Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-18, 17:43   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Hjelp meg å tenke litt her

Vi er kresne på hvitevarer generelt, og vi begge var litt sånn "meeh" når vi så hvilke hvitevarer som er satt opp. Vi kan kjøpe oss opp til en litt mer fancy pakke (Electrolux). Det koster oss et tillegg på kr 13.000,-. Vi blir dog allikevel noe låst. F.eks. så vil vi gjerne ha stor oppvaskmaskin med bestikkskuff.

Vi har noen andre tilvalg på kjøkken som utgjør ca kr 15000,-. Ønsket vi å ta ut standardpakken, så kunne det gå opp i opp med tilvalget. Så da har vi pr. def kr 28.000,- å handle komfyr, vifte, kjøleskap og oppvaskmaskin. Vi hadde uansett tenkt å kjøpe oss opp i pakke, og vårt fokus er egentlig å få hvitevarer som passer oss, så koster det mer så er det helt greit.

Minuset er at vi da må ordne mer selv. Det er innebygget HTH kjøkken f.eks., så monteringen må vi stå for. Men det er sikkert ikke vanskelig? Vifte er av typen bygget inn i skap. Er det håpløst å gjøre selv? Vi kan jo sikkert leie inn noen til å gjøre det for oss.

Det er satt inn kombiskap, men vi kan ikke forstå at det skal kunne dekke vårt behov. Vi er en familie på fem, og sliter med det store kjøleskapet vi har hjemme. Så enten går vi for kombiskap og et ekstra kjøleskap i annekset (kombi kanskje?) eller kjøleskap inne og fryseskap i annekset. Hva ville dere gjort? Det er åpen kjøkkenløsning, så det er ikke aktuelt å ta bort kjøkkenfronten på kjøleskapet selv med et pent kjøleskap.
Dette er en hytte vi kommer til å bruke mye. Det er ikke langt til gode dagligvareforretninger, men det er jo unødvendig å dra dit annenhver dag for å handle.

Ville dere ha blåst i det og kjøpt dere opp i pakke, og tenkt at det var greit, eller valgt bort hvitevarene og kjøpt inn selv?

Kjøkkenet vil se ut som dette, minus hyllene over. Der kommer det skap i stedet:

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo

Sist redigert av IzziCreo : 31-08-18 kl 22:31. Årsak: Endret beløp på tilvalg.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-18, 19:59   #2
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Vil de skjære ut hull til koketopp i benkeplaten for dere hvis dere trekker ut hvitevarer? Oppvaskmaskin er ikke vanskelig å montere, og stekeovn er kjempelett. Ventilator og kjøleskap har jeg ikke prøvd meg på, men tipper det går greit hvis man er litt hendt.

Da vi kjøpte nytt kjøpte vi platetopp og ventilator gjennom kjøkkenleverandør slik at disse ble montert, resten ordnet vi selv.

Kombiskap vs. fryser i bod kommer an på hvor mye fryseplass dere trenger. Det er veldig liten plass i en slik innebygget fryser.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-18, 22:35   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Nei, det er det jeg mines han sa de ikke kom til å gjøre, men vi kunne forhøre oss med de.

Vi trenger ikke mye fryserplass egentlig. Men fint å kunne ha plass til is, kylling, kjøttdeig og slikt. Men ser ikke for meg at vi skal trenge et fullt fryseskap f.eks.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-18, 22:45   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Det er jo litt rart at dere ikke kan velge fritt fra HTH sitt sortiment hvis det er de som står for kjøkkenet, er det ikke?

Ventilator er lett hvis alle rør og sånt er der fra før. Koketopp trenger vel elektriker tror jeg. Vi brukte hvertfall det.

28000 er ikke veldig mye å bruke på hvitevarer hvis man er litt kresen,, vi brukte en del mer når vi pusset opp kjøkkenet, og da valgte vi absolutt ikke fra øverste hylle. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å prioritere så veldig dyre hvitevarer på en hytte.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-18, 23:31   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Vi ergrer oss grønne over dårlige hvitevarer hjemme, vi kjøpte for sent til å velge.
Og når de først er der er man litt stuck med de. Så jeg hadde valgt det jeg ville ha selv om det ble dyrere og mer jobb (med mindre den oppgraderte pakken virker god nok). Heller det enn å angre etterpå.

Trenger dere ikke mye fryserplass ville jeg gått for kombi inne og kjøleskap i annekset. Evt kjøleskap inne og kombi i annekset.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-18, 23:37   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Jeg ville byttet ut, uten tvil. Jeg har endelig fått ny oppvaskmaskin på hytta, etter ni år med en jeg overhodet ikke var fornøyd med. Ovnen er grei, koketoppen er ikke induksjon, og det irriterer skikkelig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-18, 14:10   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Jeg hadde kjøpt den store pakken, men ikke giddet å ta ut kjøkkenet. Hvis dere da må koordinere alt, er det mye mer stress, og ingen som eier ansvaret. Hvis da plutselig rørleggeren ikke kommer i tide og elektrikeren derfor må snu, så sitter kostnadene på dere. Stress.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 13:34   #8
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Siden dette er hytte, kan man kanskje ha andre krav til kjøleskap enn hjemme? Du sier at det ikke er langt til dagligvarebutikken, men man trenger ikke dra dit annenhver dag med kombiskap. Vi er 5, og kombiskap i feriehjemmet vårt fungerte godt de 5 ukene vi var der i sommer.

Jeg ville heller ikke godta hva som helst av hvitevarer, så jeg ville sett etter en løsning der man kan kjøpe seg opp, og slipper ekstraarbeid.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 00:54   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Takk for tips og råd, folkens

Mange gode poeng her, og vi føler også det blir endel stress å ta ut alle hvitevarene. Jeg har gått nøye gjennom den pakken vi kan kjøpe oss opp på, og alle produktene er egentlig gode og vel så det - foruten oppvaskmaskinen. Eller, det kan hende den er grei, men lydnivå på 49 dB med åpen kjøkkenløsning er ikke optimalt. Vi har 43 dB på våre to med delvis åpen kjøkkenløsning hjemme, og selv de hører jeg godt (den ene litt mer enn den andre siden den står ytterst i skaprekken). Så da tenker vi at de monterer alt utenom oppvaskmaskinen. Vi selger den på Finn, og kjøper en ny selv. Hvis ikke de kan montere den, så er det uansett ikke mye styr å gjøre det. Det kan vi få til selv. Det er tross alt mye mer styr med ventilator, platetopp og stekeovn.

Og vi har også funnet ut at vi går for kombiskap, og så kan vi heller spe på med noe mer i annekset om det trengs. Stekeovnen var best i test i Råd og Røn og ekstra stor, og platetoppen induksjon. Tror det blir helt fint.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-18, 00:57   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte og tilvalg: Ta ut hvitevarer eller ikke?

Og så lurer jeg på om jeg skal kunne få sneket inn et annet armatur på kjøkkenet... Og badet. Det kan da ikke være stor forskjellen for en rørlegger å montere opp det ene eller andre så sant det er et greps batteri?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no