Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-18, 17:54   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du skriver at "man gjør lurt i å anerkjenne at folk liker å reise", Tallulah. Det er ingen her som ikke forstår at folk liker å reise. Men jeg tror at valget står mellom at folk skal få gjøre "det de liker" kontra at andre mennesker får ødelagt livsgrunnlaget sitt. I en slik sammenheng syns jeg det er uinteressant hva folk "liker".

Hva med å først anerkjenne at det å reise for forlystelsens del er ekstremt egoistisk, deretter forstå at det allerede ødelegger livsgrunnlaget for mange mennesker og til slutt innse at man må endre noe?

Reising er ikke synonymt med fly. Og jeg tror vel at folk anerkjenner at å fly for forlystelsens skyld er egoistisk i samme grad som du anerkjenner at folk liker å reise.

Jeg tror rett og slett ikke miljøsaka tjener på moralistisk holier than thou-prekener om hva folk burde slutte med uten å gi dem alternativer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 18:28   #62
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Reising er ikke synonymt med fly. Og jeg tror vel at folk anerkjenner at å fly for forlystelsens skyld er egoistisk i samme grad som du anerkjenner at folk liker å reise.

Jeg tror rett og slett ikke miljøsaka tjener på moralistisk holier than thou-prekener om hva folk burde slutte med uten å gi dem alternativer.

Jeg tror det må praktisk styring til. Jeg har ikke nok tro på folk til å tro på at det vil monne uten. Alternativer er fint, men jeg tror ikke det holder. Å fly må bli så komplisert eller så dyrt at det ikke er et alternativ for de aller fleste. At det alltid er noen som vil å det til likevel spiller ikke så stor rolle, det er den store hopen som har betydning.

Og så må snuoperasjonen være stor nok til at det går an å tro på at den monner. Skal jeg gi avkall på mye må det være fordi det faktisk betyr noe utover min egen samvittighet. Jeg har null tro på at oppmuntring og snakk gir stor nok omstilling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 18:31   #63
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.161
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har ikke nok tro på folk til å tro på at det vil monne uten. Alternativer er fint, men jeg tror ikke det holder. Å fly må bli så komplisert eller så dyrt at det ikke er et alternativ for de aller fleste. At det alltid er noen som vil å det til likevel spiller ikke så stor rolle, det er den store hopen som har betydning.



Man kan jo starte med å fjerne alle bonuspoengene som fly- og kredittkortselskapene omgir seg med. Så dere denne her: https://www.dn.no/magasinet-utgaven/...t-2018-05-05/1

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-18, 10:46   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

https://www.dagbladet.no/nyheter/tur...ntatt/69783666

Sitat:

En ny studie viser at turisme har skyld i hele åtte prosent av verdens klimagassutslipp, hvilket er fire ganger så høy som forskerne fryktet, skriver Independent.

Sitat:

orskerne har også undersøkt omtrent alle budsjettpostene en turist gjerne har på en ferie og regnet ut klimagassene, alt fra flyreiser, hoteller og suvenirer slik at «de ikke går glipp av de eventuelle konsekvensene», skriver New Science.

Landene som slipper ut mest «turist-gass», er USA, Kina, Tyskland og India. Men det er turister fra høykostland som slipper ut mest CO₂ når de er på ferie. De bruker gjerne mer penger på mat som kommer langveis fra, taxi og shopping, mens turister fra lavkostland bruker gjerne penger på offentlig transport og lokal mat, skriver BBC.

På Seychellene, Kypros og Maldivene står turister for 80 prosent av klimagassutslippene, ifølge forskerne.

Sitat:

Stopper alle å reise til for eksempel Thailand, faller økonomien i landet sammen, siden den nasjonale økonomien er basert på turisme.

Kirsten Halnæs, professor i klima og økonomi ved Danmarks Tekniske Universitet, sier til Videnskab.dk at det er viktig for både miljøet og verden at folk fortsetter å reise på ferie, som til Thailand.

At landets økonomi faller sammen, er ingen tjent med.

- Man skal sørge for at det finnes turisme, men man må dreie den i en bærekraftig retning. Det er ingen grunn til at etterlater oss karbonavtrykk og et berg av avfall når vi er på ferie, sier hun til nettstedet.

Og denne:
https://www.dagbladet.no/tema/fa-nor...ljoet/69780534

Sitat:

Miljøtiltakene som er minst populære blant de spurte er å spise mindre storfekjøtt (32 prosent), bruke mer kollektivtransport (31 prosent) og å redusere antall flyreiser (17 prosent).

