Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-17, 13:13   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Jeg er invitert på skrei, lever og rogn hjem til en kollega, sammen med en del andre fra jobben, og vi skal selv ha med det vi ønsker å drikke. Men hva ønsker jeg å drikke til det da? Jeg har alltid bare drukket vann til sånt ... men nå vil jeg jo ha noe med litt mer sus over. Hva passer best? Hvitvin (evt hvilken - jeg "kan" ikke hvitvin), rødvin, musserende, øl (akevitt?), most, farris ...?

Det trenger ikke være med alkohol, men det gjør ikke noe om det er det heller. Det er først og fremst middag, ikke drikkefest, det er jobb neste dag, så det er smaken som er det viktigste.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 13:21   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Jeg liker rødvin til skrei.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 13:24   #3
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Rødvin.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 13:25   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

... prøver å google litt her, og nå har jeg lest flere steder at rødvin er godt til skrei, men egner seg dårlig til mølje, fordi den kræsjer med lever. Men det kommer kanskje an på hvilken rødvin? Jeg liker egentlig rødvin best. Og innbiller meg at det er lurere å spørre folk her enn internett for øvrig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 13:34   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Rødvin. Jeg er uansett ikke så glad i leveren.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 14:28   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Rødvin. Jeg er uansett ikke så glad i leveren.

Samme her! Drakk en kjempegod en på restaurant i helgen til skrei, en italiensk, La Grola Allegrini.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 14:31   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Jeg har egentlig aldri spist skreimølje, men ser at diverse vinblogger og -eksperter nokså unisont anbefaler en frisk riesling til det, nettopp for å matche den feite leveren.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 14:31   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Øl. Masse. (Ikke spesielt glad i alt annet enn skreien her. )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 14:46   #9
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Øl og blank akevitt!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:22   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Lurer på om jeg kanskje ligger an til øl og akevitt her ja ... Men jeg kjøper ingen ny akevitt for anledningen, da tar jeg med den jeg allerede har, og den er ikke blank. Tror nok det blir enten det, eller rødvin.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:27   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Øl. Masse. (Ikke spesielt glad i alt annet enn skreien her. )

Hehe, samme tenkte jeg. Og: "Noe som dreper smaksløkene og gjør at jeg verken kjenner smak eller konsistens på lever og rogn".

Save
Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:28   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Var artikkel om det i DN nettopp: http://www.dn.no/smak/2017/02/10/141...du-til-skreien

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:31   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Jeg pleier å drikke vann til skreimølja, ev. halvmørkt øl. Akevitt har jeg aldri tenkt på en gang.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:36   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Var artikkel om det i DN nettopp: http://www.dn.no/smak/2017/02/10/141...du-til-skreien

Så den jeg også, men problemet mitt er at jeg ikke er så veldig glad i hvitvin ... men noen ganger synes jeg det er godt, når jeg får akkurat riktig hvitvin til en bestemt type mat. Så hvis jeg kan stole på denne anbefalingen, og velge akkurat den vinen som de foreslår, så kan jeg ta sjansen på at dette er et sånt tilfelle. Selv om øl eller rødvin er mer safe for meg personlig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:37   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hehe, samme tenkte jeg. Og: "Noe som dreper smaksløkene og gjør at jeg verken kjenner smak eller konsistens på lever og rogn".

Save
Save


Jeg ville gått for rødvin og hoppet over rogn og lever...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 15:43   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.


Jeg ville gått for rødvin og hoppet over rogn og lever...

Nei, jeg hopper ikke over noe som helst. I dette tilfellet inviterer min kollega kun personer som hun er sikker på liker maten, siden det er maten som er i sentrum denne gangen, og det ikke er plass til så mange. Så om jeg ikke hadde likt lever og rogn hadde jeg takket nei, og heller blitt med neste gang, siden vi har slike matkvelder av og til. Men heldigvis så liker jeg det, og takket derfor ja.

Men det går sikkert greit med rødvin til lever også for meg, jeg har ikke så fintunede smaksløker og synes som regel det er bedre med rødvin enn hvitvin uansett, selv om det er hvitvin som "passer" etter boka. Så jeg har fortsatt ikke bestemt meg. Tenker at en god og frisk eplemost også kanskje kunne gå an?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 16:34   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Eplemost kan nok fungere til mølje. Personlig tror jeg hadde gått for øl og vann. Dersom det er mye kullsyre i ølen kan det hende jeg ville brukt en skje e.l. og rørt ut litt av den. Eller nei, eplemost blir bra.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 16:58   #18
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Jeg hadde nok valgt ll. Jeg tror rødvin og lever kan bli rart.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 17:01   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.


Jeg ville gått for rødvin og hoppet over rogn og lever...

Jepp.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-17, 17:48   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken drikke til skrei, lever og rogn?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg hadde nok valgt ll. Jeg tror rødvin og lever kan bli rart.

Hva hadde du valgt? Skal det stå øl?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no