Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-16, 09:28   #1
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Kaken kan gjerne nærme seg konfektkategorien, og både appelsin- og kaffesmak må komme tydelig fram. Altså mer enn bare et hint.

Noen som har en god oppskrift?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 11:39   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Nei, men det høres kjempegodt ut, så jeg tror jeg må henge her!

Harriet har forresten en veldig god oppskrift på konfektkake pyntet med kandiserte appelsinskall, så den oppfyller jo to av kravene, og kanskje man kan ha kaffe i den også, for å fullføre treenigheten?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:24   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Jeg har en veldig god Brownie-oppskrift som gir ganske utpreget appelsinsmak, men tror ikke den involverer kaffe.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 13:22   #4
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, men det høres kjempegodt ut, så jeg tror jeg må henge her!

Harriet har forresten en veldig god oppskrift på konfektkake pyntet med kandiserte appelsinskall, så den oppfyller jo to av kravene, og kanskje man kan ha kaffe i den også, for å fullføre treenigheten?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg har en veldig god Brownie-oppskrift som gir ganske utpreget appelsinsmak, men tror ikke den involverer kaffe.

Jeg tror helt sikkert det går bra å erstatte 0,5 av eggeplommene (eller der omkring) med en dæsj kruttsterk espresso på Harriet-kaka. Kanskje redusere bittelitt på smør og sukker i tillegg.

Del gjerne brownieoppskriften, Lille*My, "utpreget appelsinsmak" høres meget bra ut!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 18:22   #5
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Sjokolade og appelsin er laget for hverandre.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 18:28   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Jeg kan iallefall anbefale denne for å få god appelsinsmak i bakverk http://www.iherb.com/Simply-Organic-...oz-59-ml/31278
Har en plan om å prøve disse med appelsinsmak i stedet for vaniljeekstrakt
http://www.matpaabordet.no/2012/07/1...cookies-del-1/

Men det besvarte jo for så vidt ikke hovedinnlegget. Jeg tenker en litt fuktig og mørk sjokoladekake med appelsinsmak og kaffe i glasuren.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 18:35   #7
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Ei venninne av meg lagde ei slik kake for ett år siden (sånn cirka), og denne oppskriften minner om den hun hadde;

https://altgodt.no/2012/06/10/saftig...-med-appelsin/

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 18:48   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg tror helt sikkert det går bra å erstatte 0,5 av eggeplommene (eller der omkring) med en dæsj kruttsterk espresso på Harriet-kaka. Kanskje redusere bittelitt på smør og sukker i tillegg.

Del gjerne brownieoppskriften, Lille*My, "utpreget appelsinsmak" høres meget bra ut!

Det er brownieoppskrifta fra "Schakendas Bakeskole":

En stor kake i langpanne (det vil si skuffa som hører til ovnen, så det er stor oppskrift, halver hvis du skal ha det i ei lita langpanne):

600g smør
1/2 appelsin (saft og zest)
120g kakao
640g siktet hvetemel
880g sukker
20g vaniljesukker
12g bakepulver
6 store egg
400 g knuste valnøtter (sist brukte jeg pistasjenøtter, og gangen før, cashewnøtter, fordi det var det jeg hadde, men hadde ikke så mye som 400 g. Har aldri prøvd med 400 g valnøtter).

Smelt smøret i en liten kjele på svak varme. Mens det smelter, river du zest av en halv appelsin. Zest er det ytterste gule laget av appelsinskallet, ikke ha med det hvite innenfor. Bruk den fineste raspen på rivjernet, og ha det i en liten skål. Press saften av appelsinen i skålen også. Bland alt det tørre, unntatt valnøttene, i en stor bakebolle. Hell i egg, appelsinblandingen og smøret. Alt røres sammen til en fin og glatt røre uten klumper. Til slutt blander du inn valnøttene, som du har knust i grove biter.

Stekes midt i ovnen på 175 grader i 15-18 minutter. Den skal være litt rå i midten.

- Du kan sikkert erstatte det ene egget med litt sterk kaffe ja, det blir sikkert godt.

Eventuelt kan du jo lage glasur, etter følgende oppskrift fra samme bok, de er ganske mye kaffesmak på den:

50 g smør -smeltes,
250 g melis, 1ts kakao, 4ss kaffe, 2ts vaniljesukker -blandes i og røres til glatt glasur uten klumper.

Den er beregnet på sjokoladekake i lita langpanne, så da må den sikkert dobles for å dekke hele den store panna.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-16, 07:35   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På jakt etter sjokoladekake med appelsin og kaffe

Ho ho, jeg trodde ikke det var mulig å sitte på jobb kl 6.30 og bli skikkelig fysen på sjokoladekake! Men det er altså fullt mulig.

Må visst bake i helga. Takk for tips og oppskrifter!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no