Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-18, 11:23   #41
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.649
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Vi som bor i Bergens området har alternativet. Fly eller Tog via Oslo. Tog til Oslo kan bli en veldig lang tur om man skal videre. Eller så har vi hurtigbåt nordover til Sogn og Fjordane. Før hadde vi jo alternativet med båt sørover til Stavanger. Da kunne vi har fortsatt med tog til Kristiansand. Det er helt vekke. Hurtigbåtene var en behagelig måte i reise på.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:30   #42
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt?

Det blir veldig vanskelig, ikke minst siden jeg har en unge som nesten ikke spiser grønnsaker. Men det er klart: Må man, så må man. Men kan vi egentlig fø verden uten bruk av kjøtt og fisk?

Slutte å kjøre bil i det daglige?

Jeg er ikke glad i å kjøre bil. Går til og fra jobb eller tar offentlig kommunikasjon. Men vi kjører for å storhandle. Kunne definitivt blitt flinkere til å enten handle mindre hver gang eller å bruke sykkelvogn.

Slutte å kjøre bil til hytta?

Buss og deretter 6 km å gå? Nei, det ville blitt for vanskelig. Men kanskje vi ikke trenger den hytta. Jeg hadde akseptert å selge den - med tårer i øyene.

Slutte å fly på kjæresteturer?

Uproblematisk. Flyr ikke i privat sammenheng, og i alle fall ikke for forlystelsens del.

Slutte å fly i jobbsammenheng?

Jeg syns det er vanskelig å forhindre akkurat det. Jeg har gitt beskjed til min sjef om at jeg ikke ønsker å fly i jobbsammenheng, men dessverre er enkelte ting utenfor min kontroll. Å bytte jobb for å forhindre flying er ikke mulig for meg.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter?

Jeg har familie nordpå og kommer til å få en del begravelser framover. Å ta tog + leiebil krever ett døgn hver vei. Fly må vurderes, dessverre.

Slutte å kjøpe nye klær?

Kjøper svært sjelden klær, men man må jo ha klær?

Slutte å kjøpe nye møbler?

Hvis jeg ser bort fra oppbevaringshyller, så er ingen møbler i huset yngre enn ti år. Og flere av møblene ble kjøpt brukt. Uproblematisk.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr?

Den er verre. Jeg går til jobb, så da trenger jeg skikkelige joggesko. Og jeg har en unge som trener fotball og der er det visse krav om utstyr. Men jeg kunne vært flinkere til å kjøpe brukt. Gir brukt utstyr videre.

Andre ting du er villig til å gjøre?

Vi pusser ikke opp kjøkkenet selv om kjøkkenet er lite funksjonelt, skapene er gamle med tildels hanglende lukking og vi har råd til det. Det fungerer. Jeg skulle ønske flere kunne godta å ha et OK kjøkken. Det er skrekkelig å se relativt velfungerende kjøkken som byttes ut fordi "jeg likte ikke det skapet som bare var 30 cm bred". Det er mye man kan leve med som ikke er optimalt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:32   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Men MÅ man reise?
Er det en menneskerett som bør tviholdes selv om jorda går dundas?

Det ville kostet meg en del å kutte reising, men det hadde ikke ødelagt livet.
Klima er i ferd med å ødelegge livet til ganske mange som aldri har reist i sitt liv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:34   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Bare sånn at det er sagt: Det er mer miljøvennlig å kjøre den gamle bensin- eller dieseldrevne bilen sønder og sammen, enn å kjøpe seg ny el-bil. Bare 95 % av materialet i en bil kan gjenbrukes. De siste 5 % må legges på deponi.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:36   #45
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men MÅ man reise?
Er det en menneskerett som bør tviholdes selv om jorda går dundas?

Det ville kostet meg en del å kutte reising, men det hadde ikke ødelagt livet.
Klima er i ferd med å ødelegge livet til ganske mange som aldri har reist i sitt liv.

Nemlig! Jeg har venner som mener at de bare MÅ reise rundt til fjerne strøk, for det er meningen med livet. Men hvis man enten kan reise, eller kan ha en jord det er mulig å bo på for mennesker - hvorfor skal man da velge å reise?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:42   #46
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Folk vil alltid ønske seg til langvekkistand, og folk vil alltid reise dit. Men man får bare sure mennesker og enda større klasseforskjeller om man bare giør flying dyrere, ikke bygger ut alternativer eller hjelper folk med å finne attraktive reisemål som kan nås med bil og tog på en hyggelig, komfortabel og interessant måte. Reisenæringen selv har en lang vei å gå der. Bare et eksempel: Om jeg vil reise med tog til København kan ikke NSB hjelpe meg med info. Det som burde kommet opp når jeg søkte, var turen til Gøteborg, og henvisning til SJ videre. Nå står det bare at de ikke finner destinasjonen. I tillegg burde de samarbeide med tilbydere av hotell og leiebil, slik flyselskapene gjør.

