Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kampen mot matsvinn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-17, 22:48   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Hvis man ikke har mulighet til å oppbevare gammelt brød, kan jeg anbefale å dele brød i skiver og fryse ned. Tiner på 15-ish minutter på kjøkkenbenken, og det funker veldig bra å smøre matpakke på frossent brød. Da blir heller ikke osten ekkel innen matpakken skal spises.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 22:51   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Jeg fryser halve brød. Ofte spiser vi ikke mer. Men fremover skal jeg kutte opp i butikk og fryse.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 23:02   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Som i at hønene spiser det?

Jepp. Og med fire unger i matpakke alder kan det bli en del. Men hønene spiser alt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 23:05   #24
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jepp. Og med fire unger i matpakke alder kan det bli en del. Men hønene spiser alt.

Jeg kjenner at jeg burde hatt noen høner. Både for å bli kvitt matavfall, men også for å høste egg.
Jeg er heldig og kjøper i stor grad egg fra en lokal egglegger og noe så uendelig kjip som å måtte kjøpe industriegg. Bleke plommer, standardfomede egg og en litt dårlig lukt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 23:07   #25
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Vi er blitt ganske flinke på matsvinn, mannen min er veldig opptatt av å ikke kaste mat og har lært meg mye, jeg var nok litt sløv før.

Vi kaster sjelden/aldri frukt og grønt, chili og hvitløk - som er sånne ting som kjøpes i større pakninger enn vi får brukt opp med en gang - hakkes og legges i oljen som er i glass med fetaost eller soltørkede tomater. Vi lager mye suppe av grønnsaker som ser litt triste ut.

Vi skjærer opp brød i butikken og fryser ned. Hunden får skiver som er tørre.

Hunden får også det som kommer hjem i matpakkene, og andre småting fra kjøleskapet som en skinkeskive som ikke er så delikat lengre, men som er fullt spiselig.

Mannen tar med middagsrester til lunsj, og vi prøver å bli gode på mengdeberegning slik at det ikke er mer rester til overs enn at han kan spise det neste dag.

I perioder der mannen er vekke på jobb deler jeg opp store pakker når de er kjøpt inn og fryser ned. Rasper f.eks. halve osten og fryser ned i poser.

Vi bruker kun laktosefrie meieriprodukter, og melken har veldig god holdbarhet, også når den er åpnet, så vi kaster aldri melk.

Vi rydder i kjøleskapet hver lørdag for å forsikre oss om at noe ikke har blitt glemt.

Vi må få oss kompost nå som vi har uteplass til det sånn at vi kan kompostere matavfall

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 23:14   #26
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis man ikke har mulighet til å oppbevare gammelt brød, kan jeg anbefale å dele brød i skiver og fryse ned.


Vi gjør dette selv om vi har plass til å oppbevare brød. Hver kveld tar jeg opp den mengden brød vi trenger til dagen etter, da er brødet alltid ferskt og alt blir spist før det blir gammelt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-17, 23:47   #27
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Jeg leste: kampen mot marsvin

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 00:29   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg burde hatt noen høner. Både for å bli kvitt matavfall, men også for å høste egg.
Jeg er heldig og kjøper i stor grad egg fra en lokal egglegger og noe så uendelig kjip som å måtte kjøpe industriegg. Bleke plommer, standardfomede egg og en litt dårlig lukt.

Vi har gris om sommeren også. Og de får mye grønnsaksskrell, melkes fall fra fjøset og epleskrotter osv. Vinn vinn det og.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 08:01   #29
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

For oss fungerer det ofte best å kjøpe akkurat mengde kjøtt og fisk, og heller fylle på med mer tilbehør.

Dette fungerer også best hos oss. Så får det heller være at enkelte sutrer over for lite kjøtt innimellom.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 08:20   #30
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg leste: kampen mot marsvin

Haha, jeg også! Det var en mindre interessant tråd enn jeg trodde, dette.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 08:21   #31
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

... høner, ja. Det ønsker ungene seg. Jeg også, egentlig.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 10:15   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

For meg er det mest potensiale i å ikke kjøpe inn for mye. Og å ha noen ad-hoc-middager som blir til med det som er i skapet. Stort sett kaster vi ikke så mye. Men fint fokus.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 10:30   #33
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Gubben eter alle rester, han er som en minigris.

Vi koker suppe på slike halvdaue grønnsaksrester. Det som dessverre kastes en del av er kvarte kjøpebrød. Jeg kan ikke komme på noe fornuftig å bruke de til etter at det ble forbudt å mate fuglene der vi pleide å mate dem.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 10:46   #34
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Marsvin er faktisk ikke dumt i kampen mot matsvinn. De spiser opp grønnsakene våre. Men de produserer jo ikke ny mat av dem, så det teller kanskje ikke. (Vet at man spiser marsvin andre steder men grøss.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 11:00   #35
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Vi er flinke til å lage riktige middagsporsjoner, så det blir sjelden rester. Og så fryser vi ned brød i skiver sånn at det ikke blir kjipt tørt brød til overs. Jeg synes vi har veldig lite matsvinn.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 11:08   #36
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Vi har veldig lite svinn. Jeg lager store middagsporsjoner, og (mis)bruker alt av grønnsaker i gryteretter og supper. Jeg har også begynt å bruke mer frossengrønnsaker fordi de gjør det lettere å planlegge. Ellers er vi flinke til å spise rester, og mann og hund tar seg av restene, om det skulle bli noe. Om det ikke blir det, får vi anklagende blikk fra hunden.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 20:40   #37
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Vi er ganske flinke. Vi har restemiddag hver uke, tar med rester til lunsj og i det hele tatt. Jeg har fokusert på dette i årevis, og blitt mye flinkere enn jeg var før. Akkurat nå har vi flis på skaptømming, og det er jo ganske gøy når det går litt sport i det! Det som oftest går i søpla her, er grønn salat som ofte blir dårlig alt for fort. Det er utrolig irriterende.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 20:41   #38
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vi har veldig lite svinn. Jeg lager store middagsporsjoner, og (mis)bruker alt av grønnsaker i gryteretter og supper. Jeg har også begynt å bruke mer frossengrønnsaker fordi de gjør det lettere å planlegge. Ellers er vi flinke til å spise rester, og mann og hund tar seg av restene, om det skulle bli noe. Om det ikke blir det, får vi anklagende blikk fra hunden.

Frossengrønnsaker har vi også begynt å bruke mer av, av samme grunn. Det er et lurt tips!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 21:58   #39
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Det som oftest går i søpla her, er grønn salat som ofte blir dårlig alt for fort. Det er utrolig irriterende.

Salat pleier jeg å legge med stilken ned i en lukket plastpose med vått kjøkkenpapir i bunnen og ha i kjøleskap, da holder salaten seg mye lenger.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-17, 22:25   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

I dag lagde jeg "surkål" av en litt trist salat.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no