Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaster så mye mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-22, 12:33   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Kaster så mye mat

Jeg har småspiste barn som sjelden spiser opp alt på tallerkenen, og da ender det enten med at det går i søpla, eller at jeg spiser mat jeg egentlig ikke trenger eller har lyst på. Barna spiser melkeprodukter, men det gj ikke jeg siden jeg er laktoseintolerant og får masse kviser av det. Å bare kjøpe melkefritt er dyrt, og det er ikke alt som er like godt.

Har dere noen tips til hvordan man kan få brukt rester? Eller å få barn til å spise mer ...
Det er selvsagt ikke alt som er brukende, et halvspist rundstykke for eksempel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 13:42   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Mitt tips er å ikke legge all maten på tallerkenen, heller legge på litt og litt om gangen. Da blir det mer overkommelig å spise opp alt og man kan ta bittelitt til etter en stund. Lær barna dine å forsyne seg lite om gangen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 13:45   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Forsyne seg litt og litt er et godt tips. Mine er også glad i middagsrester i matboksen til lunsj.

Ellers syns jeg det ofte lønte seg å skjære opp frukt når de var mindre. Da slapp jeg "epleskrotter" som bare var tatt noen biter av.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 15:11   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Ja, litt om gangen er jo greit. Men det er ikke alt det fungerer med, og av og til så er de plutselig mette etter et kvart rundstykke liksom. Jeg pleier faktisk å ta lite mat til meg selv sånn at jeg orker å spise det som blir til overs.
Frukt liker de så det blir spist opp, og en del grønnsaker også. Pleier å skjære opp paprika, agurk og sånn og ha i små skåler.
Men jeg skal begynne å lage mer av maten melkefri ihvertfall.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 16:24   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Høner…
Har litt samme utfordringen her. Har en som MÅ ha med seg skolemat. Men som dessverre ofte ikke spiser den. Jeg fôrer hønene våre på matpakker. Men mulig litt vanskelig i boligfelt

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 18:26   #6
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Det går helt supert å servere kvarte rundstykker, det har jeg gjort til husets småspiser. Fylte bare på med flere kvarte underveis hvis hun ville ha mer.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 18:28   #7
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Har du noe som vokser og gror i jord? Altså enten hage eller planter i krukker? Da kan du investere i bokashi-bøtter og lage kompost av matrester. Perfekt for halve brødskiver, middagsrester og eplebiter som har blitt brune. Putt de oppi bøtta sammen med bokashi-strø, når bøtte er full lar du den stå i fred i tok uker, og så har du det oppi jorda til plantene. Tomater planter, for eksempel, elsker det.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 18:36   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Toastjern! Eg har ein niåring som elsker å toaste det som er til overs i matboksen til kveldsmaten. Svett gulost med ketchup og piffi, lizzm …

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-22, 21:51   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Høner…
Har litt samme utfordringen her. Har en som MÅ ha med seg skolemat. Men som dessverre ofte ikke spiser den. Jeg fôrer hønene våre på matpakker. Men mulig litt vanskelig i boligfelt

Det er høner rett nedi boligfeltet her, tett bebodd strøk
Hender en stikker av så da er det høne jakt

De kan lage litt lyd da men men..

Jeg hadde 6 vaktler men jeg hadde de i garasjen da.

Laktosefrie produkter er litt dyrere men de holder ofte lengre. Men tåler du laktase enzymer så kan du jo bruke det?

Jeg har en boks her som ikke brukes (om jeg ikke kastet den, kan sjekke).

Ellers er det jo å fryse laktoseholdige produkter.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 09:42   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Jeg ville planlagt for restesmiddag et par ganger i uken hvis det med rester er et gjentagende problem. Rester kan wokes (grønnsaker, kjøtt, reker), stekes med et egg over ala pytt-i-panne (alle rester av kjøtt, rotgrønnsaker, løk, paprika, tomat), has i supper, blandes inn i potetmos (rester av kokte grønnsaker), has i omelett, fiskegrateng, has i en eller annen saus, gratineres i ovn etc. etc. Da ser man hva man har av rester, og beregner neste dags middag basert på dette.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 09:54   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Jeg tror at småspiste barn spiser mer om det er skåret opp. Husker fra da jeg var barn at brødskiver ble skåret i fire. Når man bare spiser en liten munnfull av gangen, er det lettere å spise. Men med en porsjon som oppleves som «stor» får man fortere den følelsen av at det er et berg av mat foran en? Da er det også lettere å pakke bort det som ikke ble spist, det ser mer delikat ut om det er ‘hele» biter og ikke tygd på.