14 prosent svarer at de er villig til å redusere antall reiser til utlandet, mens kun 5 prosent er villig til å redusere antall reiser i Norge.

Sitat:

– Fly er ofte nødvendig for å komme seg fra A til B, og alle prognoser viser at vi kommer til å reise mer i fremtiden. Derfor må det tilrettelegges for tiltak som er enkle og realistisk å få til for folk flest, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-18, 11:03   #65
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.902
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt? Vi kan bli flinkere her. Men bruker i alle fall de fleste stykkedelene på dyret, og kjøper mye økologisk sau.

Slutte å kjøre bil i det daglige? Barna og jeg sykler til skole/jobb, og mannen har hjemmekontor, så vi kjører ikke så mye i det daglige. Jeg har også sykkelhenger til storhandel og slikt.

Slutte å kjøre bil til hytta? Det finnes ikke alternativer. Vi tar bussen så langt det går når den ene må reise etter, og så henter vi på busstoppet.

Slutte å fly på kjæresteturer? Det gjør vi nesten aldri fra før.

Slutte å fly i jobbsammenheng?
Ingen av oss flyr noe særlig i jobbsammenheng.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter? Har ikke langreist familie

Slutte å kjøpe nye klær? Kjøper brukt når jeg kan, og ellers minst mulig klær i det hele tatt.

Slutte å kjøpe nye møbler? Kjøper allerede mesteparten brukt.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr? Igjen, så lite som mulig, og brukt der vi kan.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-18, 13:25   #66
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Artiklene som Tallulah linker til er interessante. Og litt nedslående. Men jeg tror at holdninger er fleksible og at man lar seg påvirke at de rundt seg, og av seg selv. Jo flere som sier at de ikke vil gjøre enkelte ting av hensyn til miljøet, jo mer vil det vokse frem en holdning om at dette er riktig eller viktig å gjøre. Og når man selv gjør noe, f.eks. rydder plast, tror jeg at det også påvirker vurderinga av andre ting man gjør. Så jeg har trua på at handlingsvilje kan vokse frem, gjerne i kombinasjon med økonomiske insentiver og kanskje noen forbud / påbud.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 01:12   #67
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.430
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

...og det faktisk er sånn at vi ikke har all verdens tid igjen til å ta radikale grep og få ned verdens CO2-utslipp drastisk og raskt.

Jeg tviler ikke på at klimaendringene er menneskeskapte, men jeg tviler på at jeg skjønner godt nok hva som må gjøres. (Har fått mange gode innspill fra FP, spesielt fra gajamor. )

Sitat:

Hva er DU villig til å gjøre for å redde verden?

Mja. Jeg gjør en del, men mye er ikke motivert av klima, så jeg er litt usikker på om det teller i og for seg. Altså det teller selvfølgelig rent praktisk, men jeg tviler på at det jeg gjør er en målestokk for hva jeg er villig til å gjøre. Eksempel, vi kjører bilene våre til vrak. Det er så vidt jeg har forstått det mest miljøvennlige, bruke allerede produserte biler så lenge som mulig. MEN vi gjør det fordi vi ikke bryr oss om bil. Helt ok for oss å kjøre en gammel bil. Ingen status, glede eller praktiske grunner for oss til å ha ny bil.

Det jeg gjør "best" for å si det slik er:
Har totalt sett reist lite. (har hatt noen unntaksår). I år skal vi feks feriere hjemme hele ferien.
Matsvinn. Dette jobber jeg bevist med
Lavt forbruk av "ting". (Har høyt forbruk på opplevelser, er litt usikker. Vil tro det er ganske miljømessig dyrt å være på konserter egentlig? De som spiller - og utstyret deres! - må jo fraktes verden rundt? Vet ikke, har aldri sett noe på det. Kanskje ikke? En kino/teater er jo ferdig bygd?)
Jeg stemmer på et miljøvennlig parti (dette ER viktig! Det er behov for styring langt ut over det enkeltpersoner kan gjøre. Det er viktig å tenke miljø når stemmeseddelen skal i urna)

På de konkrete eksemplene dine:
Kutte ut kjøtt? For min del hadde det vært ok å kutte kraftig ned, men ikke å bli vegetarianer.
Slutte å kjøre bil i det daglige? Ja, slik situasjonen er nå (mtp bolig, jobb, fritidsaktiviteter)
Slutte å kjøre bil til hytta? Ja (har ikke hytte)
Slutte å fly på kjæresteturer? Ja (er ikke på den type turer)
Slutte å fly i jobbsammenheng? Nei
Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter? Tja? Måtte ha kjørt, men er usikker.
Slutte å kjøpe nye klær? Tja. Litt usikker på hva du mener, man må jo ha noen nye klær? Du mener kanskje å kjøpe "unødvendige" klær?
Slutte å kjøpe nye møbler? Samme som med klær
Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr? Det er nok ikke her problemet ligger hos meg!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 11-05-18 kl 13:33.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-18, 10:36   #68
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.823
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Jeg svarer på spørsmålene før jeg leser resten av tråden.

