Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spareribs av tynnribbe, helt fra bunnen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-17, 14:47   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Spareribs av tynnribbe, helt fra bunnen

Hvordan forbreder jeg egentlig det? I ovnen altså.
Noen steder står det at den kun skal gnis med krydder og marinade og så stekes hardt men så kom jeg over at den må kokes i forkant. i 2 timer.
De jeg har lest om er kanskje ferdigbehandlet i butikken. Dessuten står det masse om grilling men jeg skal altså steke de i ovnen.

Litt usikker på om jeg får tak i tynnribbe nå for tiden, må kanskje se i frysedisken..?

Men om jeg kjøper en ubehandlet tynnribbe, skal jeg koke den først i 2 timer da og så gni den inn med en krydderblanding/marinade og la den ligge i noen timer/over natten. Og så steke i ovnen. Men hvor lenge?
Det står så mye forskjellig om at den skal langtidssteke, eller først steke på svak varme i 2 timer og så 20 minutter på 200C

Noen som har laget dette fra bunnen og som har lyst til å forklare?
Minsten min digger dette når vi griller på sommeren så tenkte at jeg skulle slå til og klare å tilbrede selv.
Han kommer hjem fra leirskole i kveld, han ville egentlig ikke dra så tenkte å være ekstra grei med han denne helgen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-17, 20:23   #2
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spareribs av tynnribbe, helt fra bunnen

Lang tid, lav varme. Når lager BBQ-ribs så bruker jeg 4-5 timer på ca 120 grader. Jeg griller over kull, men prinsippet er det samme.

Gni dem inn med BBQ-rub og legg dem udekket i oven. Hver time sprayer du på eplejuice (da blir de utrolig saftige). Etter 3-4 timer kan du ha på litt BBQ-saus og pakke dem inn i aluminiumsfolie. La dem ligge i 1-2 timer til så er de ferdige. Kan med fordel hvile en god stund før de spises.

Jeg bruker lav varme hele tiden på grillen, men når du tar dem i ovnen ville jeg kanskje kjørt dem noen minutter på grillelementet med høy varme helt til slutt for å få litt skorpe.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-17, 21:04   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spareribs av tynnribbe, helt fra bunnen

Jeg deler tynnribbene langsetter i 3 avlange deler, gnir inn med valgt krydder, pakker godt inn i alufolie og lar det ligge å kose seg i egen væske på lav temp i timesvis før jeg tar de ut, deler i små stykker, gnir inn med mer krydder og pensler med evt glace og fyrer de i stekeovnen på høyere temp.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-17, 14:30   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spareribs av tynnribbe, helt fra bunnen

Takk for tips.
Jeg fikk ikke tak i tynnribbe så ga det opp. Var i 3 forskjellige butikker som har ferskvaredisk. Fikk tips om frossen på Rema men gadd ikke å dra dit.
Lagde heller hjemmelagde tjukke hamburgere og søtpotetfries.
Prøver igjen til påske, da har vi litt bedre tid til forbredelser av dette for det tar visst litt tid, skjønner jeg. Kanskje vi får tak i på svenskehandel i påsken.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no