Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-15, 20:26   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Holder på med kjøkkenplanlegging og har laget en modell for hvordan jeg ønsker å organisere råvareforberedelser.
Til venstre liten vask til skylling, midt på er preppeplass og til høyre ønsker jeg en søppelløsning med "sjakt" gjennom benkeplaten - 3-4 ulike, mat, plast, papir og restavfall. Noen som har sett noe lignende? Eller har forslag til hvordan jeg kan løse det?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kjøkkneløsning.jpg (63,3 KB, 58 visninger)
__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 22:45   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Jeg tenker at det veldig lett vil bli lukt og rester?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 23:04   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at det veldig lett vil bli lukt og rester?

Ikke noe verre enn om man må åpne skuffer for å komme til? Skal se om jeg ikke finner noe med lokk. Av type storkantine.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 23:06   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Det holder ikke bare med ett hull, for matavfall? Det er jo det som "produseres" på øya di. Plast og rest blir det kanskje ikke så mye av, tenker jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 01:06   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Kvern?

Kvern i vasken for matavfall. Genialt!
Undersøk i kommunen om det er lov.
Plast og restavfall ville jeg hatt i skuff.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 06:59   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Det finnes en greie for søppelbøtte i benk, men da er det en bøtte i benken og ikke bare hull.
https://nr14.wordpress.com/2009/09/1...-i-benkeplate/

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 09:36   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Det må da kreve veldig mye rengjøring? Jeg tror heller jeg ville hatt søppel under skjærestedet og investert i en skuff du kan åpne med foten. Da kan du måke alt rett nedi uten å bruke hendene til å åpne med. Jeg er i alle fall alltid våt og grisete mens jeg holder på sånn at det er greit å slippe vaske hender før jeg kaster søppel.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 09:39   #8
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Jeg håper du finner på noe smart som jeg kan kopiere om jeg en gang får nytt kjøkken.

Den løsningen chr lenket til ser du også på side 10 her
http://www.nibu.no/filestore/Produkt...ssortering.pdf

Og så tenkte jeg at kanskje et alternativ med vipp-ut bokser- tre på rad - kunne fungert om du setter det høyt på enden og vipper det ut? Litt sånn som skohyller. Får ikke til å lenke i N bilde via mobil.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 09:44   #9
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Uh - jeg vil ha en sånn som den øverste her!
http://www.yankodesign.com/2009/06/1...s-and-designs/

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 09:57   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Her er faktisk en Ikea hack med noe som er ganske likt det du beskriver:
http://www.ikeahackers.net/2012/08/v...8ikeahacker%29

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:26   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Uh - jeg vil ha en sånn som den øverste her!
http://www.yankodesign.com/2009/06/1...s-and-designs/

Det er kjøkkenvask med kvern.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:31   #12
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Det er kjøkkenvask med kvern.

Er det? Jaja, der får man igjen for å surfe på mobilen. Jeg trodde det var ned til en søppelbøtte. Men det virker jo mer rasjonelt at det var kjøkkenvask med kvern.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:20   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Men det er et generelt forbud mot installering av matavfallskvern i Norge.
Det er noen kommuner som har hatt prøveprosjekter eller at det er tillat i enkelte områder(feks nye boligfelt eller områder hvor avløp er nylagt med tanke på bruk av MAK. Stokke kommune bla har hatt et område hvor innbyggerne ble tilbudt dette, og kommunen har utført en undersøkelse om konsekvensene i samarbeid med Vesar).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:30   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Jeg har ikke lyst på matavfallskvern, eller, jeg kunne hatt det, men med oppsamling til egen bøtte. Alt går i komposten hos oss.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:37   #15
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Veldig fint du påpeker forbudet, gullet. Jeg visste at det ikke er lov. Jeg trodde det var en trakt ned til en bøtte.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 12:43   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Dette ser man stadig vekk på de litt mer amerikaniserte oppussingsprogrammene, (som sikkert har matkvern, but still), hvis man har en litt tung benkeplate med hull og tilpasset lokk skjønner jeg ikke at det skal bli noe mer lukt og slikt enn om man har en mer konservativ kompostbøtte bak skapdør under?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 13:11   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

I Oslo kan jeg aldri tenke meg at de har prøveprosjekter med matkvern. Det er så problematisk med rotter. Men det burde jo være mulig å montere samme dings over en bøtte? Blir riktignok vanskelig å skylle ned rester og holde den ren da.

