Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middagsstafett MED oppskrifter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 20:23   #21
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Vi har spist Mims spaghettigryte i dag. Den var riktignok helt UTEN spaghetti. vi spiste den som en gryterett og hadde ris og salat til. Godt det også.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 20:49   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

På fredag hadde vi ungenes favorittform som vi her i huset kaller Kokkens gryte. Veldig barnevennlig.

Ca 5 porsjoner, ca 409 kcal per porsjon

600 g kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig
600 g kokt fullkornspasta/makaroni
2 bx rømmekolle
1 beger mager baconost
1 løk

Steik kjøttet og finhakk løken. Bland alt sammen i form og ha ost på toppen. Steikes til osten er gyllen.

Serveres enten alene eller med rundtykker og salat.

Man kan bytte ut rømmekollen med rømme og mager baconost med baconost om man vil ha en rett med mer fett.

Man kan også bruke skinke, kalkunpølser etc og andre grønnsaker i.


Tacopai

Denne kan godt inngå som en rett i tapasbord etc, men smaker også veldig godt som hovedrett til fredagskosen. Falt også i smak hos ungene.

Hvor mange porsjoner det blir kommer an på, men om man deler paien i 12 har hver porsjon 222 kcal.

Paideig:

4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1.5 dl Lettmelk, økologisk
50 gram meierismør

Forstekes på 225 grader i 10-15 min

600 gram karbonadedeig
40 gram Taco kryddermiks
1.5 dl vann
175 ml Rømmekolle
1 boks tomat, hermetisk
150 gram Finello light ost, evt annen ost som du liker

Forsteik paideigen og steik karbonadedeigen. Bland ingrediensene sammen i steikepanna og fyll paiskallet. Gratiner med ost

ca 180 grader til osten er gyllen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:13   #23
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Siden jeg bare lage hurtigmat for tida, kan jeg dra fram søndagsmiddagen i stedet, den ble god.

Ovnsbakt kalkunbryst med litt grillsmak
En kalkunbrystfilét, putt i stekepose sammen med:
Worchestershiresaus 2 ss
Liquid smoke (brent hickorytre, fantastisk smak) 2 ss
Soyasaus, 2ss
Et par dråper tabasco/Red devil
Margarin, ca 50 g
chilipulver
Mild madras curry
Pepper
Paprikapulver
Cumin (Jeera)
Vend filéten og gni litt så den får krydder på hele seg. Putt i mer margarin hvis du vil ha bare sky som saus.
Stek i ovnen på 180 grader til ferdig. (en time? Det står stekeanvisning på stekeposepakken)
Beregn at kalkunen skal være ferdig litt før resten av maten, så den kan stå og sette seg litt før du prøver å skjære i den.

Tilbehør kan være så mangt. Vi hadde maiskolber, for det passer med grillsmak. Og dampede gulrøtter og broccoli.
Det skulle egentlig være sesampotetbåter til, men vi hadde glemt å handle så det ble pasta. Det var også godt.
Lag saus om du vil, eller server skyen og sett kesam på bordet.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:44   #24
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Patasalat med kylling:

Ferdig grillet kylling(Meny)
Fucilli(fullkorn)
Avocado
Tomat
Agurk
Ruccolasalat
Pinjekjerner

Dressing etter smak.

Vi hadde halvgrove rundstykker til(kaldhevet natten over).

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 19:44   #25
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Dagens middag:

Ovnsbakt kylling med pesto og potetmos

2 personer

2 stk kyllingfilet
2 ss pesto (jeg brukte Barillos Pesto Genovese)
1 løk
2 gulrøtter
4 sjampinjonger
2 fedd hvitløk
litt rød chili

Smør inn kyllingen med pesto på begge sider. Legg kyllingen på et aluminiumsfolieark. Hakk opp løk og legg over, samme med sopp og gulrøtter. Finhakk chilien og hvitløk og dryss over. Litt pepper til slutt. Pakk sammen folien og stek i ovnen. Jeg stekte kyllingen på 200 grader i ca 30 - 40 minutter.

Potetmosen er det vel kanskje ikke nødvendig å lage oppskrift på? Brukte i hvert fall poteter, olivenolje, skummetmelk (teller kalorier) og 4 fedd hvitløk. Samt salt og pepper.

