Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-18, 19:40   #181
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mine foreldre er egentlig ganske tydelige på at de ikke vil være noen byrde om de skulle bli pleietrengende.

Det er de aller, aller fleste foreldre tydelige på. Det var min forelder også. Men når de ligger på akuttmottaket med brudd i lårbeinet, har vondt og er redd, da vil de gjerne at de nære blir kontaktet. Og kommer til sykehuset med en bag med klær, toalettsaker og briller.
Og så trenger de kanskje hjelp til å flytte fra eneboligen til en eldrebolig, fordi de ikke klarer vedlikeholdet lenger. Eller trappene. Og huset må selges, med megler, rydding og visning. Og senere pakking, kasting, kjøring. De vil ikke være til byrde, men de trenger jo hjelp. Og hvem skal hjelpe?

Når de først har havnet på sykehjem er behovet for praktisk hjelp mindre, men den mentale belastningen er der likevel. Og det er ofte mange tøffe år mellom frisk og førlig til sykehjemspasient.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 19:51   #182
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er de aller, aller fleste foreldre tydelige på. Det var min forelder også. Men når de ligger på akuttmottaket med brudd i lårbeinet, har vondt og er redd, da vil de gjerne at de nære blir kontaktet. Og kommer til sykehuset med en bag med klær, toalettsaker og briller.
Og så trenger de kanskje hjelp til å flytte fra eneboligen til en eldrebolig, fordi de ikke klarer vedlikeholdet lenger. Eller trappene. Og huset må selges, med megler, rydding og visning. Og senere pakking, kasting, kjøring. De vil ikke være til byrde, men de trenger jo hjelp. Og hvem skal hjelpe?

Når de først har havnet på sykehjem er behovet for praktisk hjelp mindre, men den mentale belastningen er der likevel. Og det er ofte mange tøffe år mellom frisk og førlig til sykehjemspasient.

Jeg sier jo ikke at jeg ikke skal hjelpe dem, for det skal jeg selvfølgelig. Men den dagen de ikke klarer å bo hjemme så er de så dårlig at de må på pleiehjem, de bor slik at de ikke trenger å flytte til noen eldrebolig. Og før det vil det jo være mulig å få hjemmehjelp bl.a. Min mor har en venninne som fikk slag for et par år siden, og hun får mye hjelp fra hjemmesykepleien og har noen som vasker for seg. Hun er ikke umyndiggjort, men får den hjelpen hun trenger sånn at hun kan fortsette å bo hjemme. Ingen av hennes barn bor her så da må det jo bli sånn.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 20:12   #183
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Min forelder har hjemmehjelp hver uke og hjemmesykepleie fire ganger daglig. Vi døtre vasker ikke hus, vi steller ikke sår. Men vi følger til lege, til sykehus, til optiker, til frisør. Vi løper på butikken og kjøper det tunge hen ikke klarer å bære hjem selv, vi betaler regninger, vi purrer på medisiner som ikke kommer til rett tid, vi rydder i klesskap, vi tar hen med på kleshandling, vi tar ut penger i minibanken og hjelper med å lete etter pengene som er gjemt bort på et lurt sted, vi ser over at alt som trengs er i kjøleskapet, kjøper bursdag- og julegaver til barnebarn (eller tar ut penger), vi søker bostøtte gjennom husbanken, bestiller krans til naboens begravelse om vi husker det (blomster og kranser er ikke høyt prioritert altså) og dette var vel februar og halve mars kort oppsummert.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 20:16   #184
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min forelder har hjemmehjelp hver uke og hjemmesykepleie fire ganger daglig. Vi døtre vasker ikke hus, vi steller ikke sår. Men vi følger til lege, til sykehus, til optiker, til frisør. Vi løper på butikken og kjøper det tunge hen ikke klarer å bære hjem selv, vi betaler regninger, vi purrer på medisiner som ikke kommer til rett tid, vi rydder i klesskap, vi tar hen med på kleshandling, vi tar ut penger i minibanken og hjelper med å lete etter pengene som er gjemt bort på et lurt sted, vi ser over at alt som trengs er i kjøleskapet, kjøper bursdag- og julegaver til barnebarn (eller tar ut penger), vi søker bostøtte gjennom husbanken, bestiller krans til naboens begravelse om vi husker det (blomster og kranser er ikke høyt prioritert altså) og dette var vel februar og halve mars kort oppsummert.