Kutte ut kjøtt? Jeg spiser så lite kjøtt fra før og det jeg spiser er stort sett skutt av Helten. Det er uhyre sjeldent at jeg bestiller annet enn vegetarmat når jeg spiser ute. Jeg kan godt kutte helt ut å kjøpe kjøtt.

Slutte å kjøre bil i det daglige? Det er mange, mange år siden jeg (og Helten) kuttet ut daglig bilbruk, vi snakker åttitallet faktisk. Jeg selv kjører så sjeldent at jeg føler meg som nybegynner hver gang.

Slutte å kjøre bil til hytta? Nei, i så fall må jeg selge hytte. Den ligger 185 mil fra dørstokken og to mil nærmeste båthavn. Når jeg skal dit blir det enten biltur eller flytur. Må jeg velge vekk hytta, kan det hende jeg heller selger sørhuset og flytter dit. Da kan jeg skaffe meg robåt og fange fisk selv og dyrke opp den jorda vi faktisk har rundt.

Slutte å fly på kjæresteturer? Ja, det vil jeg uten videre kutte, vi bruker gjerne tog eller buss. Her tror jeg vi må prate sammen og faktisk kutte slikt ut.

Slutte å fly i jobbsammenheng? Spørsmålet er ikke relevant for meg, men jeg driver og pusher Helten til å kutte fly i slike tilfeller.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter? Oi, den svir, siden Heltens slekt bor i USA og store deler av min nordpå. Men må vi så må vi, i hvert fall USA-turer. Det er mange, store begivenheter vi dropper på grunn av reise.

Slutte å kjøpe nye klær? Mener du som i kjøpe brukt eller overta fra andre? Jo, det kan jeg godt. Jeg antar at Yngste kan veilede meg i den jungelen.

Slutte å kjøpe nye møbler? Her også lurer jeg på om du mener som i kjøpe brukt eller overta fra andre? Vi har skaffet brukt før og vil sikkert gjøre det igjen. Vi er uansett flinke på å bruke det vi har til det ramler fra hverandre og ikke lar seg reparere mer. Vedlikehold av møbler hjelper. Det er lett å svare "ja" på dette spørsmålet, jeg kan ikke tenke meg at vi trenger noen nye møbler før vi dauer.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr? Hæ? Vedlikehold er cluet her også og å klare seg med det man har. Sykkel er noe jeg aldri har fått tak i brukt, men eller har jeg ingen problemer med brukt, unntatt når det gjelder fottøy.

Andre ting du er villig til å gjøre?
Kompost: Jeg kan begynne med matkompost igjen, vi sluttet i høst da renovasjonen begynte å samle sånt hos oss. Vegetarisk kompost fortsetter vi med, jord har ikke blitt kjøpt siden midten av nittitallet.
Dyrking: Vi er selvberget på hvitløk, urter, bær, plommer og epler, men kan godt starte å dyrke grønnsaker. Plenen vi har her er stor nok til å kunne forsyne oss med litt av hvert. I følge Helten dyrket besteforeldrene aka fosterforeldrene hans poteter og gulrøtter der før min tid.
Innetemperatur: Den kan godt senkes med to-tre grader bare vi kler på oss litt mer.

Hvorfor/hvorfor ikke? Hytta og familie og venner i Nord-Troms er det jeg ville virkelig slite med å kutte. Jeg får skikkelig "hjemlengsel" om det går lang tid, mer enn et år, mellom hver gang jeg er der. Det å dra dit er værstingen av alt jeg holder på med og svir i samvittigheten.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-18, 10:42   #69
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.073
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Angående å kutte jobbreiser, så er det så selvsagt for meg at man ikke reiser mer enn man må, da, av helt egoistiske årsaker. Det er jo bare kjipt og slitsomt. Kan møtet tas på Skype, så tas det på Skype. Men det er vanskelig å fasilitere heldags workshops på skype, dessverre, så noen ganger må det flys.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-18, 11:02   #70
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.823
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men MÅ man reise?
Er det en menneskerett som bør tviholdes selv om jorda går dundas?

