Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hunder som går løs med eier

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 22:04   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg skjønner ikke helt den idéen om at man går ut i fra at hunden ikke er til bry helt til det motsatte er bevist. Det er kanskje lettere å tenke sånn med små hunder? Beistet mitt er av en sånn kroppsbygning at det er svært, svært naturlig å alltid ha ham i lenke, til tider stram lenke, for at omgivelsene skal være rolige. (Og da er det jo gjerne når det kommer en løs bikkje tuslende eller løpende rett på ham at det blir baluba.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:05   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skjønner ikke helt den idéen om at man går ut i fra at hunden ikke er til bry helt til det motsatte er bevist. Det er kanskje lettere å tenke sånn med små hunder? Beistet mitt er av en sånn kroppsbygning at det er svært, svært naturlig å alltid ha ham i lenke, til tider stram lenke, for at omgivelsene skal være rolige. (Og da er det jo gjerne når det kommer en løs bikkje tuslende eller løpende rett på ham at det blir baluba.)


... men han er virkelig bare snill, altså!


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:07   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg vet godt hvilken vei det er snakk om, jeg har gått der flere ganger daglig i noen år. Men jeg synes det er for mye folk der til at det er greit å slippe hunden, kontroll eller ei. Det synes jeg gjelder mange veier inne i marka også i oslo.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:08   #24
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skjønner ikke helt den idéen om at man går ut i fra at hunden ikke er til bry helt til det motsatte er bevist. Det er kanskje lettere å tenke sånn med små hunder? Beistet mitt er av en sånn kroppsbygning at det er svært, svært naturlig å alltid ha ham i lenke, til tider stram lenke, for at omgivelsene skal være rolige. (Og da er det jo gjerne når det kommer en løs bikkje tuslende eller løpende rett på ham at det blir baluba.)

Dette har jeg tenkt på, løse hunder i forhold til de som går i bånd. Akkurat som at vesla ikke liker hunder, må det jo være en god del hunder som ikke liker at det kommer en løs hund løpende frem til dem.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:08   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg eier ikke frykt for hunder, så for min egen del kan folk la bikkja fly så mye den vil.

Men, fordi jeg kjenner mennesker, som av ymse årsaker, er så redd for hunder at dette faktisk hemmer dem i sin bruk av marka, syns jeg i det minste eier bør ha stålontroll på hunden om den får gå løs - så kontroll at den lystrer og kommer på plass, til tross for instinktet som sier 'løp etter den gøye dama som nå løper foran meg og vil leke."

(Eller premiekommentaren fra en hundeeier - bare få barnet til å stå stille, så vil ikke hunden løpe etter henne! Her snakker vi om et seks år gammelt barn med panikkangst, og en diger, leken løshund, som eier slett ikke så hvorfor han skulle sette lenke på. Det var da bare å få barnet til å stå stille. )

Det er heller ikke spesielt hyggelig å være på tur med en gruppe småbarn og plutselig ha en yr løshund i flokken. Noen barn er redde, andre eier ikke frykt og vil helst kose vovven, og da skal en være kjapp i reaksjonen for å forhindre at barnet tar tak i hunden ingen kjenner, ergo ingen vet hvordan vil reagere. Det er heller ikke gøy når løsbikkjer snapper mat ut av henda på barn jeg har ansvar for, uansett størrelse på disse hundene.

Så - rent generelt - skal man la hunden gå løs i områder hvor det ellers ferdes folk, skal man i det minste ha 100 % kontroll på dyret.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:11   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Min hund gikk aldri bort til noen (om de ikke ville hilse på ham). Han viste egentlig generelt uinteresse for folk, han var mest i sin egen happy verden når han gikk løs og enset som regel ikke folk et blikk uansett. Han fløy ikke rundt heller, uten tuslet på fremover.

Men jeg ser at jeg bør være strengere enn hva de fleste hundeiere var på den veien. :nemlig. Jeg gikk ikke der hver uke, men det skjedde. Det var relativt mange med hund som gikk der.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:20   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skjønner ikke helt den idéen om at man går ut i fra at hunden ikke er til bry helt til det motsatte er bevist. Det er kanskje lettere å tenke sånn med små hunder? Beistet mitt er av en sånn kroppsbygning at det er svært, svært naturlig å alltid ha ham i lenke, til tider stram lenke, for at omgivelsene skal være rolige. (Og da er det jo gjerne når det kommer en løs bikkje tuslende eller løpende rett på ham at det blir baluba.)

