Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brente mandler med "klumper"

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-12, 11:20   #1
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brente mandler med "klumper"

Jeg liker de brente mandlene når de er litt ruklete, og ikke glatte og blanke. Men finner ingen oppskrift på dem. Noen som har en fenomenal oppskrift her inne? Gjerne med litt krydder i.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:24   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Mine blir aldri glatte og blanke, alltid ruglete. Trodde det var jeg som ikke fikk det helt til.
Jeg bruker denne oppskriften, om det er til hjelp.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:28   #3
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mine blir aldri glatte og blanke, alltid ruglete. Trodde det var jeg som ikke fikk det helt til.
Jeg bruker denne oppskriften, om det er til hjelp.

Den så super ut! Takk, da skal jeg prøve den i dag. Har en del som må lages til i morgen, da jeg skal på Candy Exchange sammen med noen venninner.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:53   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Tror det er sånn at de blir ruklete først, og så blir glatte når de blir utsatt for ytterligere varme.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:02   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Det er bare å avbryte karamelliseringsprosessen før de blir glatte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:05   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Jeg har en kokebok med to oppskrifter, og hvis jeg ikke husker feil står det der at mandlene blir klumpete hvis de lages med vann, og glatte hvis de lages uten vann. Jeg bruker å lage uten vann og de blir forholdsvis glatte.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:30   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Hvordan lager du de uten vann, Elin? Jeg kunne tenke meg å lage glattere mandler.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:30   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Jeg pleier av og til å dyppe de ferdige mandlene i smeltet sjokolade og la det stivne, kjempesnadder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:33   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvordan lager du de uten vann, Elin? Jeg kunne tenke meg å lage glattere mandler.

Jeg har ikke begynt å lage brente mandler til jul enda, og nå er det et år siden sist så jeg husker ikke eksakt. Men det er vel bare å ha i sukker og mandler og røre til sukkeret er smeltet rundt mandlene og blitt passe brunt. Helt på slutten har jeg i en spiseskje eller to med smør for å gjøre det litt lettere å få de fra hverandre. Ja, og så steker jeg mandlene noen minutter i ovnen først for å få passe brentsmak.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:35   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er bare å avbryte karamelliseringsprosessen før de blir glatte.



Mine blir ruklete før de blir glatte. Jeg vil ha de glatte da, så jeg brenner litt lenger. Lager med vann, og smør.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:14   #11
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har en kokebok med to oppskrifter, og hvis jeg ikke husker feil står det der at mandlene blir klumpete hvis de lages med vann, og glatte hvis de lages uten vann. Jeg bruker å lage uten vann og de blir forholdsvis glatte.

Jeg får alltid helt glatte mandler og jeg bruker vann. Den viktigste ingrediensen er tålmodighet hos kokken. :-)

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:21   #12
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Er hjemmelagde brente mandler bedre enn kjøpeversjonen? Vi har ikke tradisjon for det i min familie, og jeg er jo klar over at forskjellen mellom berlinerkranser og marsipan man kjøper ikke er i nærheten av de man lager selv. Er det slik med brente mandler også?

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 13:27   #13
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper".

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Er hjemmelagde brente mandler bedre enn kjøpeversjonen? Vi har ikke tradisjon for det i min familie, og jeg er jo klar over at forskjellen mellom berlinerkranser og marsipan man kjøper ikke er i nærheten av de man lager selv. Er det slik med brente mandler også?

Jeg synes det, for da får jeg de akkurat som jeg vil. Jeg synes det varierer veldig hvor godt brent mandlene er og hvor sprø de er når man kjøper - overhode ikke det samme!

Det er jo så lett, bare man passer på så det ikke brenner seg. Jeg brente to partier i går på godt under en halvtime. Mmmmmm, nam!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 14:06   #14
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.032
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brente mandler med "klumper"

Min erfaring sier at det er smøret som avgjør om de blir glatte eller ruglete.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no