Men når man bor to timer unna og er eneste barn da? Litt fortvilet i dag. Planen var å få barn så tidlig at de var voksne når hjelpebehovet ble enormt, men så kom hjelpebehovet 15 år tidligere enn ventet...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 20:24   #185
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Her kom også hjelpebehovet lenge før tiden, hen var 63 år og i full jobb da det smalt. Og var nettopp blitt skilt og alene.
Vi bor en halvtime unna, og av og til skulle jeg ønske avstanden var større så jeg kunne lukket øynene og ikke blitt ringt etter.
Ofte tar jeg meg i å ønske at hjelpebehovet snart blir så stort at sykehjem er eneste løsningen. Av og til tar jeg meg i å ønske at hen dør. :sliten og ærlig: Og det er en enorm mental belasting.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-18, 09:33   #186
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg sier jo ikke at jeg ikke skal hjelpe dem, for det skal jeg selvfølgelig. Men den dagen de ikke klarer å bo hjemme så er de så dårlig at de må på pleiehjem, de bor slik at de ikke trenger å flytte til noen eldrebolig. Og før det vil det jo være mulig å få hjemmehjelp bl.a. Min mor har en venninne som fikk slag for et par år siden, og hun får mye hjelp fra hjemmesykepleien og har noen som vasker for seg. Hun er ikke umyndiggjort, men får den hjelpen hun trenger sånn at hun kan fortsette å bo hjemme. Ingen av hennes barn bor her så da må det jo bli sånn.

Hvis de får plass i eldrebolig eller på pleiehjem så. Mange eldre står jo årevis i kø for å få plass. Og hjemmesykepleien er virkelig ikke en dans på roser enkelte steder. De er gjerne forsinket stadig vekk, og rldre som feks trenger hjelp til å komme seg opp av sengen om morgenen blir liggende i mange timer, gjerne i sin egen avføring.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-18, 13:29   #187
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hvis de får plass i eldrebolig eller på pleiehjem så. Mange eldre står jo årevis i kø for å få plass. Og hjemmesykepleien er virkelig ikke en dans på roser enkelte steder. De er gjerne forsinket stadig vekk, og rldre som feks trenger hjelp til å komme seg opp av sengen om morgenen blir liggende i mange timer, gjerne i sin egen avføring.

Hvis problemene i eldreomsorgen i en kommune er så store, ville jeg tenkt at min energi ville vært best brukt ved å endre systemet. Ikke glatte over problemene ved å gjøre helsevesenets jobb. Samfunnsøkonomisk er det bedre at kvinner er i jobb og betaler skatt, ikke at hver og en sliter seg ut på ubetalt omsorgsarbeid.

Eksemplene som 007 nevner, med bæring av tunge varer og følge til sykehus, er annerledes. De *kan* velges bort, men det å gi den ekstra hjelpen øker livskvaliteten. Men å ligge i sin egen avføring går på helsa løs, og vi (kvinner) bør ikke godta at oppgaver av den typen nedprioriteres av kommunen fordi så mange eldre har døtre.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 08:30   #188
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Her kom også hjelpebehovet lenge før tiden, hen var 63 år og i full jobb da det smalt. Og var nettopp blitt skilt og alene.
Vi bor en halvtime unna, og av og til skulle jeg ønske avstanden var større så jeg kunne lukket øynene og ikke blitt ringt etter.
Ofte tar jeg meg i å ønske at hjelpebehovet snart blir så stort at sykehjem er eneste løsningen. Av og til tar jeg meg i å ønske at hen dør. :sliten og ærlig: Og det er en enorm mental belasting.



Jeg gruer meg litt til jeg i praksis blir alene med ansvaret. Jeg så hvor krevende det var for mor og tante da den single, barnløse broren deres ble dødssyk, med alt det førte til av oppfølgingsbehov. Og de har tross alt en skokk med voknse barn som også hjalp til.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 14:21   #189
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nå diskuterer dere som om dette ikke var et strukturelt problem. Men det er det. Menn blir oppdratt til å fraskrive seg ansvaret, og støttet i valget på hundrevis av strukturelle måter. Ikke reduser det til et kjønnsnøytralt individuelt valg!