Det ville kostet meg en del å kutte reising, men det hadde ikke ødelagt livet.
Klima er i ferd med å ødelegge livet til ganske mange som aldri har reist i sitt liv.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Nemlig! Jeg har venner som mener at de bare MÅ reise rundt til fjerne strøk, for det er meningen med livet. Men hvis man enten kan reise, eller kan ha en jord det er mulig å bo på for mennesker - hvorfor skal man da velge å reise?

Det er ikke en menneskerett å reiser, selv om noen tror det. Reiser, spesielt med fly, er alt for billig i dag. For å ta meg selv som eksempel, så fløy jeg tur-retur på feire to ganger innenlands, og tre ganger utenlands i fjor, den ene turen innebar bytte av fly også. Dette ville vært utenkelig for oss på nittitallet, da fløy vi utenlands maks en gang hvert tredje år og innelands like sjeldent og kjørte på ferier og helgeturer, i den grad vi dro noe sted i det hele tatt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-18, 11:08   #71
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt?

Jeg har en datter som ikke spiser kjøtt, så vi har kuttet kjøttforbruket for hele familien kraftig. Jeg spiser kjøtt 1-2 dager i uken og det vil jeg nok ønske å beholde. Men om det ble tydelig for meg at fullstendig kutt ville hjulpet så skulle jeg klart det.

Slutte å kjøre bil i det daglige?

Har ikke bil og kjører bil 2-3 ganger i måneden (bildelering)

Slutte å kjøre bil til hytta?

Vi disponerer en familiehytte som ligger 10 timers kjøring unna. Den besøker vi annethvert år og da må vi kjøre bil. Vi kan vurdere tog til Oslo og bildelering derfra. Men det er mer styr og det har vi ikke gjort ennå.

Slutte å fly på kjæresteturer?

Det sitter langt inne. Vi har ikke mange kjæresteturer. Fem stykker, etter at vi fikk barn for 17 år siden. Men vi vurderer en til høsten og jeg ønsker meg den med fly.

Slutte å fly i jobbsammenheng?

Det skjer så godt som aldri. Jeg har byttet jobb fra en der jeg reiste mye og var avhengig av fly. Men det var mer egoistisk enn miljøhensyn som gjorde at jeg byttet.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter?

Nesten all familie er i samme by. Vi har en gammel slektning i utlandet og så lenge hun lever kommer vi til å fly til henne en gang i året.

Slutte å kjøpe nye klær?

Jeg kunne og burde kanskje redusere.

Slutte å kjøpe nye møbler?

Det gjør vi såpass sjelden at jeg ikke har dårlig samvittighet.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr?

Nei, men bruke det så lenge vi kan.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-18, 21:48   #72
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Eg synest Eivind Trædal kjem med eit godt svar til Clemet her: https://www.dagbladet.no/kultur/mari...oider/69789275

Sitat:


For folk flest i resten av verden er flyreiser stadig en luksus. Det ville vært ekstremt oppsiktsvekkende hvis reisevanene til noen få prosent av jordas befolkning forurenset mer enn å skaffe mat til alle menneskene på jorda. Det er i grunn ganske utrolig at det forurenser så mye som det gjør.

Dessverre viser det seg at forurensingen fra våre feriereiser er verre enn fryktet. I dag kom nyheten om at det reelle tallet for utslipp fra turisme er høyere enn anslått. En studie i det prestisjefylte tidsskriftet Nature anslår forurensingen fra turisme til å være omtrent åtte prosent. Altså like mye som verdens matproduksjon. Bare noen få prosent av verdens befolkning drar på lange feriereiser, mens 100 % av verdens befolkning trenger mat. Forstår NHO reiseliv det?

Det er veldig dumt at debatt om kor vidt folk faktisk er villige til å ta fly-forurensninga på alvor eller ikkje, blir sett på som «moraliserende» med ein gong ein kjem inn på det. Det er ofte lite samsvar mellom eit teoretisk miljøengasjement og vilje til å droppe eller redusere feriereiser. Eg meiner at det må gå an å trekke fram private flyreiser i ein miljødebatt, utan å vere moralist. Det er tross alt ein luksus som eit rikt fåtall har tilgang på.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-18, 23:11   #73
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg synest Eivind Trædal kjem med eit godt svar til Clemet her: https://www.dagbladet.no/kultur/mari...oider/69789275



Det er veldig dumt at debatt om kor vidt folk faktisk er villige til å ta fly-forurensninga på alvor eller ikkje, blir sett på som «moraliserende» med ein gong ein kjem inn på det. Det er ofte lite samsvar mellom eit teoretisk miljøengasjement og vilje til å droppe eller redusere feriereiser. Eg meiner at det må gå an å trekke fram private flyreiser i ein miljødebatt, utan å vere moralist. Det er tross alt ein luksus som eit rikt fåtall har tilgang på.

