Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sende ungdommene til Afghanistan?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-06, 13:56   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sende ungdommene til Afghanistan?

Åslag Haga vil sende norske soldater til Afghanistan.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134548
Hva synes dere?
Skal norske gutter bli tvangssendt til farlige områder verden rundt. Vi er med i en forsvarspakt og skal stå sammen dersom noen av oss blir angrepet. Men Afghanistan er da ikke med i Nato. Jeg synes ikke norske soldater har noe der å gjøre i det hele tatt.
Vil dere sende deres små håpefulle på slike oppdrag?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:07   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Det er vel ikke snakk om tvangssending er det det da? Dette er vel frivillige som melder seg til tjeneste. Jeg ville ha likt det forferdelig dårlig om noen av mine skulle ha reist dit, men så lenge vi er i Nato må vi forholde oss til de vedtak som tas av Nato og stille opp synes jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:22   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Til utenlandsoppdrag melder man seg frivillig, ingen blir tvangssendt.

Den dagen mine håpefulle event vil være i millitæret har jeg ike noe jeg skulle sagt. Det vil være opp til barnet (som da er myndig)
Jeg ville nok ikke akkurat jublet høyt, men samtidig kanskje vært stolt over sønnen min.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:35   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Ingen som blir tvangssendt dit men de melder seg frivilligt.

De er jo "voksne" og man har ikke så mye man skulle sagt men jeg ville ikke likt å hatt en av mine der nei.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 18:42   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Jeg har hørt at de har for få soldater som har vervet seg, derfor kan det hende av førstegangsrekruttene kan innkalles. En slekning av meg vervet seg for noen år tilbake, pga da han fikk utbetalt kr. 40.000,- pr. år. For en 18-åring er dette mye penger. Konsekvensene av kontrakten tenkte han ikke på. Den gang het det at ingen ville blir sendt ut, fordi det var fred over alt. Tre månder etter var saken en helt annen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 13:38   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Jeg syns ikke man skal tvangssende noen. Men jeg syns Norge skal ta slike internasjonale forpliktelser på alvorl. Afganistan er i en helt desperat situasjon hvor det står mellom at Taliban tar over igjen, med sitt absolutte skrekkregime, og det totale borgerkrigskaos. Det er et flott land med rike tradisjoner, og det er tragisk at det har fått være slagmark først for krigen mellom øst og vest, og nå for krigen mellom vesten og islamismen. Tanken på Talibanstyre igjen får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 13:47   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Jeg ville virkelig satt meg på bakbena om en av mine gutter hadde villet verve seg til noe sånt i forbindelse med førstegangstjenesten.
Greit nok med voksne yrkessoldater som vet hva de går til, noe ganske annet med atten-nittenåringer som tror dette er lettjente penger.
Jeg hørte ifjor at en av guttene i (den tidligere) klassen til min eldste gutt skulle til Afghanistan, og hvor mye penger han skulle tjene osv. Dette er en gutt som har hatt litt problemer, og jeg fikk helt vondt da jeg hørte at han skulle dit. Det ble visst ikke noe av, men jeg syns ihvertfall at de ikke bør sende dem som er så unge og har lite erfaring.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 13:54   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Så lenge vi er med i Nato, og Nato har bestemt at de skal ha styrker i Afghanistan, er vi vel forpliktet til å delta?

Jeg syns likevel det kanskje burde være en nedre aldersgrense, og et visst krav om erfaring for soldatene før de fikk lov å verve seg, slik at man kunne unngå å få en haug eventyrlystne 18-åringer med nese for "lettjente penger".

Jeg tror nok mange ikke helt vet hva de går til...
Jeg kjenner endel gutter som var i Libanon på 80-tallet, og fler av dem sliter litt i etterkant med hva de har opplevd. Jeg tror ikke de var helt forberedt på hvor tøft det kunne være når øvelser en dag ble virkelighet...

Tror jeg hadde satt meg blankt ned og streika om mine gutter skulle finne på å verve seg -
men av diverse årasker, er jeg redd... eller kanskje lykkelig... for at det neppe blir en problemstilling her i heimen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:46   #9
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Tvangssendt og tvangssendt. Hva med de som ønsker å delta?
Sambo vil gjerne reise dit han. Han var i Kosovo fra 01-02, og dette
ga han mersmak. Han er utrolig skuffet over at Norge ikke skal sende
ned soldater nå.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:56   #10
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Norge har vel allerede soldater i Afganistan, men ikke i sør dit Nato ville ha flere soldater.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:59   #11
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Norge har vel allerede soldater i Afganistan, men ikke i sør dit Nato ville ha flere soldater.

Og dit vil sambo.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 00:04   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Samboen din er forhåpentligvis en voksen mann og kan vurdere farene selv. Det er noe annet enn å sende attenåringer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 00:11   #13
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Ja, det er han. Han lever og ånder for slike spesialstyrker.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:18   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sende ungdommene til Afghanistan?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Ja, det er han. Han lever og ånder for slike spesialstyrker.

Ja, jeg er ellers enige med dere i at man bør ha en nedre aldersgrense, samt grundig briefing på forhånd. Man har jo også blitt mye flinkere til å både forberede de som reiser, og hjelpe dem underveis og etterpå, enn det man var med de som dro til Libanon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no