Nettopp. Det er enkelte her som overforenkler og ikke helt klarer å se det store bildet.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nettopp. Det handler ikke om å være en god eller dårlig datter, det handler om å ta vare på de svakeste i samfunnet. Som barn, syke og eldre. Det handler om medmenneskelighet og sosialt ansvar å sørge for at de svakeste får dekket grunnleggende primærbehov som varme klær, mat, medisiner, og videre omsorg, kjærlighet og trygghet.

Det er akkurat det. Og skal vi gjøre et poeng ut av å streike seg vekk fra oppgavene, så er det noen som får dårligere livskvalitet.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

...
Å velge den bort betyr jo at man må tåle at fremmede følger far til legen og at hjemmehjelpen kjøper truser til mor. For sikkerhetsnettet finnes jo?

Vel, min erfaring med hjemmesykepleien er at den er svært begrenset og ikke tilstrekkelig. En nær slektning sultet omtrent i hjel hjemme med hjemmesykepleier innom hver eneste dag. Det hjalp ikke hvor mye familiemedlemmer kontaktet kommunen eller snakket direkte med de som var innom.
Og så håper jeg du leser hva 007 skriver.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 15:07   #190
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Det bred politisk enighet i Norge om at man er avhengig av pårørende og frivillige for å få eldreomsorgen til å gå rundt.
Det er ganske vanlig å sette strenge kriterier for å tildele hjelp, og det dessverre et langt lerret å bleke å få på plass et system rundt folk som ikke klarer seg lenger som ivaretar feks legebesøk, optikerbesøk, innkjøp av klær etc. Det er også vanlig at hjemmesykepleien har avtaler med pårørende om at de utfører ulike oppgaver - som feks legebesøk og innkjøp av truser.
Det er anerkjent at det er et problem at de skrøpeligste som bor hjemme ikke har tilgang på nødvendig helsehjelp - feks. går bruk av fastlege NED når folk er skrøpelige hjemmeboende og ikke lenger kommer seg til lege på egen hånd. Det er jo et stort paradoks at det er slik - derfor er det forsøk på gang med ny organisering av primærhelsetjenesten - i håp om at de sykeste hjemmeboende skal få et bedre tilbud.
Så nei - det er ikke automatisk noe sikkerhetsnett - i allefall er det ikke lett tilgjengelig. Jeg kommer til å hjelpe mine foreldre med diverse - og jeg tror den tiden kommer ganske snart.

Forøvrig er jeg helt enig i at det er et strukturelt problem at menn (som gruppe) ikke tar ansvar i samme grad som kvinner (som gruppe).

Jeg ser selv at venninner med sønner på samme alder som min 10. klassing bedriver utstrakt tilrettelegging (ofte med forklaringen "han er så umoden") - samtidig som jeg ser at mange av jentene er veldig selvgående, vasker sine egne klær, baker kaker, lager mat etc. Og jeg undrer meg over forskjellen. Jeg tenker at ALLE 15-16 åringer kan lære seg å bruke en vaskemaskin og lage mat.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 15:27   #191
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis problemene i eldreomsorgen i en kommune er så store, ville jeg tenkt at min energi ville vært best brukt ved å endre systemet. Ikke glatte over problemene ved å gjøre helsevesenets jobb. Samfunnsøkonomisk er det bedre at kvinner er i jobb og betaler skatt, ikke at hver og en sliter seg ut på ubetalt omsorgsarbeid.

Eksemplene som 007 nevner, med bæring av tunge varer og følge til sykehus, er annerledes. De *kan* velges bort, men det å gi den ekstra hjelpen øker livskvaliteten. Men å ligge i sin egen avføring går på helsa løs, og vi (kvinner) bør ikke godta at oppgaver av den typen nedprioriteres av kommunen fordi så mange eldre har døtre.

Jeg tror vi alle må ta inn over oss at vår store 68-er foreldregenerasjon er alt for mange i forhold til senere kull til at man kan belage seg på full omsorg fra det offentlige.