Tidligere var flyreisene mye dyrere. Jeg mener bestemt jeg på starten av 2000 kjøpte flybillett hjem til jul som kostet 3500. Nå kan jeg få samme reise for under 2000 hvis jeg bestiller tidlig nok.

Ja, vi bør ha gode alternativer, det er jeg helt enig i. Men verden reddes ikke ved at vi fortsetter å reise rundt slik mange har blitt vant til de siste 20-30 årene. Vi må reise mindre med fly men vi må også reise mindre!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Helt enig i at det må tas politiske grep, som dagens regjering (og heller ingen av de reelle regjeringsalternativene) er villige til å ta, dessverre.

Jeg må innrømme at jeg er litt lei av å høre at det må tas politiske grep. Ja, det må det - selvsagt. Men det eneste partiet som virkelig fronter miljøet blir jo nærmest sett på som idioter, og enkelte politikere fra det partiet blir hetset herifra og til evigheten. For at det skal tas politiske grep må jo hver enkelt av oss stemme på de partiene som faktisk TAR politiske grep. Det skjer jo ikke.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:43   #47
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Oida som jeg hadde mye på hjertet.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 11:45   #48
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Det kan sikkert føles sånn for noen, men det har da vitterlig med innstilling å gjøre tenker jeg. Men jeg tror ikke noe på at man må reise for å ha et godt liv.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 12:10   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.815
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det kan sikkert føles sånn for noen, men det har da vitterlig med innstilling å gjøre tenker jeg. Men jeg tror ikke noe på at man må reise for å ha et godt liv.

Jeg skjønner at jeg må gjøre noe med min egen innstilling, men for meg er det et stort tap av vi ikke har økonomi til å reise til utlandet som vi kunne før. Jeg klarer ikke å være fornøyd med å bare reise kortreist. Men som sagt, jeg må jobbe med meg selv. For det ser uansett ikke ut som vi kommer til å få økonomi til å reise langt med fly på ferie noen gang igjen. Jeg må lære meg å se det fine i andre typer ferier også.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 12:34   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg tror man gjør lurt i å anerkjenne at folk liker å reise i stedet for å moralisere over at man må endre innstilling. Det er jo ikke som om folk ikke vet det, liksom. Men folk er tungrodde og må få alternativer. Løsninger gjør det jo også morsommere å stemme på partier med restriktiv miljøpolitikk. Når det er sagt, så har jeg ganske stor respekt for De Grønne i Oslo og måten de har gjort til dels upopulære avgjørelser og etterhvert fått med seg fler og fler på at det må til. Samtidig tror jeg man hadde vunnet ennå fler ved å kommunisert løsningene i større grad.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 12:37   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.404
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Transport i seg selv er alt for billig. Om man flytter folk, mat, varer eller snø.
Og egentlig likegyldig om det flyttes med bil, båt, fly eller jernbane.
Vi tenker alltid at transport er løsningen. Et stort møte, flytt folkene.
Mat. Flytt maten. Møbler. Lag dem der det er billigst og flytt dem til der folk betaler mest.
Heller enn å bruke teknologien vi har. Nei, vi må ikke møtes. Det finnes gode plattformer slik at store seminarer kan holdes via nett.
Vi må ikke spise appelsiner hele året eller ha små søte poteter fra Frankrike.
Vi må ikke ha fersk biff, fløyet inn fra USA fordi vi ikke vil spise kjøttdeig.
Vi må ikke ha nytt kjøkken fordi det gamle er upraktisk, slitt eller bare ikke passer inn.
Man kan bo i furuhelvete, bruke tunika og tights og kjøre gammel bil på ferie i Norge . Men det ER ganske mange bevisste valg som ligger bak for å orke å stå i det.

Og motivasjonen til å ta disse valgene blir lave når "klassen" (i den grad vi kan snakke om klasser i Norge) over ikke bare driter i alle disse tingene men også ler av de som ikke følger med.

Jeg leste en gang en uttalelse, tema var barnas partnere.
Og hva som var "greit". Eieren av utsagnet sa at de kunne tåle det meste, men en partner som aldri hadde reist (les med fly til fremmede kulturer) var bunnen av koppen.
Det var den høsten mine barn fløy for første gang. Og ja, det er en sammenheng her.