Dette er en middag jeg diktet helt selv i dag, hvor jeg prøvde å bygge en oppskrift i tråd med slankeopplegget mitt. Chilien øker forbrenningen, olivenolje gir sunne fettsyrer, kylling er hvitt kjøtt som gir lavere risiko for kreft enn rødt kjøtt, gulerøttene er vel unødvendige å presentere, og potetene gir karbohydrater, som ernæringsfysiologen i vektklubb.no mener skal utgjøre noe sånt som 60% av matinntaket mitt. :überstolt faktisk:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:41   #26
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Løkpai:


1, 2 kilo løk skjæres i strimler
1 ss sukker
40 g smør

Kokes/stekes på middels varme i en time (under lokk i starten, uten på slutten) - Det skal ikke bli så vått.


BUNN:

225 g mel
110 g smør
1 ts salt
2-3 vann

Knøs sammen til en ball (må jobbes litt med). Legges i kjøleskap en time.

Forstekes i ti min 225 g.

Ha over løken og hell denne blandingen over løken til slutt:

2 egg
50-60 g sveitser ost
muskat litt
salt o pepper - litt
2-3 ss creme fraiche

20-30 min 225 grader.


KNALL GOD KVELDS MED RØDVIN. Husk spar noe til lunsj neste dag. Veldig god kald også!


Sist redigert av Mandarin : 18-02-07 kl 21:00.
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:42   #27
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Jeg må bare få sagt at Nabbes gryte er KJEMPEGOD! Oppskrift:

Sitat:

fra Nabbe:
Hakk en løk, og en hvitløk fint.
Skjær opp ca 1 kg lammekjøtt (holder i massevis, med rester, til oss på fem) i mindre biter (Sånn fårikål-kjøtt).

Stek dette i litt blanding mellom olivenolje og rapsolje. Ha på krydder etterhvert, IKKE røde krydder som paprika og chili, men kun sorte/gule, jeg bruker salt, pepper, curry (Extra Hot Madras, kjøper ikke Blackboy og sånn curry, jeg. Kresen.), cumin, allehånde og bittelitt kanel for smakens skyld (de to siste kan du kutte ut om du har "Marokkansk krydderblanding" da).

Surre litt, ha på litt og litt vann, til det koker opp igjen, totalt ca 1,5 liter vann.

Mens dette koker skreller, og kutter du 4-5 poteter, 3-4 gulerøtter, en halv kålrabi og en halv squash i biter, og har oppi gryta. Når alt det er kokt og klart, har du oppi en boks med kikerter. La det koke opp igjen, til kikertene er møre.

Couscous kan du dampe, men det tar lenger tid. Instant couscous funker jo fint da, om man ikke har en "couscousierre", sånn dampekjele. Mitt lille triks med instant couscous er å skippe oljen i vannet, men bruke 2/3 av vannmengden, og 1/3 saus fra gryta når man koker vannet opp til instant couscous. Og bruk mer smør enn oppskriften sier, minst to goode spisesjeer.

Sånn, da har man algerisk couscous. Algerere er lite eventyrlystne med sin couscous, det er større variasjoner i Tunisia og Marokko. I Tunisia spiser de til og med saus med tomatpure, det er bannskap for en algierer.

Jeg erstatter noen ganger kjøtt med kylling, men mine to algeriske barn får da krampe, for couscous er LAMMEKJØTT

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 08:45   #28
Timmi
Aktiv
 
Timmi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 187
Timmi er litt kul
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Kyllinglår i kokosmelk med karri

6 stk. grillet kyllinglår
8 stk. mandelpotet i tynne skiver
2 stk. rødløk i skiver
3 stk. hakket vårløk
1 boks kokosmelk
1 boks hakkede, hermetiske tomater
½ dl soyasaus
ca. 3 ts grønn karripasta
ca. 3 ts sukker
ca. 3 ss peanøtter


Sett stekeovnen på 200 °C.

Ha poteter, løk, tomater, kokosmelk, soyasaus og karripasta i en ildfast form. Bland alt godt. Smak til med sukker som gir mer smak og sødme i tomatene. Legg kyllinglårene på toppen, ha over folie og stek i ovn i ca. 15 minutter.

