Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Har du akvarium?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-07, 16:13   #41
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du akvarium?

Vi hadde akvarium for endel år tilbake. Det var vel på 105 l.
Jeg synes det er kjempemoro, men ble litt lei da vi stadig fikk sykdom i det.
Fikk faktisk til å få guppybabyer EN gang, det var stas. Helt til de ble spist opp.


Har stadig vekk lyst på nytt, men vet ikke om jeg orker jobben.
Hvor mye jobb legger dere ned i akvarium egentlig?
Skifting av vann osv?
Dere som har flere må jo være drevne mener jeg.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 22:26   #42
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du akvarium?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.



Har stadig vekk lyst på nytt, men vet ikke om jeg orker jobben.
Hvor mye jobb legger dere ned i akvarium egentlig?
Skifting av vann osv?
Dere som har flere må jo være drevne mener jeg.

Sykdom er noe herk ja, og min erfaring er at jo mindre kar man har, jo mer sykdom blir det. Er lettere å få en stabil vannkvalitet på mange liter enn på få.

20 literen min må jeg skifte vann på en gang i uka. Har ikke noen algespisere i den, pluss at den utsettes for litt vel mye lys utenfra, så algene legger seg fort på glasset.

60 literen har tidvis stått lenge uten å skifte. Har et palettpar i den, og jeg lar dem være i fred når det er egg og yngel på gang.

300 literen kan det gå både to og tre uker mellom hvert vannskifte, og da skifter jeg bare en tredjedel, ca.

Jeg har slange fra kjelleren og opp, og får vannet bådet ut og inn derfra, så jeg slipper å bære bøtter. Det hadde jeg ikke gidda, for å si det sånn.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 23:40   #43
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du akvarium?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.


Har stadig vekk lyst på nytt, men vet ikke om jeg orker jobben.
Hvor mye jobb legger dere ned i akvarium egentlig?
Skifting av vann osv?
Dere som har flere må jo være drevne mener jeg.

Jeg bruker en god del tid på akvariene mine, men det varierer veldig. Blir noen timer i løpet av uka.

15 literen får litt nytt vann hver dag. Yngelkar.
I 50 literen har jeg yngel og foreldre nå,samt eplesnegler og amanoreker så der byttes vann en gang i uka, går jo kjapt med et så lite akvarie. Slamsuger en gang i blandt. Kanske 1 gang i måndten der. Lite skit med få fisk. Renser glasset annenhver uke.
60 literen får vann til og fra, her går bare veldig små yngel som lager lite skit, men har litt for lite filter her så jeg må rense endel. Må mates 3 ganger om dagen, det er igrunn den største jobben. Renser glass en gang i uka
112 literen er det endel jobb med, her må jeg lukes ofte, glasset blir fort stygt også. Bytter vann hver uke. Litt overbefolket og dermed mye skit og fort dårlig vannkvalitet om jeg ikke passer på.
200 literen er rimelig selvgående, slamsuger aldri her lenger. Luker litt, fjerne flyteplanter osv. nesten daglig, men det er mest for kos. Bytter vann max hver 10 dag her. Har overdimensjonert filter som tåler mye skit. Dette karet har jeg rett ved vindu og har slangen fra heverten ut av vinduet og rett ned i rosebedet ved vannbytter
Tester alle akvariene regelmessig i fht. ph, Gh, Kh og nitrat /nitritt. Bruker flytende gjødsel med jern i det akvariet jeg har lotus, gjødseltabletter til de andre tankene. Bruker eikeblader for å få lavere ph. osv.osv. den lista er lang, har to skap kun til akvariestæsj.

Om jeg skal gi et konkret råd er det å ikke begynne med et for lite kar, mye lettere å få sykdom i små akvarier. Større tank, mindre og enkel fisk og mye planter er en god start !

( - ja jeg er akavriefrelst )

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no