Å minske forbruket så mye at det monner vil ALDRI skje uten stor politisk inngripen.
Og det vil aldri skje så lenge vi ikke greier å stemme fram politikere som tørr å ta disse valgene. Mindre av det meste som er moro er sjelden en valgvinner....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 12:41   #52
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Det er jo bare tull å si at folk må slutte å reise. Det kommer overhodet ikke på tale for min del – reising er noe av det morsomste og mest horisontutvidende jeg vet. Den fornuftige tingen å gjøre er å endre på transporten. Jeg har vært i Beijing og Vladivostok uten en eneste flykilometer – men det kostet meg jo en ukes reisetid hver vei. Jeg stemmer heller for å gi folk som reiser miljøvennlig ekstra feriedager.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 14:20   #53
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Det er virkelig ikke tull at transport må ned for at det skal monne på klima. At man elsker å reise har ikke noe med saken å gjøre.
Problemene har oppstått fordi vi elsker å forbruke.

Ærligere å si at man ikke er villig til å gjøre det som skal til.
Jeg tror ikke villigheten er der og i hvert fall ikke når forventninger er skrudd slik det er blant mange av oss nå.

Det er ganske kleint i global målestokk å tviholde på retten til å reise på lange feriereiser.

Jeg tror sannheten for de fleste av oss er at viljen til å gjøre noe henger sammen med hva det koster oss. Hva som koster har sammenheng med vaner og levestandard.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 14:46   #54
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Sitat:

=frukt;4693019]Det kan sikkert føles sånn for noen, men det har da vitterlig med innstilling å gjøre tenker jeg. Men jeg tror ikke noe på at man må reise for å ha et godt liv.

Det må du gjerne nekte å tro. Men 340 dager i året er jeg stort sett stuck i mitt eget hus. Jeg kommer meg i veldig liten grad ut og avgårde på egen hånd. Korte ferieturer i eget land og omegn fordrer gjerne evne til aktiviteter jeg ikke kan være med på (fotturer, sykkelturer, padling, klatring). Jeg har heller ikke helse til å være veldig mange døgn på reise. Men å fly noen timer, for så å ligge på en solseng i 14 dager, det kan jeg, trives jeg med, og det betyr uendelig mye mer for meg enn mange forstår. Jeg kunne blitt sprø eller deprimert eller verre av å gå hjemme hele dagene, men jeg har som regel årets ferietur å se frem til. For meg er det faktisk avgjørende, og nei, jeg kommer ikke til å slutte med det første.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 21:32   #55
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det må du gjerne nekte å tro. Men 340 dager i året er jeg stort sett stuck i mitt eget hus. Jeg kommer meg i veldig liten grad ut og avgårde på egen hånd. Korte ferieturer i eget land og omegn fordrer gjerne evne til aktiviteter jeg ikke kan være med på (fotturer, sykkelturer, padling, klatring). Jeg har heller ikke helse til å være veldig mange døgn på reise. Men å fly noen timer, for så å ligge på en solseng i 14 dager, det kan jeg, trives jeg med, og det betyr uendelig mye mer for meg enn mange forstår. Jeg kunne blitt sprø eller deprimert eller verre av å gå hjemme hele dagene, men jeg har som regel årets ferietur å se frem til. For meg er det faktisk avgjørende, og nei, jeg kommer ikke til å slutte med det første.

Dette kan jeg nærmest signere helhjertet. Jeg sliter veldig med samvittigheten når det kommer til reising, for min helse blir faktisk noe bedre i varmere strøk. Følelsen av å kunne bevege meg bedre enn her til lands og ha litt mer overskudd, ja, det kan jeg nesten ikke sette en prislapp på - verken for egen del eller for familien.

Jeg tror ikke å øke prisene ekstremt på flyreiser er veien å gå. Det er håpløst å løse alt med en prislapp, for da blir det fort slik at de har hauger av penger flyr hit og dit uten å tenke seg om to ganger. Kanskje flykvote hadde vært greia? Alle får en flykvote, og må forholde seg til den. Det høres jo nærmest utopisk ut, for det hadde jo blitt ramaskrik for mange. Men da snakker vi nødvendigvis ikke om feriereiser, men alle de som både pendler og reiser endel ifm jobb. Og så har vi problemet med at politikerne aller helst skal verne om arbeidsplasser. Hvordan skal det gå med hele flynæringen når vi må kutte drastisk ned på flyreisene? Det føles jo som et banalt spørsmål når det er snakk om å redde kloden, men er det faktisk gjennomførbart å kreve store kutt? Vil styresmaktene rundt om i verden tørre å bli ekstremt upoppis blandt flyselskaplobbyistene?!

