Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 04:41   #141
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Sir Limpalot, jeg tror nok du har rett: Ingen av mine FB venner som kan skrive, skriver dialekt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:28   #142
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg har lest alle innleggene her, der noen av dere har lagt inn deres dialekt, og sagt noe sånt som at det blir vanskeligere å lese. Vel, uten unntak så leser jeg det helt greit, og ville ikke hatt noen problemer om dere skrev på dialekt her eller der. For meg er innholdet viktigst, og ikke hvordan det skrives.

På facebook så bruker jeg en blanding av dialekt og bok mål, der andre har skrevet på bokmål svarer jeg på bokmål, er statusen på dialekt svarer jeg på dialekt. Men jeg vil påstå at det er forståelig også for andre, for jeg skriver absolutt ikke som jeg snakker. Bl.a sier jeg ikkje, men skriver alltid ikke, det jeg bytter ut er stort segg jeg, meg, deg, seg til æ, mæ, dæ, sæ. I tillegg skriver jeg kordan i stedet for hvordan.
Jeg kan være enig i at dersom noen skriver akkurat som de snakker, så kan det være vanskelig å lese, jeg har en kompis som konsekvent gjør det, og selv for meg som snakker samme dialekt, så skjer det av og til at jeg må stoppe opp og tenke.

Men for meg er sms-språk MYE verre en dialekt, der sliter jeg endel med å skjønne, og det skjer at jeg hopper over det folk med sms-språk skriver.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:32   #143
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg forstår også det meste av dialekt, så for meg handler det ikke om det. Det bare irriterer meg at folk ikke kan skrive ordentlig. :enkel:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:34   #144
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg forstår også det meste av dialekt, så for meg handler det ikke om det. Det bare irriterer meg at folk ikke kan skrive ordentlig. :enkel:

Jojo, man lar seg jo irritere av forskjellige ting. Jeg bruker ikke tid på irritere meg over det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:37   #145
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det som virkelig er plagsomt å lese er når folk skriver en slags oppkonstruert dialekt som ikke er den da snakker engang. For eksempel sier eg, skriver æ. Sier snakka, skriver snakke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 07:42   #146
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Skrivefeil irriterer meg også, så egentlig kan man ikke vinne hos meg.
Næsj, jeg bruker minimalt med tid på å irritere meg over FB, jeg gjør det. Men dialekt og statuser som "Nå har jeg jogget å lagt bolle deig" får meg til å himle et halvt sekund, så går livet videre. Jeg liker jo FB, og det er jo heldigvis mer ved "vennene" og vennene mine enn skrivefeilene deres, så litt raus må man være.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 08:01   #147
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg ble møtt av "God morgen gått folk, nytta dagen" i dag. Jeg reagerer med å himle i ett sekund, så tenker jeg over denne personens skolegang (if any), så tenker jeg på sjokolade (som jeg alltid gjør).

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 08:29   #148
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg ble møtt av "God morgen gått folk, nytta dagen" i dag. Jeg reagerer med å himle i ett sekund, så tenker jeg over denne personens skolegang (if any), så tenker jeg på sjokolade (som jeg alltid gjør).

Jeg tror vi reagerer ganske likt. :tenker også alltid på sjokolade:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:06   #149
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kan føre til. Jeg vil ikke påstå at jeg er særlig rammet av det, heldigvis. Min mor er et kapittel for seg, men de andre jeg skriver dialekt med skriver ellers veldig bra bokmål. Bortsett fra litt orddeling i ny og ne. Grøss.

Og derfor skrev jeg kan, fordi jeg vet at det ikke gjelder alle. Men på den andre siden så blir man litt "ødelagt" av å lese for mye feil. Jeg har blant annet en venninne som ikke kan stave ordet "friend" (hun skriver det konsekvent freind), og siden det går igjen ganske ofte i feedene fra henne, så må jeg faktisk tenke meg om to ganger før jeg skal skrive det, nettopp fordi jeg så ofte ser det feilstavet.

Det var en ganske interessant artikkel i A-magasinet på fredag som handlet om hvordan hjernen resonerer, hvor det blant annet slo at den trekker "logiske" slutninger basert på det som fremstår som den enkleste løsningen, noe som ikke alltid er korrekt.

Korrekt skriftspråk handler til dels om automatiserte og innlærte impulser, og derfor mener jeg at det er viktig at man ikke klusser for mye med det man har lært seg, da det vil kunne overføres til det man oppfatter som mindre munltlige måter å kommunisere skriftlig.

Jeg vil jo påstå at jeg kommuniserer mye mer "muntlig" i fora- og facebooksammenheng, enn jeg for eksempel gjør i e-poster jeg sender i jobbsammenheng (selv om de innimellom også inneholder emoticons). Men jeg forsøker å være bevisst på å holde språket mitt så korrekt som mulig i begge sammenhenger. Skriver jeg på fora eller facebook tenker jeg meg at jeg skriver som om det skulle vært dialogen i en bok (og jeg får virkelig mark av å skulle lese på dialekt som ikke er korrekt skriftspråk.) Jeg blir også ganske av å lese sangtekstene til Ravi, selv om de tross alt er på "min" dialekt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:11   #150
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er trønder, og med unntak av en overhyppighet av uttrykket "men læll" , skriver jeg aldri på dialekt.