Det spiller ikke rolle hvor mye penger og rettigheter myndighetene forankrer i lovs form, vi har ikke nok folk.

Menn må mer på banen, det er eneste løsning faktisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 15:43   #192
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror vi alle må ta inn over oss at vår store 68-er foreldregenerasjon er alt for mange i forhold til senere kull til at man kan belage seg på full omsorg fra det offentlige.

Det spiller ikke rolle hvor mye penger og rettigheter myndighetene forankrer i lovs form, vi har ikke nok folk.

Menn må mer på banen, det er eneste løsning faktisk.

Når vi blir stadig færre folk i arbeidsdyktig alder, så er ikke løsningen å ta flere ut av arbeidslivet for å drive ulønnet omsorgsarbeid (hel- eller deltid), men å finne mer effektive måter å drive omsorgsarbeidet på. Kanskje betyr det at man må flytte tidligere til sentralt plasserte omsorgsboliger, kanskje betyr det at vi alle må betale litt mer i skatt, kanskje betyr det at middag kl 12 og tidlig legging er bra nok.

Ellers syns jeg at forsøkene som er gjort med at studenter får billige hybler på aldershjem mot at de hjelper til med forefallende arbeid, høres spennende ut. Det ser jo også ut som om de har fått med en del unge menn på dette også: https://www.nrk.no/vestfold/flytter-...ter-1.13742216

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 15:53   #193
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Når vi blir stadig færre folk i arbeidsdyktig alder, så er ikke løsningen å ta flere ut av arbeidslivet for å drive ulønnet omsorgsarbeid (hel- eller deltid), men å finne mer effektive måter å drive omsorgsarbeidet på. Kanskje betyr det at man må flytte tidligere til sentralt plasserte omsorgsboliger, kanskje betyr det at vi alle må betale litt mer i skatt, kanskje betyr det at middag kl 12 og tidlig legging er bra nok.

Ellers syns jeg at forsøkene som er gjort med at studenter får billige hybler på aldershjem mot at de hjelper til med forefallende arbeid, høres spennende ut. Det ser jo også ut som om de har fått med en del unge menn på dette også: https://www.nrk.no/vestfold/flytter-...ter-1.13742216

Det er klart at man må prøve å finne gode løsninger hvor hjelpepersonell kan hjelpe flere samtidig. I små bygder kan det være at eldre må flytte nærmere de litt større tettstedene.
Studenter på eldresenter løser i de større byene litt av sosialiseringsbehov, men neppe pleie for de eldste og sykeste. Og det er den gruppen som øker mest.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 16:01   #194
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Når vi blir stadig færre folk i arbeidsdyktig alder, så er ikke løsningen å ta flere ut av arbeidslivet for å drive ulønnet omsorgsarbeid (hel- eller deltid), men å finne mer effektive måter å drive omsorgsarbeidet på. Kanskje betyr det at man må flytte tidligere til sentralt plasserte omsorgsboliger, kanskje betyr det at vi alle må betale litt mer i skatt, kanskje betyr det at middag kl 12 og tidlig legging er bra nok.

Ellers syns jeg at forsøkene som er gjort med at studenter får billige hybler på aldershjem mot at de hjelper til med forefallende arbeid, høres spennende ut. Det ser jo også ut som om de har fått med en del unge menn på dette også: https://www.nrk.no/vestfold/flytter-...ter-1.13742216