Veldige gode poeng Tallulah kommer med ift tog. Det må bli like lett å reise med tog som fly. Vil man til Cannes så må man kunne plotte inn Oslo-Cannes å få opp ulike reiseruter. Man må satse på utbygging av hurtigtog, og det burde i hvert fall ikke være dyrere å velge tog fremfor fly.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 22:17   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg har tatt mange små og store grep gjennom årene, og fortsetter med gradvis forbedring på alle de områdene du ramser opp. Heldigvis har vi klart å helt kutte ut bil som transport til og fra jobb, og delvis også kuttet at vi tar opp plass på buss og bane, ved at vi løper og sykler så mye vi kan.

Det neste større grepet vi gjør blir å flytte til et mindre hus etter hvert.

I tillegg til de tingene du nevner så bidrar vi ved å ikke spise mer enn vi trenger. Overforbruk av mat er et like stort problem som kasting av mat.

Ellers så planlegger jeg å sette en del av sparepengene i investeringer i grønn teknologi eller andre grønne selskaper. Å bidra til utvikling av solceller, batteriteknologi, elektriske fly, plattformer for delingsøkonomi for gjenbruk - ingen av de tingene blir til uten at noen vil investere kapital, og det vil jeg bidra til. Jeg tror det monner minst like mye som å spise litt mindre kjøtt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 22:42   #57
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.969
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt?
Nå spiser vi ikke all verden med kjøtt, men kan nok kutte ned mer.

Slutte å kjøre bil i det daglige?
Denne sitter lenger inne. Som kronisk syk med til tider veldig laber energi, så gjør bilen at jeg da faktisk kommer meg ut. Men jeg kan helt klart bli flinkere enn jeg er nå.

Slutte å kjøre bil til hytta?
Har ikke. Men foreldrene mine har et sommersted vi er på hver sommer. Dit tar vi fly for det er et godt stykke unna. 1,5 time med fly mot 2 dager i bil.
Tog koster like mye som fly og tar også 2 dager.

Slutte å fly på kjæresteturer?
Da må jeg først få meg kjæreste. Så ikke aktuell.

Slutte å fly i jobbsammenheng?
Er ikke i jobb. Ser ikke for meg at jeg får en jobb med reising.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter?
Nå er nærmeste familie i grei avstand og tog kan benyttes. Når det først evt er en familiebegivenhet som fordrer å fly, så ville jeg nok deltatt hvis økonomien hadde tillatt det.

Slutte å kjøpe nye klær?
Av og til må jeg. Som i dag ble det 2 bukser for å ikke gå rundt i en Bjørn Dæhlie bukse. Men jeg bruker klærne mine til de er utslitt.
Gutta har mye bruktkjøp i skuffene sine og minsten arver etter eldste.

Slutte å kjøpe nye møbler?
Møbler byttes ikke ut før de er utslitt. Har akkurat mekka sammen ene hjørnet på favorittsofaen slik at den holder enda litt til.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr?
Utstyret til eldste har hittil blitt kjøpt nytt. Men da har også minsten arvet det. Heldigvis holder ishockeyutstyret noen år bortsett fra skøyter.
Men nå kan jeg arve eldste der så får jeg meg skøyter.
Fotballsko har gått i arv og noen er også kjøpt brukt. Klær brukes til utslitt eller for smått. Her har også minsten arvet eldste før eldste byttet klubb.
Ski har de arvet i mange år.

Andre ting du er villig til å gjøre?
Jeg bruker handlenett og egne sydde poser til frukt og grønt.
Reparerer klær og utstyr.
Vi reiser ikke mye. Det blir med sommerferien (fly), turer til foreldrene mine (bil, men tog går an) og et par turer til Sverige med ishockeylaget. Ja og en trøndertur i året, men da med tog.
Alt av leker, klær og utstyr som er for smått selges på Byttesentralen, grupper på FB eller evt Finn.
Kan bli flinkere til å handle lokalt, men dessverre så har pris noe å si.

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 06-05-18 kl 17:44.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 16:21   #58
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg forutsetter at klimaforskerne har rett og at kutt må skje veldig raskt. Raskere enn politikerne ønsker/tør/vil sette inn tiltak som monner.

Det vi gjør som monner mest, er at vi nesten ikke flyr. Jeg har ikke vært oppe i et fly på to år, og har vel 3-4 private flyreiser siste 10 år. Dette til tross for at jeg elsker å reise. Jeg elsker sol og varme. Det er mange byer/land jeg gjerne skulle besøkt som det er praktisk umulig å nå med mer miljøvennlig transport. Likvel ser jeg ikke at det skal være noe argument for at jeg skal fortsette å fly. Det får vente til det kommer bedre alternativer. Ett av barna synes nok det er urettferdig at vi er så restriktive når det gjelder å fly, men det tenker jeg at hun tåler greit. Det kan kanskje bli en flyreise i høstferien i år (London/GB), men det sitter langt inne for meg.