Ja, jeg tror nok at det ligger noe der. Altså jeg trodde ikke at hunden ikke var til bry, for det kunne den jo åpenbart være, det er jo mange som er redd for hunder. Men ja, det var ikke alltid at jeg kallte ham inn når jeg møtte voksne mennesker. Jeg så nok litt an på typen menneske, tror jeg. Men jeg overvurderte nok min evne til å se om noen er redd for hund eller ikke. Det dere skriver skal jeg ta lærdom av. Jeg tror aldri det var noen som ropte etter meg eller sparket etter hunden min i hvert fall.

Ok, Katta, da vet du hvor jeg mener!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:22   #28
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

For min del så er det helt ok at hunder er løse, så lenge eier har kontroll, og det faktisk er en snill hund. Jeg synes jo det bare er kos når en hund kommer bort til meg for å hilse.

Men, jeg ser absolutt problemet for de som feks er redde for hunder, og mener av den grunn at hunden enten må gå i bånd, eller kalles inn til eier ved møte av folk.

Når mine foreldre er her, så går jeg mange og lange turer med hunden deres. Han går ikke løs, men går i bånd som gir han mange meter fritt spillerom. Når vi går i marka eller andre steder som tillater det, så får han gå med fritt bånd. Møter vi folk, så drar jeg inn båndet og har han ved foten, uansett.

Nå er han en hund som overhodet ikke enser andre folk når vi går tur. Han er på tur da, og det er alt som står i hodet på han. Men det vet jo ikke de vi møter, og for å vise at jeg har kontroll, og jeg tar hensyn, så draes han inn.

På en av våre turer så var det en dame som stoppet opp og skrøt veldig av at jeg faktisk tok han inn. Det var god skryt å få.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:23   #29
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

For meg høres det du gjør OK ut, men jeg er vant med hunder og ikke redde for dem. Jeg vil tro at det er annerledes for de du møter som er redde for hunder.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:35   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

For egen del må hundene gjerne gå løs. Jeg finnes ikke redd hunder.
Jeg har derimot en sønn med panikkangst for hund (dog er han blitt MYE MYE bedre) og for han ville et sånt møte betydd at han aldri mer kunne gått der uten en voksen.
Den type begrensninger synes jeg ikke hundeeiere har rett til å legge på andre mennesker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:36   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg går for tiden stadig tur med hund og barnevogn. Hunden er i kort bånd, for jeg takler ikke løpebånd når jeg skal styre vogna også.

Jeg setter lite pris på å møte løse hunder på vår ferd.

Det er båndtvnag her året rundt, men det hindrer ikke en i nabolaget i å gå tur med løs hund, langt forran seg som eier ikke ser siden h*n leser på mobilen sin. Juhu, jeg hadde tispe i bånd, med løpetid. Han var i følge eier så gammel at han ikke brydde seg med slikt, og snill som dagen er lang. meget mulig, det jeg ser er en hund som er tyngre enn meg, stor og sterk, jeg har ikke sjangs i havet til å stille meg mellom om han skulle være interessert (det visste jo ikke jeg, og eier kom jo ikke frem før lenge etterpå) og, vel, tispa var ikke like uinteressert, så det ble litt styr med å holde vogna på rett kjør...

Jeg har vokst opp som redd hund, og fremmed hund uten bånd gir meg den dag i dag en klump i magen og svette hender.

Vår hund går aldri ut på trappa uten bånd engang. Men så er det 110% båndtvang (med sladrenaboer) i borettslaget da, det er ifølge styet ikke egentlig ok at hun går ut på verandaen uten å stå i bånd heller, da dette ikke er en godkjent hundegård.

Uansett, jeg verdsetter ikke løse hunder, og kalles de ikke inn, har jeg da null sjangs på å vite om det er fordi eier ikke har registrert meg, eller at eier har konkludert med at dette er verdens snilleste hund, så det går bra.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:38   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Den neste løse hunden jeg møter, skyter jeg. Helt ærlig.

:søker våpentillatelse i morgen:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:42   #33
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg kaller alltid inn hunden og knipser båndet på når det kommer folk.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:46   #34
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg syntes det er en uting å ha hunder løpende løse. Uansett hvor kontroll eieren har.
Men jeg har også en datter som hyperventilerte når hun så en hund. Vi har i mange år forsøkt å jobbe med redselen hennes på mange måter. Men bare det å se en hund i en lang løpeline gjorde at hun fikk fullstendig panikk.