Øk temperaturen til 225 °C, ta av folien og dryss peanøtter over. Stek videre 5-10 minutter til skinnet på kyllinglårene er sprøtt og potetskivene møre. Pynt med frisk koriander, om du har.

Nanbrød smaker godt ved siden av.

__________________
Timmi

02 og 06
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 12:35   #29
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

I dag skal vi spise Gumbo. Siden jeg er fryktelig lat i dag så klipper jeg inn oppskriften fra www.gumbopages.com (En fantastisk ressurs for Kreolsk mat!)

  • 1 cup oil
  • 1 cup flour
  • 2 large onions, chopped
  • 2 bell peppers, chopped
  • 4 ribs celery, chopped
  • 4 - 6 cloves garlic, minced
  • 4 quarts chicken stock
  • 2 bay leaves
  • 2 teaspoons Creole seasoning, or to taste
  • 1 teaspoon dried thyme leaves
  • Salt and freshly ground black pepper to taste
  • 1 large chicken (young hen preferred), cut into pieces
  • 2 pounds andouille or smoked sausage, cut into 1/2" pieces
  • 1 bunch scallions (green onions), tops only, chopped
  • 2/3 cup fresh chopped parsley
  • Filé powder to taste
Season the chicken with salt, pepper and Creole seasoning and brown quickly. Brown the sausage, pour off fat and reserve meats. In a large, heavy pot, heat the oil and cook the flour in the oil over medium to high heat (depending on your roux-making skill), stirring constantly, until the roux reaches a dark reddish-brown color, almost the color of coffee or milk chocolate for a Cajun-style roux. If you want to save time, or prefer a more New Orleans-style roux, cook it to a medium, peanut-butter color, over lower heat if you're nervous about burning it.
Add the vegetables and stir quickly. This cooks the vegetables and also stops the roux from cooking further. Continue to cook, stirring constantly, for about 4 minutes.
Add the stock, seasonings, chicken and sausage. Bring to a boil, then cook for about one hour, skimming fat off the top as needed.
Add the chopped scallion tops and parsley, and heat for 5 minutes. Serve over rice in large shallow bowls. Accompany with a good beer and lots of hot, crispy French bread.

:Juste

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 14:13   #30
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Abonerer.

Men jeg pleier aldri å bruke salt i pannekakene?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 14:23   #31
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

I dag skal jeg lage denne:

Sitat:

Rødbetsuppe
Servert rykende varm med en blings med godt smør, er den fin å ha på sure dager. I tillegg til å være sunt, er det også meget godt. Til to personer:

4-6 rødbeter
1 stor gulrot
1-2 løk
kraft (kylling, kjøtt)
1 ss brunt sukker
3-4 ss smør

Skrell rødbetene og grovhakk dem. skrell løken og skjær i båter, eller grove biter. Skrell gulroten og gjør det samme.Egentlig kunne jeg vel bare skrevet: Skrell grønnsakene og skjær dem i gorve biter. La dem frese et par minutter i et par klatter smør, strø over sukkeret, rør godt rundt. Hell over kraften, kok opp og skum av. La putre en time/halvannen. Hell alt i en kjøkkenmaskin og kjør til en suppe. Smak til med salt og pepper. Rør inn to 2-3 ss smør og server med en klatt rømme i.

Hentet fra http://matsak.net/blog/2006/03/rdbetsuppe.html

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 17:25   #32
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Laks med pesto

Ha olje i ildfast form. Legg på laksefileter og frosne grønnsaker (jeg bruker wok- grønnsaker). Smør pesto på filetene.

Bak i ovn. 175 grader, ca en halvtime (?). Kok fersk pasta, brun pinjekjerner og lag saus (jeg bruker bare posesaus, feks sandefjordsmør e.l.).

Veldig raskt og godt

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 17:56   #33
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Saftig grønnsakslasagne

8-10 forkokte lasagneplater
2 squash
3 røde paprika
2 gule paprika
6-8 plommetomater
400 gram søtpotet
400 gram mozarella
200 gram ferskrevet parmesanost
300 gram god pesto

Marinade:
1,5 dl olivenolje
2 ss. rødvinseddik
finhakket persille/bladpersille
2 fedd hvitløk
1 ss tomatpure
salt
pepper

1) Sett ovnen på grill 200 grader. Bland alle ingrediensene til marinaden.

