Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Gift med to barn

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-06, 21:13   #41
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.869
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift med to barn

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 08:29   #42
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gift med to barn

Meritokrati høres i grunnen ut som en veldig god idé.

1 samfunn der makt fordeles etter teoretisk utdannelse og intelligens; elitestyre; prestasjonssamfunn
2 herskende intellektuell elite


Jeg regner også med at ved å buse ut med at jeg ikke kjente til begrepet, så greide jeg samtidig å ekskludere meg selv fra den nevnte eliten.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 13:13   #43
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Jeg er for øvrig enig med Tinetoff, og hadde faktisk tenkt til å poste et innlegg om dette med dialektuttrykk.

Dette "til" burde vaere nok til at Linemix ikke engang boer vurderes som side-nestsjef i Flisespikkerforumet! Trenger jeg aa forklare naermere? Tror nok ikke det nei!

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 19:55   #44
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av @nne, her.

Dette "til" burde vaere nok til at Linemix ikke engang boer vurderes som side-nestsjef i Flisespikkerforumet! Trenger jeg aa forklare naermere? Tror nok ikke det nei!



Vel, for det første søkte jeg ikke om å bli nestsjef. For det andre tror jeg ikke "til" er feil i denne sammenhengen?
I motsatt fall er det nå i alle fall et såpass hyppig brukt uttrykk at det passer helt ypperlig for meg og min muntlige skrivestil - selv i et flisespikkerforum.

Legger til:
Men! Jeg har generelt enormt mange skrive- og språkfeil. Les over en gang til, så finner du nok noen.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 12:50   #45
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

For det andre tror jeg ikke "til" er feil i denne sammenhengen?

Jo, det er nok det... Grøsser hver gang jeg hører Wenche Andersen i God Morgen, Norge. "Jeg har tenkt til å lage en nydelig kake i dag."

  Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 12:58   #46
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gift med to barn

For meg er "tenkt til …" og "tenkt på …" to forskjellige ting. Tror jeg starter en ny tråd ang. dette.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:04   #47
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

For meg er "tenkt til …" og "tenkt på …" to forskjellige ting. Tror jeg starter en ny tråd ang. dette.


Jeg skjønner forskjell på tenkt til og tenkt på, altså. Bare så det er sagt!

For øvrig fikk jeg opp 280 treff da jeg søkte på "tenkt til å" på norsk språkråd. Så enten har dette temaet vært oppe i 280 ganger, eller så er det noen tilknyttet Norsk Språkråd som også bruker denne konstruksjonen. Jeg syns å husek fra mine grammatikktimer at dette er en unødvendig, men ikke nødvendigvis ukorrekt konstruksjon. Får sjekke litt videre ...

Legger til: Fant ut at jeg måtte søke på "har tenkt til å".
Her er ett treff:
Spørsmål:
Er det lov til å bruke uttrykket "å ha tenkt til noe" i skrift?
Svar:
Uttrykksmåten "... tenkt til ..." er brukt en del. Språkrådet tilrår likevel at en holder seg til det tradisjonelle med konstruksjoner uten "til":
Jeg har tenkt å lese litt nå.
Jeg har tenkt på det.
Jeg har tenkt det, men ikke sagt det.
Spørsmål:


Sist redigert av Linemix : 29-11-06 kl 14:16.
Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:08   #48
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gift med to barn

Her er forøvrig den nye tråden:

http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=5525

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:34   #49
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Her er forøvrig den nye tråden:

http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=5525

Jeg så den. Men jeg har nå fortsatt tenkt til å fortsette å bruke dette folkekjære uttrykket.
Jeg blir nesten fristet til å legge på et lite: "Feil å bruke har tenkt til å? Det er det dessåmæjikke!"

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:38   #50
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.869
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Jeg så den. Men jeg har nå fortsatt tenkt til å fortsette å bruke dette folkekjære uttrykket.
Jeg blir nesten fristet til å legge på et lite: "Feil å bruke har tenkt til å? Det er det dessåmæjikke!"

Jeg synes du skal gå inn og lese mine fine deskriptivt-analytiske innlegg i den andre tråden. Jeg har dessåmække sagt at det er feil.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:58   #51
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes du skal gå inn og lese mine fine deskriptivt-analytiske innlegg i den andre tråden. Jeg har dessåmække sagt at det er feil.

Det vet jeg! For å si det sånn, jeg måtte ha enten deg eller Skilpadda å støtte meg til for å fortsette med denne påståeligheten ... Og når Skilpadda skulle være så himla konservativ, så ...

Jeg har ikke fått finlest (har jeg, come to think of it, egentlig finlest noe i hele mitt liv? ) men jeg så jo hovedpoenget ditt. Og, ok, jeg innrømmer at jeg trodde det var LITT mer korrekt enn det faktisk er. Og nå gleder jeg meg enda mer til å finlese! Jeg så at det var nærmest eksistensialistiske begreper i bruk!
Men nå har jeg tenkt å hente barnet mitt i barnehagen. :glorie:

Legger til: Altså, jeg må presisere at jeg fikk med meg at Tinetoff mente det ikke er helt stuereint å si "har tenkt til å". Den støtteerklæringen jeg nevner over her er et resultat av min veldig velvillige tolkning - på egne vegne. :Plystre:


Sist redigert av Linemix : 29-11-06 kl 19:58.
Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 19:23   #52
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Men nå har jeg tenkt å hente barnet mitt i barnehagen. :glorie:

Flink pike.

  Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 19:55   #53
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Gift med to barn

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Flink pike.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no