Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 12:52   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Vaskemaskina vår er rundt 7 år gammel, og jeg har av og til drømt om ny. Større trommel, tror jeg...

I går kommenterte jeg til min mann "vaskemaskina lager en rar lyd". Han slo den av, men etterpå var den grei igjen. I dag kom han opp med klesvasken og sa jeg fikk sjekke om den var ren nok. Maskina går til skeis. Når den sentrifugerer lukter det svidd metall, visstnok... Neppe helt bra i alle fall.

Ny vaskemaskin hadde nok vært kjekt.

  • Men her kommer utfordringene. Vaskemaskiner fraktes gjerne stående, eller? Uansett, vi har ikke krok på bilen. Men, butikkene leverer vel slikt om man betaler dem for det, regner jeg med.
  • Vaskemaskiner er tunge, og vi har vaskemaskina på badet i kjelleren. Den må enten bæres ned trapp med svin, eller helst fraktes inn kjellerveien, men da må den opp en liten bakke som er smalere enn bilvei. Jeg er dessuten ikke nevneverdig sterk. Hjelper de med å få den i hus også, om de leverer? Ifølge mannen veier maskinene sånn ca "deg pluss moms", selv om jeg påstår jeg er momsfri...
  • Det enkleste hadde vært å få hjelp av min far eller min bror, som HAR krok på bilen, og er sterke. Min bror kommer, med bilen sin, min far kommer med fly, på besøk til oss, om ikke så lenge. Dvs, det jeg definerer som "ikke så lenge" når jeg tenker på at jeg må rydde huset før de kommer. I forhold til å ikke få vaske sengetøy ER det litt lenge, det er nemlig en måned til...
  • Jeg har sagt at vi i verste fall klarer oss uten maskin en måned, men det fordrer at mannen kjøper seg flere boksere og sokker, og at guttungen går over til papirbleier en måneds tid, for jeg kjenner at jeg skal nok klare å skylle opp skjorter og bodyer, og ei og anna bukse, men det er ikke såååå fristende å håndvaske bleier i en måned. (Vi har altså brukt tøybleier på ham siden han ble født, men jeg er sikker på at han ville overlevd en måned med papir i nødsfall...)
Da må jeg bare finne ut hva jeg faktisk ønsker meg i en ny maskin. For det er ikke noe jeg helt hadde funnet ut av. Større trommel ja, for vi må vaske bleier ganske ofte fordi maskina ikke rommer så mye. Men, hvor stor? Vil jeg irritere meg over halvtomme maskiner av alt annet om den er for stor?
Også må vi løse det rent praktiske med å få den i hus, og på plass. Og den vesle detaljen som jeg nevnte i et annet innlegg en plass, om at vaskemskina står under trommelen, i et lite avlukke på badet som er ca 10-15 cm bredere enn maskina, og da er avløpet på ene siden og innvannet på andre siden. Og badekaret står så rett forran at det egentlig krever to stykker for å få ned den trommelen, grunnet krøkete arbeidsforhold.

Ja, jeg ønsket meg ny vaskemaskin, men ikke akkurat her og nå...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:12   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Då me fekk ny vaskemaskin så kom dei med den på døra og brukte sekkehjul til å køyra den på plass. Så tok dei vekk all embalasjen og tok det med seg igjen.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:15   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

De kjører den til dere, bærer den inn og plasserer den i rommet der den skal være, pakker ut og tar med emballasjen. Så er det bare for dere å fjerne transportsikringer, koble det som kobles skal og vatre maskinen på rett plass. Det klarer dere fint. Jeg og nevø på 16 gjorde det da jeg kjøpte ny maskin nå ganske nettopp.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:16   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Og de bruker å kunne ta med seg den gamle mot et gebyr.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:17   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

De frakter den helt inn på badet innerst i kjelleren? Ja, da skal vi klare resten (sånn bortsett fra at de sikkert ikke fjerner trommelen som står oppå den forrige da...)

