Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vask/damping av klukkakjole

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-12, 20:37   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vask/damping av klukkakjole

Jeg har lest at man vasker, eller damper og hva dere nå kaller alt, ferdigstrikkede plagg for å jevne ut ujevnheter og sånt før bruk. Som regel har jeg strikket til vesla, og har dermed ikke tatt meg det bryet. Men nå er jeg altså ferdig med klukkakjolen som skal gis bort i julegave. Hurra og halleluja, har brukt måneder på den.
Nå vil jeg selvsagt at den skal ta seg best mulig ut når den gis bort, så hva gjør jeg med den, egentlig? Vasker den for hånd med litt ullvask? Annet?
Jeg er forøvrig kjempefornøyd med resultatet. Jeg tror den vil passe perfekt til mottaker, og jammen greide jeg ikke å hekle kanter rundt sjøl, jeg som aldri har hekla før.

Måtte riktignok hekle rundt halsen siste omgang på ny da jeg heklet litt for løst, men sånt er vel ikke alltid lett å vite før man er ferdig heller.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 20:42   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask/damping av klukkakjole

Jeg vasket den jeg strikket til søstra mi i vaskemaskinen på ullprogram. Gikk fint.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 20:45   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask/damping av klukkakjole

Klukka-kjolen i originalgarn kan du med fordel vaske i maskin på ullprogram hvis du er helt sikker på at maskinen din ikke kan finne på dumme ting (min gjør aldri det, men mine foreldres kan tove ull også på ullprogram). Eventuelt bare skylle den opp og presse ut vannet med et håndkle. Så kan du legge den flatt ut til tørk, f.eks. på et håndkle på gulvet, og glatte over den men hånda, da blir den glatt og fin. Hvis du har litt mer gjenstridige ujevnheter du vil glatte ut kan du også dampe den med strykejern. Da setter du strykejernet på tre, og legger et vått kjøkkenhåndkle mellom kjolen og strykejernet. Press ned med strykejernet, dampen står, og strikkeplagget blir glattet ut.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 20:49   #4
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask/damping av klukkakjole

Få se bilde av den da! Jeg er straks ferdig med min, det er den andre jeg strikker. Jeg vasket ikke den forrige før bruk, men har tenkt å gjøre det med denne jeg også.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no