Synes ikke man skal spise barnas rester om man ikke tåler det. Jeg skjønner godt impulsen, og har gjort det selv. Men når mamma spiser barnas rester er det ofte i tillegg til det hun selv spiser.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:37   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Høner…
Har litt samme utfordringen her. Har en som MÅ ha med seg skolemat. Men som dessverre ofte ikke spiser den. Jeg fôrer hønene våre på matpakker. Men mulig litt vanskelig i boligfelt

Skulle gjerne hatt høner. Det var noe av det første P sa de de fikk se huset og hagen for første gang "Me kan ha høner i hagen!". Men burde hatt større hage for å få plasstil det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:38   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Har du noe som vokser og gror i jord? Altså enten hage eller planter i krukker? Da kan du investere i bokashi-bøtter og lage alltid jord. kompost av matrester. Perfekt for halve brødskiver, middagsrester og eplebiter som har blitt brune. Putt de oppi bøtta sammen med bokashi-strø, når bøtte er full lar du den stå i fred i tok uker, og så har du det oppi jorda til plantene. Tomater planter, for eksempel, elsker det.

Har masse planter, både inne og ute, og trenger alltid jord. Jeg har jo tenkt å begynne med bokashi, glemmer det bare ut.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:40   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Takk for gode tips alle sammen.

Hva med yoghurt da? Det kan jo brukes i vafler og smoothie, men da har jeg sammme problemet med at det ikke blir spist. De er altså så sære når det gjelder mat.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:44   #15
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Eg husker at eg brukte vanlige frukosttallerker til ungane, når dei skulle spise middag før. For dersom me brukte vanlige middagstallerker så tok faren deira så mykje på tallerken at dei ikkje klarte å spise opp. For han var det lite på tallerken, men for dei var det masse. Å redusere storleiken hjalp masse.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:51   #16
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Det er mulig å fryse ned små deler om gangen i samme boks. Feks melkerester, yoghurt ol. Hell det etter hvert i en boks i fryseren. Når den er passe full kan det brukes til vafler. Da slipper du mange små rester rundt omkring.

Det å dele opp maten er også lurt. Det virker ikke så overveldende og restene er mer apetittelige når de ikke er spist på.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 11:53   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

De tar som regel maten selv, men det er jo verdt et forsøk med mindre tallerkener.
God ide Veobra.

Kan jeg bruke en slik dunk til bokashi?
https://www.ikea.com/no/no/p/hallbar...-gra-80398058/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 12:01   #18
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Yoghurt holder seg som oftest en god stund etter datostempling så de kan sikkert få samme yoghurter flere uker etter hverandre hvis dere passe på å bruke ren skje oppi og oppbevarer den i lukket boks i kjøleskapet. Kan også brukes til det meste av baking og til dressinger som erstatning for andre melkeprodukter/væsker.


Sist redigert av liefje : 24-04-22 kl 12:12.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 12:14   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Det viktigste er faktisk å finne mat ungene liker.
Når man har særspiste unger så må man svelge kameler. Man kan ikke alltid kjøpe den yoghurten man selv skulle ønske de spiste, men kanskje en som ikke er like sund. De pittesmå begerene som selger i 6 pakninger for eksempel er full av protein og gir mestrings følelse for man kan spise hele. Eventuelt kjøpe små poser og ta litt ut i en shot glass.

Dele skiver i 4 biter, halve knekkebrød.

Om det går litt mat vekk så er det mindre viktig enn at de ikke får i seg mat. Men selvfølgelig frustrerende. Men i mine øyner så er det bedre å hive en liten skvett enn å bruke det for å lage noe nytt.

Min tidligere svigermor måtte kjøpe inn melk for å bruke opp en liten slant rømme i vaffler. Det er verre enn å hive klatten. Vafflene ble levert ut til naboer fordi hun fikk for mange.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 12:18   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster så mye mat

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Kan jeg bruke en slik dunk til bokashi?
https://www.ikea.com/no/no/p/hallbar...-gra-80398058/

Da må du ha to. Bor hull i den ene og sett oppi den andre. Da renner væsken ut i den nederste.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no