mitt kontor, da var det uansett one-off og lite mulighet til å sparke. Bortsett fra på den gammeldagse måten, med ståltuppsko.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:17   #334
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg må lese innleggene til Meissa og Zulu nøyere etterpå, de var så lange, men du har helt rett, skolen klarer i liten grad å forberede elevene på den harde virkeligheten i arbeidslivet. De kommer igjennom på et vis, uansett hvor labert de presterer. Samtidig sulter man jo ikke ihjel om man ikke skjerper seg i arbeidslivet heller. Velferdsstaten er et tveegget sverd, men alternativet er vel verre.


Sist redigert av rine : 06-03-12 kl 17:24.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 17:50   #335
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg leste en undersøkelse der det var oppgitt at 25 % av de over 30 bruker dialekt på FB, andelen blant de yngre var langt større.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 19:53   #336
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, bare jeg.


Jeg skylder ikke på hverken Facebook eller sms for alt, men jeg vil tro at når man venner seg til å bruke et "ikke så nøye"-språk i noen skriftlige arenaer, er det lettere å bruke et tilsvarende språk i andre arenaer hvor man bør være nøyere.

Vi kan jo ikke skylde på lærerne for alt.

Det var godt oppsummert. Og det er klart at jo mer man skriver et skikkelig skriftspråk, jo bedre blir man på det. Skriving er en av de fagene der mengdetrening virkelig har noe for seg.

(mave: sier du noe i eventuelle avslag, om språket? Jeg var fristet nå nylig, men feiret ut og svarte bare standardsvaret i stedet)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:01   #337
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg føler for å legge til her at jeg også leser en god del søknader fra unge mennesker, og de er så prikkfrie at det er nesten kjedelig. Tydeligvis gjør noen år på NHH eller ind. øk. underverk for ex-blåruss-fra-Asker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:21   #338
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg lar meg nok en gang på fp både overraske og fascinere av hva folk irriterer seg over. Interessant. Selv skriver jeg stort sett alltid bokmål overalt hvor jeg ferdes, noe annet føles ikke naturlig for meg, til tross for at jeg er trønder. Og jeg må innrømme at jeg knapt har sett noen andre over 16 skrive dialekt på fb heller, tross et flertall med trøndervenner. Men for min del er dialektbruk i uformelle fora helt greit, og tildels kan det være sjarmerende, iallefall der det er lett å få med seg innholdet. SMS-språk og forkortelser der jeg må stotre meg igjennom innholdet, derimot...

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Ja, men ingen sier vel "sju" istedet for sjø?
Ser jo enkelte skriver det, men ser ikke helt sammenhengen. Eller er det jeg som ikke har fått med meg at man sier "sju" nå?

Å, joda, det gjør man på mine hjemtrakter!

Jeg skrev forøvrig mye dialekt i mine unge år selv, i brev blant annet, uten at det gikk ut over min skriftlige framstillingsevne. Kanskje er det også en god ting for den enkeltes språkutvikling at flere unge idag enn tidligere faktisk uttrykker seg skriftlig? Dette er ikke min kjernekunnskap, så jeg har ikke peiling.


Det jeg derimot lar meg irritere over på fb, er alle de som skal gjøre seg interessante med å komme med halvkvedede viser som status, slik at alle andre skal komme med spørsmål og støtteerklæringer til tåkeutsagn. Det ergrer meg. Skikkelig. Men det er en annen debatt.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 21:11   #339
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Ja, men ingen sier vel "sju" istedet for sjø?
Ser jo enkelte skriver det, men ser ikke helt sammenhengen. Eller er det jeg som ikke har fått med meg at man sier "sju" nå?
Sjø er vel en forkortelse for skjønner du, og sju er?

På Hølonda! *åpplyser*

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 21:14   #340
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

På Hølonda! *åpplyser*

Eh ... Nei!

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no