Fjerne transportsikiringer og vatre og kloble til, det klarer vi.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:20   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

De setter den på plass der den skal være, pakker den ut og monterer den. Dessuten kan de sette på plass tørketrommelen som skal stå på toppen av den, samt ta med seg den gamle etterpå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:32   #7
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Nå veier jo uansett de fleste tørketromler så lite at det ikke engang trengs to for å løfte dem opp/ned, så den kan dere i verste fall ta ut av badet selv før de kommer.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:37   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Flere av vaskemaskinene som kommer med stor trommel har også innebygd en intelligens som regner ut hvor mye som er i maskinen og tilpasser vannbruken etter mengden. Da trenger du ikke irritere deg så veldig over å kjøre halvfulle maskiner. Dessuten så kommer du til å venne deg til å spare opp klesvask, for å få fullere maskiner.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:44   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nå veier jo uansett de fleste tørketromler så lite at det ikke engang trengs to for å løfte dem opp/ned, så den kan dere i verste fall ta ut av badet selv før de kommer.

Som sagt er det arbeidsforholdene som gjør at det trengs to, men det er mulig jeg kan klare å være den andre... Det handler om at med mindre han skal klatre opp i badekaret er der ingen plass å sette den ned, uten å snike seg under den (eller den tryggere veien, via badekaret) og rundt fra andre siden for å sette den ned.

En noe lettere idiotisk måte å lage til badet på, som kom til da forrige eier ville ha større bad, og inkluderte det meste av vaskerommet i badet, for så å bruke det som bad, med bare denne lille kroken som vaskeplass (Men med skapdør forran, som må tas av for å å få ut tingene da...) og det plasskrevende (men deilige) hjørnebadekaret rett forran...

Men, om vi nå likevel FÅR NED den trommelen, så får vi gjerne fiks det avløpet som står der og drypper bak der også da, i samme slengen... (det drypper så lite at jeg hadde definert det som greit nok frem til vi "snart" får besøk, siden ryggen til min mann ikke helt egner seg til å ta de litt håpløse arbeidsforholdene på egen hånd, og jeg altså rett og slett ikke egentlig egner meg...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 17:47   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

I praksis viste det seg ikke så enkelt...

Min mann klarte med meg som mest tilstedeværende tilskuer/veileder å få ned tørketrommelen. Mandag etter arbeid satte vi turen rett til butikken, for å kjøpe ny vaskemaskin. Vi ba selgeren vise oss det de hadde på lager, og fant en som var grei. Han dobbeltsjekka på lageret at den var der, siden de hadde bare en ifølge systemet hans. Men vi skulle ikke plukke den opp selv, vi skulle få den levert.

Ok, de kunne levere tirsdag mellom 12 og 16 på tirsdag. Han fikk ikke kontakt med transportfolka, men de skulle ha levering hit til Arna på tirsdag mellom 12 og 16, så da kunne den være med, det skulle gå i orden, sa selgeren. Og de skulle ringe meg og fortelle når de kom neste dag.

Greit nok, jeg er delvis hjemmeværende grunnet at guttungen ikke har barnehageplass, så jeg var hjemme mellom 12 og 16 jeg. Men ingen vaskemaskin kom, så onsdag ringte jeg dem. De har ikke opplyst telefonnummeret til butikken, bare et 815-nummer som leder til en servicetelefon. Som ikke kunne hjelpe meg, men la igjen beskjed om at butikken skulle ringe meg. Langt om lenge gjorde de de, og fastslo at, selgeren hadde skrevet leveringsdato MANDAG, derfor forsto ikke transporten at de skulle ta den med på TIRSDAG. De trodde vel at vi hadde fått den. (Og her tipper jeg neste feil har skjedd, den som sto på llageret ble vel antakelig derfor ansett som å være tilgjengelig for salg...)

Vel, det var beklagelig, men de kunne komme med den på torsdag, altsåi dag, mellom 12 og 16. Atter en gang er jeg hjemme hele dagen, og venter. Klokka fire er jeg passe lei. Jeg har ikke vaska klær siden søndag formiddag. Jeg har en 14 mnd gammel sønn, som genererer klesvask. Og bruker tøybleier.