2) Del paprikaene i 4 deler, rens de for stilk, frø og det hvite kjøttet inni. Legg de på en plate med bakepapir og grill de i ovnen til de blir mørke, nesten brente og skallet bobler. Legg de på en skjærefjøl med et rent håndkle over og la de bli kjølige. Sett ovnen på 225 grader (ikke grill).

3) Mens paprikaene er i ovnen/kjøler seg ned skjærer du squash, skrellet søtpotet og tomater i tynne avlange skiver. Riv parmesan og skjær mozarellaen også i tynne skiver. Forkok eventuelt lasagneplatene om du ikke har fått kjøpt ferske. De skal være akkurat så myke at de ikke brekker - men ikke ferdigkokt og klar til å spise.

4) Dra skallet av de grillede paprikaene og skjær kjøttet i tykke skiver.

5) Legg alle grønnsakene i en stor ildfast form, hell over halvparten av marinaden. La de stå i ovnen i 15 minutter, vend dem, og ha over resten av marinaden. La de stå i ovnen i 15 minutter til.

6) Legg grønnsaker og lasagneplater lagvis i en form. Man kan også lage lasagnen i posjonsformer. Over hvert lag med lasagneplater skal det pensles et tykt lag med pesto og legges noen skiver mozarella. Avslutt med et lag lasagneplater.

7) Steik formen til alt er mykt. Strø over parmesan og la formen stå inne til fargen er fin.

Serveres med hvitløksbrød og gjerne en lett salat.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 17:56   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Jeg kan bidra.

Sitat:

KRYDRET THAI-KYLLINGSUPPE
1 1/4 liter kokende hønsebuljong, helst hjemmelaget
350 g kyllingfilet, i tynne skiver
2 hvitløkfedd, hakket
2 stilker sitrongress, delt i to på langs
3 ss thai-fiskesaus (nam pla) eller lys soyasaus
3 cm frisk ingefær, skrelt og revet
3 cm frisk galangal, skrelt og i skiver (kan sløyfes)
8 vårløk delt i fire
50 g kokosmasse
4 friske kaffirlimeblader, knust (kan sløyfes)
2 grønne chilipepper, knust
en stor neve friske korianderblader, revet i strimler
250 g rå tigerreker (bare halene), med eller uten skall
nypresset saft av 2 limefrukter

4 porsjoner - 1,5 liter



Ha buljongen i en stor kjele og kok opp. Tilsett kylling, hvitløk, sitrongress, fiskesaus, ingefær, eventuelt galangal, vårløk og kokos. Kok opp igjen, senk varmen til rett under kokepunktet og la det småkoke 5 minutter. Tilsett eventuelt kaffirlimeblader, chilipepper, halvparten av korianderen og rekene.
La det småkoke til kyllingen er gjennomkokt og rekekjøttet ugjennomskinnelig - retten må ikke koke for lenge, da blir rekene bare seige. Tilsett limesaft og server i varme suppeboller med resten av korianderbladene drysset over.
Tips: Ta opp chilipepperne før du drikker suppen. De er sterke, men når du lar dem være hele og bare knuser dem lett, avgir de en mild, ikke overdreven hete.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 20:31   #35
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Vi har hatt Krydrede fiskepinner i dag, og oppskriften kommer fra Spis Bedre bladet mitt, som jeg elsker

Krydrede fiskepinner

-500 g torskefilet uten skinn og bein
-1 ts paprika
-1 ts karri
-1 ts støtt spisskummen (Kan droppes)
-1/2 ts salt
-1 dl brødrasp
-ca 1 dl melk
-2 ss rapsolje til steking

Hvitløkyoghurt:
-3 dl yoghurt naturell
-1 fedd knust hvitløk
-1/2 ts paprika
-salt

1.Skjær fisken i fingerbrede stykker, i 5-6 cm lengde.

2.Bland paprika, karri, spisskummen og salt sammen med brødrasp i en dyp tallerken.

3.Hell melken i en dyp tallerken. Vend fisken i melken og deretter i krydderblandingen.