I dag er det sånn at det er de aller skrøpeligste og sykeste som får plass i institusjoner med heldøgns pleie og omsorgstilbud. Studenter er overhodet ikke kvalifisert til å yte den typen helsehjelp disse har behov for. De kan sikkert kjøpe truser og rigge istand kortkveld og sånn - men det er ikke selskap de eldste og sykeste har behov for - det er kvalifisert helsehjelp. Vi må vurdere om vi skal bruke pengene på å subsidiere billige hybler til studenter - eller om vi skal prioritere andre ting.
Det er helt hårreisende at alle vet at det er stor mangel på kvalifisert helsepersonell i kommunene, samtidig som det ikke legges to fingre i kors for å sørge for å rekruttere og BEHOLDE kvalifiserte folk i tjenestene. Eldreministeren gikk ut kort tid etter at hun tiltrådte og sa at en av hennes kjernesaker, var å få til hyppigere helgejobbing i eldreomsorgen. Akkurat det man trengte, gitt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 16:28   #195
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Nå gikk vel diskusjonen her på at barna til de eldre måtte gjøre en stor arbeidsinnsats. Jeg går ut fra at få av disse selv er helsepersonell (og om de er det, syns jeg det er bedre bruk av ressurser om de bruker sin arbeidskapasitet i hele og faste stillinger, enn på ulønnet arbeid). Bære varer hjem fra butikken, hjelpe til med kleskjøp, og flere av de andre tingene som er nevnt i tråden, må da være utmerkede studentoppgaver. La oss få gjort noen skikkelige samfunnsøkonomiske regnestykker for å se om det ikke lønner seg totalt sett å subsidiere studenthybler, mot at flere voksne velutdannede kvinner kan holde seg lengre i jobb.

Jeg tror at vi må bort fra tankegangen om at bare de sykeste skal inn på institusjon, mens alle andre skal bo hjemme i upraktiske store hus, med mye kjøring på hjemmehjelpen. At det er slik i dag, er ikke noe argument for at det skal være slik i fremtiden. Ufaglærte kan aldri erstatte faglærte. Men de kan avlaste på områder der man ikke trenger like stor fagkunnskap, slik at de med spisskompetanse kan fokusere på de utfordrende oppgavene.

Så å si alle barn i Norge går nå i barnehage. Dette frigir en haug med kvinner som kan jobbe. Noen av dem, de som har størst interesse for barn og er best kvalifiserte for oppgaven, jobber i barnehager. Men totalt sett er omsorgsoppgaven for barna effektivisert. Jeg tror dette er veien å gå for eldreomsorgen også. Og gjerne fra en såpass ung alder at de friske eldre kan bidra inn i et fellesskap. Det handler ikke om å få flere inn på sykehjemmene, men om å ha nok eldreboliger i kommunesentra, slik at man ikke må være nær døden før man får hjelp.

Det vi derimot må få slutt på, er denne fantasien om at man skal kunne motta full lønn og full pensjon (AAP) fra man er knapt 60 år. Det er sløsing med ressurser, det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 16:42   #196
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Jeg tror ikke problemet er at voksne, velutdannede kvinner går ut av arbeidslivet - jeg tror problemet er at de går inn i Tidsklemme 2 noen år etter at Tidsklemme 1 er tilbakelagt.

Så har du selvsagt rett i at det er mer praktisk hvis eldre flytter i tide til mer lettvinte boliger - vi trenger en mer aktiv boligpolitikk som legger til rette for at folk kan bo lettvint hvis de ønsker det. Det er dessverre slik at det i dagens politiske landskap er mye mer vilje til å snakke om forebygging og tidlig intervensjoner enn det er vilje til å satse på det - fordi forebygging og tilrettelegging også vil koste penger. Det er også avhengig av at den enkelte tar ansvar - slik at man selv tenker på hvordan og hvor man bor FØR det er for sent. mange gjør det, mange gjør det ikke.

Og den siste setningen din er jeg helt enig i.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 16:50   #197
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tror ikke problemet er at voksne, velutdannede kvinner går ut av arbeidslivet - jeg tror problemet er at de går inn i Tidsklemme 2 noen år etter at Tidsklemme 1 er tilbakelagt.

Så har du selvsagt rett i at det er mer praktisk hvis eldre flytter i tide til mer lettvinte boliger - vi trenger en mer aktiv boligpolitikk som legger til rette for at folk kan bo lettvint hvis de ønsker det. Det er dessverre slik at det i dagens politiske landskap er mye mer vilje til å snakke om forebygging og tidlig intervensjoner enn det er vilje til å satse på det - fordi forebygging og tilrettelegging også vil koste penger. Det er også avhengig av at den enkelte tar ansvar - slik at man selv tenker på hvordan og hvor man bor FØR det er for sent. mange gjør det, mange gjør det ikke.