Siden butikken hadde ringt meg i går, hadde jeg jo fått tak i det hemlige nummeret deres da, på mobilens inngående anropsliste, så jeg ringer dem. Han beklager, skal undersøke, og ringe meg tilbake. Jo, det viser seg, det står at den skal leveres i dag, men maskina eksiserer ikke på lageret. De får den inn igjen på tirsdag... eller vi kan få igjen pengene og finne en annen som de har på lager... Hallo, han SJEKKA jo at den var på lager på mandag jo, sier jeg, og tirsdag er lenge til, jeg har ikke vasket klær siden søndag! Ehh, den var der på mandag? Ja, han sjekka, nettopp fordi vi trengte den, og derfor skulle ha en dere HADDE på lager. Vel, mannen ser at de har inne mskina "hakket over", jeg kan få den. (Eller få tilbake pengene for frakten, og få den vi har kjøpt på tirsdag...) Vi blir enige om at jeg skal få den andre da, etter at han har sjekka at den oppfyller mine krav til vaskemaskin, han går og titter på den, joda, den har ditt og datt og det jeg ber om, og litt til. Greit. Han skal få tak i en bil som kan levere den i dag. Ringer igjen. Joda, han har fått tak i en bil, men bare en mann, så om det er noen der som kan hjelpe til å bære, sånn i femtiden eller litt etter? Jeg ringer min mann, og får ham til å komme hjem på halv fem-toget i stedet for senere som han hadde planlagt. Greit, vi er her.

Klokka er kvart på seks, men det har visst vært en kræsj med køer i lange retninger i Åsane-området, så vi satser på at det er derfor den er forsinket... Og strengt tatt er jo "etter fem" et ganske fleksibelt tidspunkt.

Utfordringer er til for å løses. Men det er på hengende håret at jeg ikke må ut og kjøpe engangsbleier. Egentlig burde jeg nok det, for den ene jeg har igjen til natta blir nok bra våt, har ikke så mye innlegg rent. Men, jeg gidder ikke kjøpe en hel pakke for EN bleie, så jeg stapper inni litt av hvert, det går nok greit. Så lenge den kommer i dag da, så kan jeg vaske og tromle i kveld, så har vi rene bleier i morgen.

Men lett skal det visst ikke være...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 15:23   #11
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Oisann! Jeg vet det er en gammel tråd, men fikk du vaskemaskinen til slutt? Gikk det greit å å den på plass?

(Jeg lette etter noen lure triks for å vatre enklest mulig og havnet inn her.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 16:30   #12
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Jeg er ikke helt sikker på om du trenger hjelp til å måle at vaskemaskinen er i vater, eller om du trenger noe å kile under føttene for å få den til å stå i vater?
Det meste av hvitevarer har vel justerbare føtter for riktig installasjon

Hvis du skal vatre enklest mulig... bruk water!
Hvis ikke du har et vater som snekkern har, ta en bolle eller en langpanne og fyll den med vann. Bruk en linjal og mål avstanden fra kanten ned til vannet. Når avstanden er lik på begge sider står den i vater. Blir ikke 100%, men godt nok for en vaskemaskin.

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 17:43   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

ZaloMon, takk for rådene.

Jeg har forresten vater og vet hvordan det funker, men de justerbare føttene er ikke så lette å skru på - ihvertfall ikke med dårlig rygg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 18:15   #14
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

ZaloMon, takk for rådene.

Jeg har forresten vater og vet hvordan det funker, men de justerbare føttene er ikke så lette å skru på - ihvertfall ikke med dårlig rygg.

Hehe, note to self: spør og vent på avklaring
Er det 4 separate føtter som må skrus hver for seg?

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 21:14   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Oisann! Jeg vet det er en gammel tråd, men fikk du vaskemaskinen til slutt? Gikk det greit å å den på plass?

(Jeg lette etter noen lure triks for å vatre enklest mulig og havnet inn her.)

Jeg fikk den tilslutt, sånn i.. var det i 10 tiden på kvelden? Den kom på plass, og virker enda, nå med nye børster i motoren fem år senere. I et annet hus vel og merke, så vaskerommet er litt lettere tilgjengelig enn den kroken på badet er vi bodde før.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-15, 12:14   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer er til for å løses (om vaskemaskin)

Så bra Malama!

Takk zalomon - maskinen har to eller fire justerbare, men den ene som det burde justeres på sitter bom fast. Så her er det fremdeles dårlige greier. Og Rygg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no