Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Det glutenfrie spiskammerset

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 02:15   #61
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Abonerer her da jeg har en sønn som ikke spiser gluten og melk.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 08:49   #62
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Kan vel legge inn favoritt oppskriften min på kake igjen.

Grunnoppskrift kake

300 g glutenfri melblanding

200 g sukker
1 1/2 ts natron
3,5 dl appelsinjuice
70 g smeltet melkefri margarin eller olje


Mel, sukker, natron og appelsinjuice blandes. Rør så inn margarinen.

Stekes i stekeovn på midterste rille ved 200 °C til den er ferdig, det avhenger av formen.

Passer fint i en liten rund form, selv bruker jeg ofte en form formet som bamse.

Dette er en grunn oppskrift så tilsetter man det man ønsker videre.



Kanelkake - 1,5 ss kanel
Kardemomme - 1 ss kardemomme
Sjokolade - Kakao eller smeltet sjokolade (litt mindre væske)
Eplekake - Revet eple (tilpass væske)
Sitronkake - Sitron


Jeg bytter og appelsin juice mot eple juice eller ananas juice innimellom.




kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 12:25   #63
Hei,Hello
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2016
Innlegg: 2
Hei,Hello har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Jeg har glutenallergi, med to barn en liten fryseskap det blir umulig med oppbevaring av varer i fryseskap derfor jeg bestille mine glutefriprodukter fra nettet.


Sist redigert av Skilpadda : 05-08-16 kl 13:06. Årsak: Antar spam
Hei,Hello er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 12:54   #64
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Abbonerer på denne... Knøttet reagerer på gluten og laktose, noe som begrenser ferdigting litt, fordi mye som ikke inneholder gluten, likevel inneholder laktose eller vice versa. Men vi blir bedre og bedre på å finne ting som tåler, og det meste av middager kan jo lages "rent" så lenge vi unngår sauser etc....

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 13:39   #65
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Vi må unngå både gluten og laktose, så vi fokuserer mye på ren mat.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 15:04   #66
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Vist du lager brød fra grøt så holder de flere dager på benken uten å smuldre. Lager et bokhvetebrød selv.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 15:05   #67
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Kamp - har du oppskrift? Vær så snill?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 15:26   #68
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Her er en med bokhvete som holder en del dager. Den tåler ikke å fryses like bra faktisk så den er motsatt av vanlig GF bakst.

Smulefritt brød


2 dl knust bokhvete (risenta)
8 dl vann
1 ts salt
Kjør bokhvete i food prosessoren.
Bland vand, bokhvete, salt og sett den på svak varme. Rør om av og til, tilsett eventuelt mer vann. La grøten trekke helt til det blir grøt konsistens. Ca 10 minutt.


50 g fersk blå gjær
100g smør
8 dl vann
2 ts salt
4 ss sirup
2 dl sukkerroefiber
1000g schar melmiks B

Smelt smør i grøten, ha oppi sirup, salt og resten av væsken og la det stå til det blir 40 grader.

Rør ut gjæren i væsken og bland inn melet/sukker roerfiber.

Fyll I 2 store eller 3 små brødformer og heves i ca 1 time (ca), eller til de er blitt dobbel størrelse.

Stekes på 200g i ca 50 min. Blir brødene fort brune dekk dem til med bakepapir.
---

Dette er et annet brød som holder litt, ikke min oppskrift men godt brød:


Bokhvetebrød med knuste linfrø (Nat. glutenfritt)
30. mars, 2010 in Oppskrifter
Oppskriften er hentet og direkte sitert fra “Glutenfri mat godt og sunt” av Else Lill Münter Rolfsen & Ruth Solheim Aag, side 95.


Ingredienser
10 dl vann
2 ss kaldpresset rapsolje
2 ss fiberhusk
1 ss sukker
1 s salt
1 pk tørrgjær
1 pk Toro lys melblanding
4 dl bokhvetemel
4 dl Semper fin mix
5 ss bokhvetegryn
5 ss lettknuste linfrø
5 ss sesamfrø
Slik gjør du:
Bland fingervarmt vann, olje, Fiberhusk, sukker og salt, og la det svelle i ca. 5 minutter i eltemaskinen.
Ha i alt det tørre og tørrgjæren. Elt deigen godt i ca. 5 minutter.
La den heve i ca. 45 minutter eller til den når bollekanten. Elt deigen kort sammen igjen, ha den i godt smurte brødformer og la dem etterheve.
Pensles med vann, melk eller vispet egg.
Stekes ved 180 grader i ca. 60 minutter på nederste rille.

Egne kommentarer
Jeg bruker gjerne fersk gjær i stedet for tørrgjær i alt, delvis fordi jeg alltid glemmer å kjøpe tørrgjær. Denne oppskriften egner seg godt til å bruke fersk gjær også, men ikke bland den ut i all væsken. Hell av litt av vannet etter at du har målt det opp, og la de andre ingrediensene svelle i resten. Bland ut gjæren i den lille delen vann, og bland den sammen med resten etterpå; hvis ikke kan gjæren lett klumpe seg med Fiberhusken, og mengden vann er for stor til at det er lett å løse det ordentlig opp!
Jeg har brukt grovere melblandinger enn Semper fin til denne oppskriften med hell. Jeg synes også at brødet smaker litt grovere om jeg bruker grovt bokhvetemel. Det kan være litt vanskelig å få tak i noe annet enn fin-malt bokhvetemel, men de har tidligere hatt det på Allergimat.no. Jeg pleier også å slenge i litt Pofiber, fordi det aldri kan skade, etter min mening.
Brødet blir mellomgrovt og veldig høyt om du bruker 1,5-litersformer (Jeg liker godt høye brød; mer pålegg på skiva ). Det smaker veldig godt, og egner seg til både frysning og som ferskvare. Nybakt holder brødet seg i et par dager helt ferskt, og etter det fungerer det (som alle andre brød) godt i mikro’n eller toastmaskina. Også godt under karbonader eller til speilegg!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 15:27   #69
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Denne er også god:
2 ss sukkeroefiber
3 ss hirse
3 ss linfrø (jeg pleier bruke den knuste)
3 ss sesamfrø m/ skall (de er det mest kalk i)

Dette kjører jeg i blender sammen med 3 dl vann til alt er most og det blir en slags suppe/grøt (ikke lenge)

Ha en pakke blå semper i eltebollen og hell "grøten" oppi sammen med
2 dl lunket vann som du har rørt ut med
1 ts tørrgjær (tørrgjær er sunnest...) og
1/2 dl. olje.

Kjør elteren i ca 7-10 min og ha deigen oppi brødformen (klissete, bruk slikkepott!)

Sett brødformen i ovnen på bare så vidt at du har lunk, og "glem" det et par timers tid, eller til du ser at det har hevet seg godt.
Skru så ovnen opp til 200 grader og la det steke i 45 minutter.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 15:40   #70
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det glutenfrie spiskammerset

Tusen takk!

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no