4.Varm opp oljen i en panne. Den skal være varm - men ikke så varm at den ryker.

5.Stek fiskepinnene i oljen til de er gylenbrune på alle sider. tilsett ev ekstra olje under stekingen.

6.La de stekte fiskepinnene få renne av seg på kjøkkenpapir.

7.Hvitløkyoghurt: bland yoghurten med knust hvitløk og paprika. Smak til med salt.

8.Server med ønsket tilbehør.

Jeg fant ikke spisskummen, så jeg brukte ikke det, og hadde ikke yoghurten til, men poteter og remulade.
Det var kjempe godt med karri-smaken!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 10:20   #36
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Vi skal ha kylling- og pastasalat i dag.

1 grillet kylling
rød lollosalat
Vestfoldsalat (minner om crispi)
små plommetomater
agurk
grov penne
2-3 hardkokte egg

Alt deles i passe biter. Penne kokes og vendes i en god olivenolje som er tilsatt oregano og basillikum.
Dressing:
1 beger ekstra lett rømme (rømmekolle)
1-2 ss chilisaus
litt dill
saften av 1/4 sitron el. noen dråper hvitvinseddik
smak til med salt og pepper.
Grove rundstykker

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 15:19   #37
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Jeg tenker vi lager dette i dag.

Jarlsbergtorsk

1 kg torskefilet
1 ss smør
1 ts salt
½ ts pepper
1 fedd hvitløk
3 tomater
1 purre renset, skåret i ringer
200 g jarlsberg revet
1 ½ dl matfløte

Skjær fiskefiletene i serveringsstykker og legg dem i smurt ildfast form. Dryss på salt, pepper og finhakket hvitløk.

Legg på tomat i skiver, purre og dryss over osten. Hell over matfløte.

Stek retten ved 200 grader i ca 30 minutter på midterste rille. Servér retten med kokte poteter eller kokt ris til.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:40   #38
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

I dag laget vi noe godt som tilbehør til vanlig potet/fisk/ostepanettmiddag. Kjempegodt! Tatt fra boken "Sulten i sommersol":

Brokkolistilker med soya

Hvorfor bruker vi bare brokkoliblomstene? Stilken er også god mat.

1-2 brokkolistilker
1 ss olivenolje
1 hvitløksfedd
1 ss soyasaus

Skrell eventuelt brokkolistilkene med en potetskreller hvis de er litt treene. Skjær dem i tynne staver. Stek dem i olje og press over hvitløken. Hell over litt soyasaus og server dem varme eller kalde.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 09:21   #39
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

I dag skal jeg lage spaghettigryte.

ca. 400 g. karbonadedeig
1 stor løk
1-2 fedd hvitløk
2 stilker stangselleri
1/2 glass tomatpurè (fortrinssvis Stavland)
4-5 dl. buljong eller kjøttsuppeterning
2-3 ss. hvetemel
1/2 dl. matfløte (eller 2 ss. lettrømme)
Litt olje til steking

salt
nykvernet pepper
oregano
basillikum

Finhakk løk og hvitløk og stek det mykt i olje. SKjær stangselleri i små biter. Tilsett karbonadedeigen og gjennomstek den. Ha i litt under halvparten av buljongen/kraften og rør ut hvetemelet i gryta. Kok opp og tilsett kraft til passe tykkelse. Ha i tomatpurè og stangselleri. Kok dette inn og ha i fløten. Smak til med krydder. La det hele koke så lenge du gidder å vente (minimum 10 min.), og spe med kraften ettersom det koker inn.

Server med organisk fullkornsspaghetti, godt brød og grønn salat.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:21   #40
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsstafett MED oppskrifter

Laks i ovnen

til 3

4 laksefileter
1 hakket purre
1-2 finhakkede fedd hvitløk
1/2 boks matfløte
1/2 boks creme fraiche
saften av 1 sitron
1-2 ts havsalt
noen runder med pepperkverna

ha alt oppi en ildfast form
sett i ovnen på 200 C, stek i 20 min (hvis filetene er frosne, er de tint holder det med 10), ha på litt raspet ost og stek i 10 minutter til.

Server med poteter og dampet brokkoli

Dette er en skikkelig schläger hjemme hos oss.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no