Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice, sunt eller usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-12, 11:10   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Juice, sunt eller usunt?

Jeg er litt forvirret. Juice regnes som 1 av 5 om dagen. Juice er hardt mot tennene, men det går vel bra å drikke 2,5 slik juice i forbindelse med måltid en gang om dagen? Folk snakker om at det er så mye sukker i juicen, men de fleste er jo uten tilsatt sukker. Dvs at det er fruktsukker i den, noe som ikke er verre enn å spise frukten?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg vurderer å sende med juice til skolematen. Barna har en Contiga-flaske på 2,5 dl, som skal drikkes i forbindelse med matpakkemåltid. Drikke utover dette er vann.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:12   #2
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Pros and cons, ikke enten-eller. Jeg hadde ikke hatt noe problem med 2,5 dl juice drukket daglig, og i forhold til syre og tenner er det en fordel at de drikker alt på en gang.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:14   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Vi har ikke juice som hverdagsdrikke, akkurat som vi ikke har saft til hverdagsdrikke, men et glass juice om dagen (og 2.5 dl er vel et litt stort glass, er det ikke?) ville passert som sunt nok i min bok.

Jeg synes det er bedre at ungene drikker vann og spiser frukt enn at de drikker juice, men jeg vet ikke hvor rasjonelt tenkt det er, egentlig. Det er noe med at jeg synes juice er mye kalorier/sukker for lite næring og metthet, tror jeg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:15   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Fruktsukkeret i jus er mer konsentrert enn i frukten, pluss at du mangler fiberet. Et glass med jus inneholder jo saft fra betydelig flere frukt enn en, og dermed øker sukkerinnholdet også. Men det er jo forskjell på jus også, eplejus er ikke spesielt sunt, men appelsin er litt sunnere.

Vi serverer ofte jus til frokosten, men ikke hver dag, og ikke til flere måltider om gangen. Og da er det en liten kopp på kanskje en desiliter, ikke en kvart liter. Det er jo en diger tekopp. Jeg vet ikke hva en Contigaflaske er, men husk at endel metallflasker ikke skal ha jus i seg, fordi det er for surt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:16   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Jeg googlet kjapt og fant at 1 liter appelsinjuice tilsvarer omtrent 2 kg appelsiner, så 2,5 dl er omtrent en halv kilo appelsiner. Det er klart at man får ikke i seg mer sukker fra juice enn om man hadde spist frukten, men man konsumerer jo typisk en del mer juice enn tilsvarende frukt. Jeg ville ikke satset på mer enn den mengden per dag, ut fra både sukkerinnhold og syre. Vi har vennet både oss og Poden til å drikke juice blandet med vann for å redusere mengden. Jeg tenker at litt appelsinjuice er bra å få i seg, særlig med tanke på C-vitaminer, men jeg tror det holder fint med et par dl om dagen, og blir det mye mer enn det, vil jeg ikke si at det er sunt lenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:17   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Det er omtrent like mye sukker i juice som i brus, og det er bedre å spise frukten enn å drikke juice. Da får man med mye mer fiber og lavere effekt på blodsukkeret.
Det er bedre for tennene å drikke juice av glass/kopp enn av drikkeflaske.

Her drikker vi omtrent ikke juice, og på skolen er det vann som gjelder (hadde hun likt melk hadde hun fått skolemelk).

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:17   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Ja, vi blander også ut jusen.

En liten kommenar til at jus regnes som en av fem om dagen. Det betyr ikke at jus skal være en av fem om dagen, men at det kan være det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:18   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fruktsukkeret i jus er mer konsentrert enn i frukten, pluss at du mangler fiberet. Et glass med jus inneholder jo saft fra betydelig flere frukt enn en, og dermed øker sukkerinnholdet også. Men det er jo forskjell på jus også, eplejus er ikke spesielt sunt, men appelsin er litt sunnere.