Ikke bare private flyreiser synes jeg, men i stor, stor grad jobb- og pendlerreiser med fly. Man skal tørre å ta den kampen også. Når arbeidstakere reiser ukentlig med fly så må noe endres. Profitt og vern om næring står langt, langt høyere i kurs enn miljøvern. Alle må dra lasset - og skal det monne - så må jo storforbrukerne begrenses. Definitivt.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-18, 02:16   #74
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.291
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt? Nei. Det er så mye jeg ikke tåler, og kjøtt er noe av det magen min faktisk klarer å fordøye.

Slutte å kjøre bil i det daglige? Er avhengig av bil i det daglige, men kjører stort sett elbil.

Slutte å kjøre bil til hytta? Se forrige svar.

Slutte å fly på kjæresteturer? Flyr veldig lite allerede, prøver å begrense dette.

Slutte å fly i jobbsammenheng? Flyr veldig lite i jobbsammenheng.

Slutte å fly for å delta i viktige familiebegivenheter?
Flyr i det hele tatt veldig lite.

Slutte å kjøpe nye klær? Tja. Kjøper sjelden klær allerede.

Slutte å kjøpe nye møbler? Kjøper lite nye møbler. Har akkurat pusset opp stuen, så nå blir det en stund til neste gang.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr?
Check!

Andre ting du er villig til å gjøre? Gjenbruker det jeg kan, gir bort fremfor å kaste.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-18, 02:35   #75
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Kutte ut kjøtt? Jeg har noen allergier og det gjør det utfordrende å kutte, og det beste jeg vet er biffogbærne.
Men jeg har kuttet drastisk på kjøtt, og spiser i gjennomsnitt 350 g rødt kjøtt i uka. Jeg kjører vegetarisk mange dager, og de dagene jeg spiser kjøtt er det ca 50 -120 g.

Slutte å kjøre bil i det daglige?
Vi bruker ikke personbil i dagiglivet. Jeg kjører kollektivt og mannen kjører jobbbil, og det må han pga beredskap.
Har elbil.

Slutte å kjøre bil til hytta? Ikke relevant

Slutte å fly på kjæresteturer? Vi gjør ikke slikt. Har bodd i lag i 28 år og ennå ikke flydd sammen.

Slutte å fly i jobbsammenheng?
Flyr veldig lite i jobbsammenheng.Ca 1 gang hvert 3-4 år
Har takket nei til utrolig fete jobbturen i inn,- og utland, noen av de er virkelig et offer å takke nei til, både personlig og for jobben sin del.

Slutte å kjøpe nye klær?Kjøper knapt klær kun når det er høyt nødvendig.

Slutte å kjøpe nye møbler? Har ikke kjøpt møbler siden 2003. da til nytt hus, og de funker ennå. Noen "nye" møbler er dog anskaffet via loppis o.l.

Slutte å kjøpe nytt sportsutstyr? Eneste sportsutstyr vi har kjøpt etter at ungene flyttet ut er sykler som vi bruker til transport, og slitasjeutsyr som sko og klær til trening og daglig bruk

Andre ting du er villig til å gjøre?
Jobber hardt med matsvinn, og å skal ha dette ut i 0.
Plast! Stort fokus på det.
Naturtomt og utmark, og vi kartlegger hvordan vi kan best forvalte dette( Har helsikes mye gran i utmarka).

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 13-05-18 kl 11:24.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 21:15   #76
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvis vi forutsetter at klimaforskerne har rett...

Det kan se ut som om det vi bør gjøre er å gå over til et vegansk kosthold. Jeg er litt sjokkert over hvor stor effekt det ser ut til å ha. Vi vet jo alle ta kjøttproduksjon er belastende når det kommer til co2, men at det utgjør SÅ mye?

På den positive siden, det kjennes langt enklere ut å tenke seg et liv med et drastisk lavere konsum av kjøtt og meieriprodukter enn å kutte drastisk ned på reising, spesielt for en frossen nordboer.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no