Jeg vil tro at det eneste du "trenger" hull i benken for er matavfallet. Slik er det når jeg lager mat, i allefall. Plasten og restavfallet blir jeg jo kvitt før jeg begynner å hakke og kokkelere, men avskjær og slikt er jo greit å kune helle rett ned i noe uten å måtte ta i håndtak. Sånn sett vil jo et lokk ta bort litt av fordelen med et hull i benken, men uten vil jeg tro at det lukter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 14:26   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Jeg ser for meg ganske mye gris langs kanten av røret, men nå er det ikke sikkert at vi ser for oss helt lik løsning, da. Hvis du skal ha mer eller mindre bare et hull med bøtte under (en inneutedo for søppel? ), blir det jo ikke noe problem. Motsatsen, som jeg så inni hodet mitt, var et relativt langt, smalt rør, der det jo vil kunne feste seg mye matrester.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 17:03   #19
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Holder på med kjøkkenplanlegging og har laget en modell for hvordan jeg ønsker å organisere råvareforberedelser.
Til venstre liten vask til skylling, midt på er preppeplass og til høyre ønsker jeg en søppelløsning med "sjakt" gjennom benkeplaten - 3-4 ulike, mat, plast, papir og restavfall. Noen som har sett noe lignende? Eller har forslag til hvordan jeg kan løse det?

Tenker du at benkeplassen til høyre for skjærebrettene fortsatt skal være brukbar som benk, eller ser du for deg åpne hull som gjør at det området på benken er "brukt opp" til søppelløsningen?
Tre hull i benkeplata gjør det litt vanskelig å bruke området til å sette fra seg ting på, f.eks hvis man baker. Plutselig ligger bakepulverboksen og natronpakka i søpla

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det finnes en greie for søppelbøtte i benk, men da er det en bøtte i benken og ikke bare hull.
https://nr14.wordpress.com/2009/09/1...-i-benkeplate/

Denne likte jeg veldig godt!! Jeg tegner kjøkken selv om dagen - og dette er en ting jeg hadde glemt at jeg trengte

Her er link til utsalgssted av bøtta i bloggen. Var kostbare saker... 3 slike i benkeplata blir kanskje litt mange lokk å flytte på når man skal kaste ting?
http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Pro...63-p0000005140

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg håper du finner på noe smart som jeg kan kopiere om jeg en gang får nytt kjøkken.

Den løsningen chr lenket til ser du også på side 10 her
http://www.nibu.no/filestore/Produkt...ssortering.pdf

Og så tenkte jeg at kanskje et alternativ med vipp-ut bokser- tre på rad - kunne fungert om du setter det høyt på enden og vipper det ut? Litt sånn som skohyller. Får ikke til å lenke i N bilde via mobil.

Hva med en kombinasjon av søppelbøtta over til mat og denne løsningen til plast, papir og restavfall? Jeg ser fordelen i å kunne skyve matkapp rett ned i bøtta, men annet avfall er litt lettere å flytte?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Her er faktisk en Ikea hack med noe som er ganske likt det du beskriver:
http://www.ikeahackers.net/2012/08/v...8ikeahacker%29

Denne var tøff!

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 17:04   #20
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Løsning for søppelhåndtering på kjøkkenøy?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg ser for meg ganske mye gris langs kanten av røret, men nå er det ikke sikkert at vi ser for oss helt lik løsning, da. Hvis du skal ha mer eller mindre bare et hull med bøtte under (en inneutedo for søppel? ), blir det jo ikke noe problem. Motsatsen, som jeg så inni hodet mitt, var et relativt langt, smalt rør, der det jo vil kunne feste seg mye matrester.

Haha! Inneutedo for søppel - dagens best
Men jeg skjønte veldig godt hva du mente!

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no