Vi serverer ofte jus til frokosten, men ikke hver dag, og ikke til flere måltider om gangen. Og da er det en liten kopp på kanskje en desiliter, ikke en kvart liter. Det er jo en diger tekopp. Jeg vet ikke hva en Contigaflaske er, men husk at endel metallflasker ikke skal ha jus i seg, fordi det er for surt.

Contiga er en helt sølesikker plastflaske. Vi dropper skolemelk også putter inn juice i stedet. Ser det er vanskelig å spise nok frukt og grønt i løpet av en dag. Melk drikker de hjemme og i mat.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:20   #9
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.846
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Her får poden juice hver dag, hadde det ikke vært for at det var spesielle grunner til det så hadde han muligens ikke fått hver dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:24   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Juice inneholder jo alt en frukt gjør mer konsentrert, men ikke fiber. Det er sunt, men ikke i store mengder. Det er jo ikke bare juice hvor det er bra med litt, men ikke ubegrenset. Juice en gang om dagen er helt greit (Og bra for jernopptaket sammen med brød) selv om 2,5 dl juice egentlig er ganske mye.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:24   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

En liten kommenar til at jus regnes som en av fem om dagen. Det betyr ikke at jus skal være en av fem om dagen, men at det kan være det.

Og så antar jeg det ikke skal være noe særlig mer enn den ene - altså at man ikke kan drikke fem glass juice og så ikke "trenge" å spise frukt eller grønnsaker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:26   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Her drikker barna et glass juice til frokost, men ikke alltid fullt glass. Aller helst ferskpresset juice. Vi regner det som sunt, og ikke minst flott å få i seg C vitaminene vinterstid. Vi merket faktisk forskjell helsemessig da vi gikk over til ferskpresset juice for endel år siden da barna var bhgbarn Vi sammenlikner absolutt ikke juice og saft. Saft og brus er sjelden vare her i huset.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:47   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Jeg lager all juice selv og har alltid grønnsaker som agurk, gulrot og stangselleri oppi. Paprika og. Veldig greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:50   #14
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg lager all juice selv og har alltid grønnsaker som agurk, gulrot og stangselleri oppi. Paprika og. Veldig greit.

Fikk astmaanfall av den juspressa og så må jeg koke jusen før det kan drikkes for jeg tåler ikke rå frukt/grønnsaker lengre..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:51   #15
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Jeg vurderer å sende med gutta 1,5 dl. eller så med appelsinjuice til matpakka hver dag, da ingen av dem liker melk som drikke. Blander den litt ut med vann.
C-vitaminet i juicen øker jernopptaket fra brødet, og juicen har litt næringsverdi i seg selv, så det kan jeg glatt forsvare.
De drikker kanskje litt juice til helgefrokosten, men ofte spiser de frokostblanding med melk på til frokost, og da utgår drikke som oftest. De drikker gjerne litt vann etterpå i stedet.
Storebror er ikke god på frukt og grønt ellers, og kan til nød spise druer og bananer, så altså ikke den sunneste frukten, så det forsøker jeg å begrense. Den juicen han får med seg vil da utgjøre 1 av 5 om dagen. Og han får ikke i seg 5 om dagen. Aldri.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:55   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Her har min tiåring syreskader på tennene allerede etter å ha pleid å få ett glass juice daglig + brus på lørdager. Så jeg ville absolutt ikke sendt juice med på skolen. Vi har kuttet ut juice helt her hos oss, brus på lørdager får han fortsatt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:58   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Jeg møtte et barn med skikkelig syreskadde tenner i sommer, det er ikke noe jeg unner barna mine. Men hvor mye skal til for å få syreskader, egentlig?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:11   #18
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg møtte et barn med skikkelig syreskadde tenner i sommer, det er ikke noe jeg unner barna mine. Men hvor mye skal til for å få syreskader, egentlig?

Hos oss var det i allefall nok med et glass juice daglig og brus på lørdager.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:19   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Syreskader på tennene frister lite. Det hjelper vel å tynne ut med vann?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 12:19   #20
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice, sunt eller usunt?

Hos oss drikker alle 6 ett lite glass ferskpresset appelsinjuice hver morgen. Dyrt, men deilig.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no