I jobbsammenheng prøver jeg også å fly minst mulig. Jeg har takket nei til å bli med på reiser (bl.a. til Georgia som jeg gjerne skulle besøkt) fordi jeg mener at mitt evt. bidrag ikke forsvarer miljøkostnaden. Jeg har i stedet deltatt på Skype, evt. sørget for at kollegaer med tilsvarende kompetanse som skal være med på turen er briefet på deg jeg kan.

Av andre ting vi som familie gjør, er å kjøpe minst mulig av klær, ting, møbler osv. Vi reparerer og arver. Jeg vasker klær så lite som mulig (vel, undertøy må man jo skifte ofte altså ), og bruker f.eks. samme håndkle i dusjen 6-7 dager. Vi sykler og går dit vi kan så mye som mulig, og vi ligger langt under snittet for bilkjøring på et år, enda bil ofte er framkomstmiddel i sommerferien. Vi prøver å lage minst mulig søppel, og plukker ofte søppel når vi er på tur. Når det gjelder kjøttspising, mener jeg som andre at det ikke er der det er viktig å kutte helt så lenge man spiser norsk kjøtt.

Jeg bruker mye av fritiden min på en organisasjon som prøver å legge til rette for at folk flest kan leve mer miljøvennlig. I den organisasjonen prøver jeg også å være en pådriver for at organisasjonen skal være enda mer miljø- og klimabevisst og har oppnådd å få igjennom flere konkrete tiltak for dette.

Vi har kuttet mye, men nå er grensen nådd for oss så lenge mange andre gjør veldig lite. Vi kan slutte å kjøre bil helt, noe som innebærer at ungene må slutte med fritidsaktiviteter, vi må selge hytta (som er ekstremt miljøvennlig siden den ikke har innlagt vann og vi bare har på strøm når vi er der) og får færre muligheter til å dra på nærferie.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 16:31   #59
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror man gjør lurt i å anerkjenne at folk liker å reise i stedet for å moralisere over at man må endre innstilling. Det er jo ikke som om folk ikke vet det, liksom.

Jeg tror det er stor forskjell på å vite, og å faktisk ta innover seg. Jeg visste i mange år at den årlige flyreiser på sommeren var en miljøversting. Men jeg tok det jo ikke innover meg! Jeg fortsatte som før.

Det er en fire-fem år siden jeg virkelig tok det innover meg. Og etter å ha tatt det innover meg sier det seg selv at det å fly for fornøyelsens del begynner å bli veldig vanskelig.

Du skriver at "man gjør lurt i å anerkjenne at folk liker å reise", Tallulah. Det er ingen her som ikke forstår at folk liker å reise. Men jeg tror at valget står mellom at folk skal få gjøre "det de liker" kontra at andre mennesker får ødelagt livsgrunnlaget sitt. I en slik sammenheng syns jeg det er uinteressant hva folk "liker".

Hva med å først anerkjenne at det å reise for forlystelsens del er ekstremt egoistisk, deretter forstå at det allerede ødelegger livsgrunnlaget for mange mennesker og til slutt innse at man må endre noe?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 17:28   #60
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.583
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Vi kjøper lite møbler og klær. Kjøper gjerne brukt av klær, møbler og sportsutstyr. Nå har jeg to hele bukser igjen og trenger et par nye. Da vaskemaskinen gikk i stykker rett før jul og var 11 år så ble den reparert istedet for å kjøpe ny. Kjøtt slutter jeg nok ikke å spise, men spiser gjerne av svogers vilt og kjøper norsk kjøtt. Kortreist når jeg kan. Vi har arvet hytte og må ha bil for å kjøre dit. Kjører elbil da. Vi har to biler siden vi bor der vi bor. Den ene er en elbil og den andre en gammel bensinbil. Den blir brukt opp.
Fly er vanskelig. Det meste av familie bor i nærheten såvtrenger ikke bil. Bortsett fra stedatter som bor i nord-norge. Uaktelt at hun ikke skal være sammen med oss i ferier. Flyr ikke i jobbsammenheng. Vi drar på ferie da og det er nok der vi er dårligst. Vi flyr hele familien en gang i året stort sett og vi voksne flyr nok et par turer hver utenom. Stort sett for å besøke venner som bor langt unna. Det er vel der vi har mest å hente, men det sitter langt inne å kutte helt ut se som ikke bor i togavstand.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no