Og den siste setningen din er jeg helt enig i.

uthevet setning nr 1: Jeg har hørt flere velutdannede kvinner i godt betalte jobber si at de "velger" å gå ned i redusert stilling fordi det krever så mye å ta vare på de gamle foreldrene deres. Jeg har også sett politiske forslag om at det må komme en lovfestet rett til redusert stilling for omsorgsarbeid, uavhengig av om det er for foreldre eller barn, og også hørt forslag om at "sykt barn"-ordningen må utvides til også å omfatte syke foreldre.

Uthevet setning nr 2: personlig syns jeg ikke at folk skal få lov til å bo upraktisk hvis de trenger hjelp fra det offentlige. Man bør få et valg når man søker om hjemmehjelp: betale selv for merarbeidet og merkostnadene det gir å få den hjelpen hjemme, eller flytte til en sentralt plassert eldrebolig.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 17:14   #198
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

uthevet setning nr 1: Jeg har hørt flere velutdannede kvinner i godt betalte jobber si at de "velger" å gå ned i redusert stilling fordi det krever så mye å ta vare på de gamle foreldrene deres. Jeg har også sett politiske forslag om at det må komme en lovfestet rett til redusert stilling for omsorgsarbeid, uavhengig av om det er for foreldre eller barn, og også hørt forslag om at "sykt barn"-ordningen må utvides til også å omfatte syke foreldre.

Uthevet setning nr 2: personlig syns jeg ikke at folk skal få lov til å bo upraktisk hvis de trenger hjelp fra det offentlige. Man bør få et valg når man søker om hjemmehjelp: betale selv for merarbeidet og merkostnadene det gir å få den hjelpen hjemme, eller flytte til en sentralt plassert eldrebolig.

Hehe, det må helst finnes eldreboliger da.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 17:17   #199
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

uthevet setning nr 1: Jeg har hørt flere velutdannede kvinner i godt betalte jobber si at de "velger" å gå ned i redusert stilling fordi det krever så mye å ta vare på de gamle foreldrene deres. Jeg har også sett politiske forslag om at det må komme en lovfestet rett til redusert stilling for omsorgsarbeid, uavhengig av om det er for foreldre eller barn, og også hørt forslag om at "sykt barn"-ordningen må utvides til også å omfatte syke foreldre.

Uthevet setning nr 2: personlig syns jeg ikke at folk skal få lov til å bo upraktisk hvis de trenger hjelp fra det offentlige. Man bør få et valg når man søker om hjemmehjelp: betale selv for merarbeidet og merkostnadene det gir å få den hjelpen hjemme, eller flytte til en sentralt plassert eldrebolig.

Juridisk sett er det der veldig vanskelig, gitt. Også syke folk har rett til å bestemme selv hvor de skal bo. Og vi som samfunn har ikke rett til nekte folk hjelp når de trenger det. Så det er ikke så enkelt å få til. Jeg vet om noen kommuner som har prøvd å stille betingelser for å yte hjelp, det er ikke enkelt - og det er rettsavgjørelser på dette også - bla saken til forfatter Aksel jensen, som har satt presedens. Kommunen han bodde i, ville at han skulle flytte på sykehjem fordi det var for krevende å gi ham nødvendig helsehjelp hjemme. Det ville ikke han. Han fikk medhold.

jeg er usikker på om tvang er rette veien å gå. Ofte gjelder dette svært sårbare mennesker, og krav om flytting for å motta helsehjelp kan være ganske ubarmhjertig - og er uansett en prosess som tar tid - og folk har krav på nødvendig helsehjelp når behovet oppstår, ikke når forholdene ligger best mulig til rette for å gi helsehjelpen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-18, 17:23   #200
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hehe, det må helst finnes eldreboliger da.

Igjen: hvis det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge flere eldreboliger, så bør vi gjøre det. Vi klarte å løse barnehagefloken, da kan vi også løse denne floken.

Dette minner meg om en diskusjon jeg hadde med en NSB-mann en gang i tiden. Han klaget over at togene på en viss banestrekning var stappfulle, men ofte måtte avlyse avganger fordi de ikke hadde flere lokomotiver å sette inn. Jeg spurte om det ikke var mulig å kjøpe et lokomotiv eller to. Han så på meg som om jeg hadde to hoder, og gjentok sakte og tydelig: "Vi har ikke flere lokomotiver!"

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no