Hun brukte nærmere 2 timer hjem fra skolen fordi det var en som hadde hunden sin løpende løs på en stor gress-slette hun passerte på vei hjem fra skolen.

Så kan man si "Ja, da har hun ett problem, la ikke det gå utover hundene." Hvilket hun faktisk har/hadde (hun har blitt betraktelig bedre, men vi jobber fremdeles med saken). Hun kan nå passere hunder i bånd på samme side av fortauet, men er de løse sliter vi fremdeles litt. Så ja, jeg foretrekker at folk respekterer båndtvangen.

Jeg har aldri sparket etter hunder, men jeg har snakket hardt til eieren om å kalle inn hunden sin. Og når jeg får svar som "Slapp av à." Har jeg blitt rimelig useriøs.

Noen er redde for å fly, hun er redd for hunder. Vi jobber med saken, sakte, men sikkert. Hvorfor hun er redd kan hun ikke svare på.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:54   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

P

Sitat:

Jeg har vokst opp som redd hund,

Når transformerte du deg til menneske?

Jeg bare måtte.


Men enig i at hunder ikke bør løpe løse.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:07   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg hadde barn som var livredd hunder uansett størrelse. Enten gikk hunden fot ved eieren, eller i bånd, eller så gjorde jeg det klart at om den kom innenfor sparkehold så var den ferdig.

Etter et par for mange møter med hunder som eieren syns de hadde nok kontroll på selvom ungen min gråt og var redd. Det var visst hans problem det. Ved å gjøre det klart at jeg avlivet enhver hund som kom nær så ble eieren av hunden den som eide problemet.

Personlig er jeg glad i hunder og finnes ikke det aller minste redd dem. Da ungen slapp stadige uønskede hunder tett på seg og fikk tilnærme seg et par hunder som var rolige som kadavere i eget tempo forsvant etterhvert hundeskrekken.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:10   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Ah, jeg husker den vidunderlige opplevelsen da jeg var ute og gikk tur i helt ny fin og dyr semsket skinnjakke i det herrens år 1992, og møtte en stor løs hund med veldig sølete potet som valgte å hoppe opp med labbene over hele jakken min. Eieren kom rett bak, og forsikret om at han bare ville hilse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 00:01   #38
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg liker hunder. Hunder som er i bånd. Jeg foretrekker at hunden blir ropt inn selv om jeg er voksen og alene.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 00:10   #39
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Det hjelper ikke å vurdere om man har "full" kontroll på bikkja. Du har bare full kontroll frem til det dukker opp noe som frister mer. Hos enkelte hunder og godt oppdratte hunder ligger lista høyt for hva som frister. Men disse hundene er vel også de som blir fulgt minst med på. Jeg skjønner ikke problemet med å ha bikkja i bånd. Hvorfor skal den på død og liv gå løs. Jeg har min i bånd og plages ofte av at min er dette "noe" som frister mer.

Like plagsom er eieren som etterhvert dukker opp for å forsikre seg om at hunden dens er bare så snill. Det hjelper fint lite, for min har blitt skremt så mange ganger av løse hunder - at han er redd og til tider aggresiv mot andre løse hunder.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 00:18   #40
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Når hundeeiere sier at de "tar hensyn til folk som er redde for hunder" så blir jeg egentlig ganske sur. Da legger de ansvaret over i min banehalvdel; jeg er ikke irrasjonelt *redd*for hunder, det er ikke snakk om fobier og slikt. Jeg har utarbeidet et gjennomtenkt risiko- og sårbarhetsanalyse basert på best mulig tilgjengelig faktagrunnlag, med ekstra vekt på usikkerhetskalkyler. Hovedprinsippet for utregningen er som følger:
a) Jeg kjenner hverken eier eller hund, og aner ikke om de har full eller null kontroll. For å følge føre-var-prinsippet tar jeg utgangspunkt i at de ikke har kontroll.
b) Hunder har ved flere anledninger angrepet, skadet, og til og med drept barn
c) Hunder er dyr som reagerer på instinkt og basert på tidligere innlæring, og jeg har ikke nok kunnskap om det enkelte dyret til å vite hva som utløser uønskete reaksjoner.
d) Det fins utrolig mange teite folk i verden, noen av disse er hundeeiere.

Møter jeg løse hunder alene blir jeg usikker og trekker meg tilbake. Utsettes ungene mine for løse hunder blir jeg sint.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no