Men det er jo et sånt bra uttrykk at jeg bruker det jeg også, selv uten å være trønder! (Gjelds det som å "skrive på dialekt" selv om det er noen andres dialekt man skriver på?)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:18   #151
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Pokker heller, heretter skal jeg bare oppdatere på Klingon.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:33   #152
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg har ikke noe problem med å lese de ulike dialektene, jeg bare syns det ser teit ut. Med fare for å gi dialektskriverne bensin til bålet, så mener jeg å ha hørt at dialektskriving kan gi større språkstyrke? Eller mulig det var snakk om ungdom som vekslet mellom kebabnorsk og vanlig.

Jeg tror mye av grunnen til at jeg ikke liker det, er det som gjør at Dronningen liker det. Det er den greia med at det skal være så "mjukt, varmt, nært" som gir meg litt kvalmefornemmelser. Jeg syns jeg ser en korelasjon mellom de som skriver dialekt (kanskje særlig trønderdamene), de som syns comic sans er sånn en koselig font og de som hengir seg til det alternative.

Jeg syns også det er merkelig at det i hovedsak er møringer, stavangerfolk, trøndere og nordlendinger som driver med det. Deres dialekt er jo ikke lenger fra et av skriftspråkene enn østlandsk er fra bokmål? Er det en identitetsmarkør? Ønsker man å distansere seg fra hovedstaden, som bare består av snobbete østlendinger (som for øvrig er feil, siden de aller fleste er innflyttere)?

Enkelte dialektuttrykk syns jeg er greit, som "sjø", "læll", "vettu", "hakke tid" og liknende, men ikke som gjennomført skriftspråk, uansett medium.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:34   #153
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og derfor skrev jeg kan, fordi jeg vet at det ikke gjelder alle. Men på den andre siden så blir man litt "ødelagt" av å lese for mye feil. Jeg har blant annet en venninne som ikke kan stave ordet "friend" (hun skriver det konsekvent freind), og siden det går igjen ganske ofte i feedene fra henne, så må jeg faktisk tenke meg om to ganger før jeg skal skrive det, nettopp fordi jeg så ofte ser det feilstavet.

Mm. Problemet er bare at de som er opptatt av språk og som vil og kan skrive ordentlig, reflekterer over dette stadig vekk og henter seg inn på den måten, mens de som trenger å øve og å forbedre seg skriftlig, tenker ikke over det engang. Og blir de gjort oppmerksomme på det, og jeg tror jeg kan si dette uten å være så veldig fordomsfull, driter i det. De er happy med status quo.

Jeg har en bekjent som konsekvent skriver "sjønn" i stedet for "skjønn". Hun kan skrive "hei sjønne fb venner" og få "du er nå skjønn, du også" til svar, som jeg innbiller meg er andres måte å prøve å rette på henne uten å si det til henne direkte. Hint eller ikke, hun tar det hvert fall ikke. Hun fortsetter å skrive "sjønne barn" til tross for 10 "skjønne barn"-kommentarer før henne. Merkelig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:42   #154
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Hun gjør det vel med vilje?
Det er som å skrive ej i stedet for jeg og sånt, det er ikke en skrivefeil, vedkommende har bare valgt å skrive ordet slik.
På samme måte som mange insistere på å skrive rompe fremfor rumpe.
Det er en skrivefeil, tross alt, men folk mener og tror at det ser bedre ut og er riktigere.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:46   #155
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Ja, det er mulig, men å gjøre noe med vilje krever også en viss form for refleksjon, og jeg er ikke sikker på om hun evner det. Jeg tror ikke alle evner å lære, de fortsetter bare i samme tralten som før.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:47   #156
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det samme med værre, til og med her inne har jo noen skrevet at de nekter å skrive "verre" fordi det ser feil ut.
Hver gang noen skriver noe i statusen sin om grammatikkfeil, da spesielt orddeling, tar det ca. 4 sekunder før de sure kommentarene hagler inn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:47   #157
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror mye av grunnen til at jeg ikke liker det, er det som gjør at Dronningen liker det. Det er den greia med at det skal være så "mjukt, varmt, nært" som gir meg litt kvalmefornemmelser. Jeg syns jeg ser en korelasjon mellom de som skriver dialekt (kanskje særlig trønderdamene), de som syns comic sans er sånn en koselig font og de som hengir seg til det alternative.

Herlig!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:06   #158
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Javisst, Tally, det er akkurat sånn jeg er.

Jeg har ingen problemer med å skrive korrekt bokmål. Faktisk ligger min egen dialekt tett opp til bokmål, så de gangene jeg skriver statuser på dialekt kan det bli f.eks slik: "Nu har æ vaska klær, drukke kaffe og gitt ungan frokost. Kanskje æ sku lese litt?"
Jeg veksler for øvrig mellom dialekt og bokmål, som jeg sa tidligere. Kommenterer jeg til mennesker som har skrevet på bokmål, gjør jeg det på bokmål. Svarer jeg på noe skrevet på dialekt, blir det som oftest dialekt. Men er det noe viktig jeg vil ha frem, er det alltid på bokmål. Jeg er enig i at det er noe med å bli tatt seriøst.
Jeg bare synes det var noe voldsomt til generalisering her ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:07   #159
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 10:13   #160
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg skriver på bokmål (eller på engelsk) for offentligheten, men kan godt svare på dialekt om noen har sendt meg en privat melding på dialekt. Jeg leser også høyt på tilnærmet dialekt, og synes bruk av dialekt i direkte tale i skjønnlitteratur kan være et fint grep som skaper nærhet til stoffet.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no