Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tips til 17. mai-frokost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-22, 11:05   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.776
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Tips til 17. mai-frokost

Du som ikke bare tar en brødskive i hånda mellom sløyfer, instrumenter og flagg - hva har du til 17. mai-frokost med gjester?

I år har jeg kjøpt pink lemonade og havtorn-syltetøy (syltetøy fra Søstrene Grene, faktisk).

Tenker ellers gul ost, Ridder eller Port Salut, brie, spekeskinke som jeg tørker sprø i ovnen dagen før og i tillegg "rett fra pakka", kokt egg (mulig eggesalat, kjempegodt). Vet ikke om vi tar eggerøre og laks (faktisk har jeg nylig lært at røkt ørret er mye bedre enn røkt laks, fordi fettfordelingen i kjøttet er bedre, tar gjerne innspill på det?), er i grunnen åpen for noe annet i år?

Garnityr typ agurk, tomat, paprika, druer osv. Kaffe/ te/ juice/ vann. Går ikke melk til frokost, her.

Pleier å kjøpe den dyre/ gode loffen på Meny og be om å få den frossen half-baked, så steker jeg den ferdig selv. Antakelig er det som en sa "en deigklump fra Polen", så om noe har noe som er (nesten) like lettvint om morgenen 17. mai, tar jeg mot tips.

Charlie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 11:12   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Først når det gjelder ørret og laks: Pappa laget alltid gravørret i stedet for gravlaks fordi han påstod at det var mye bedre. Hva som var bedre spurte jeg aldri om, men den var kjempegod og jeg strever fortsatt med å finne en (kjøpt) som er like god som hans pleide å være.

Til 17. mai frokost/brunsj eller lunsj pleier vi å ha:
- Spekemat, potetsalat, vanlig salat
- Laks og eggerøre
- Søte ting: Kransekake (så fint til pynt) også enten brownies eller kokosboller eller noe annet smått som pyntes med flagg og masser av jordbær og blåbær. Hvis det er frokost pleier jeg også å lage noen porsjons glass med en eller annen god granola, gresk yoghurt som jeg søter litt og blåbær/jodbær som legges lagvis.
- Rømmegrøt (Vestlandstradisjon på 17. mai)
- En pai
- Pølser med tilbehør
- Godt brød eller baguetter som jeg varmer
- Is (must på 17. mai), gjerne sånne mini kroneis som jeg legger i en champagnekjøler på isbiter så de holder seg
- Brus/øl/champagne

Har også noen ganger hatt mer pålegg (oster, roastbeef etc.) og laget sånne ruller med Philadelpia, ruccola og enten laks eller spekeskinke men dropper det i år.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 12:35   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Jeg er vel mer i sløyfe- og flagg-bransjen akkurat i år, men har jo hatt et par år med pandemifeiring, og da har vi hatt overdådig frokostbord. I tillegg til det som er nevnt har vi hatt:

- Hjemmelaget skagenrøre
- Rørt jordbærsyltetøy (vi har i fryseren)
- Croissanter (fra frysedisken, varmes i ovnen)
- Både hjemmebakt fletteloff (tines i ovnen rett før, den er ikke så stor/tykk) og supergrovt, hjemmebakt, eltefritt brød (svigers liker det jo grovere jo bedre, og unngår loff)
- Etasjefat med diverse smått og søtt, blant annet slike små kremfylte minivannbakels fra frysedisken (melisdryss på), ballerinakjeks, sjokoladehjerter fra Nille med norsk flagg på papiret, franske makroner (kjøpt ferdig på bakeri) ...

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 12:55   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.776
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Ooooh, skulle vært på frokost hos My!

Det var lurt med bær, har jo jordbær i fryseren!

Charlie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 14:22   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Spurte 13-åringen hva han vil spise. Han ønsker seg croissanter (kjøper på Kiwi i frysedisk, fra Jacobs), bacon og egg samt bær i ulike varianter.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 15:02   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Også fint å ta marsmellows, jordbær og blåbær på spyd. Både til å spise og til pynt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 15:08   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Det er laks og eggerøre som er mest populært. Jeg kjøper halvtekte rundstykker og god juice også.

Har hatt suksess med pai og pølse delt i to og stekt med remser av ferdigkjøpt pizzadeig rundt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 15:10   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Også fint å ta marsmellows, jordbær og blåbær på spyd. Både til å spise og til pynt.

Og gjerne biter av brownies i tillegg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 15:31   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.541
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Vi er nok litt sånn i flagg, instrument og sløyfe-kategorien, men det vi alltid har på bordet 17. mai frokost er et par korger med jordbær.

Jeg er oppvokst med at man kutter jordbær i skiver og har på brødskiver, me ller uten sukker alt ettersom hvor søte de er, mannen har aldri skjønt konseptet men ungene elsker det, og pådenne måten spiser de et par skiver mer enn vanlig, noe som kommer godt med nettopp pga "instrumenter, flagg og søyfer", aka "ikke mulig å få mer mat før etter korspet har spilt på skoleplassen"

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 18:03   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Spekeskinke og potetsalat gjør min brødskive til en 17.mai-fest.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 18:35   #11
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til 17. mai-frokost

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Og gjerne biter av brownies i tillegg.

Så reklame for noen som hadde minilapper på spydet.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no