Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Hvor ofte bytter du briller?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-23, 06:39   #41
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Briller er irriterende dyrt, mine glass har alltid vært ekstra dyre. Det hjalp ikke at jeg måtte gå over til progressive for noen år siden.

I forrige runde betalte jeg 8000,- og nå kostet de nye 14000,-. Jeg må sjekke ut abonnement, kjenner jeg.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 28-04-23 kl 07:51.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 06:59   #42
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Blir ofte etter kontroll en gang i året men i fjor ble det to fordi hode fant plutselig på «jeg vil ikke bruke deg høyre øye lenger» og det venstre begynte dominere såpass at jeg måtte justere slik at jeg måtte bruke høyre mer.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 07:05   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Briller er irriterende dyrt, mine glass har alltid vært ekstra dyre. Det hjalp ikke st jeg måtte gå over til progressive for noen år siden.

I forrige runde betalte jeg 8000,- og nå kostet de nye 14000,-. Jeg må sjekke ut abonnement, kjenner jeg.

14.000 for ett par? Det er helt absurd at man ikke får støtte til dette på samme måte som høreapparat. Mannen min er så nærsynt at han i praksis er blind uten briller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 07:53   #44
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

For ett par, ja. Jeg har +7 på det ene øyet (og +4,5) på det andre og skjeve hornhinner. Jeg husker mamma gråt hver gang jeg måtte ha nye briller da jeg var liten.

Jeg kan ikke orientere meg i et rom uten briller eller linser, jeg er fullstendig handikappet. Jeg har testet ut Specsavers tidligere, men de klarer ikke å korrigere for synsfeilen min og da eskalerer migrenen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 11:03   #45
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Jeg er helt enig i at det er vilt at man ikke kan få støtte til noe som er så helt nødvendig for å fungere i hverdagen. Brillene mine (mellom -4 og -5, skjeve hornhinner og progressive glass, og spesialglass for å få dem tynne nok til å passe i innfatningen) er enda dyrere enn Blondie sine; jeg kunne valgt en litt billigere innfatning, såklart, men den utgjør en ganske liten del av totalprisen.

Og jeg synes det er supert at man får så bra støtte til høreapparater som man får, men det er tydelig at hørselshemmede må ha hatt vesentlig bedre lobbyister enn synshemmede.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 11:43   #46
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Signerer Blondie og Skilpadda.
Uten briller blir livet skikkelig kjipt med nesa 2 cm fra det jeg skal lese.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-23, 17:05   #47
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Jeg tror mine er fire år? Synet er stabilt og jeg velger som regel veldig klassisk innfatning uten noe som kan flasse og uten pynt. Slik at jeg kan ha dem lenge og evt bytte bare glassene. De ripes ganske mye i løpet av 2-3 år og må byttes. Jeg har plastglass og bruker briller så sant jeg er våken. De får kjørt seg ganske mye, i tillegg til at jeg bærer dem ganske mye i munn, men den ene brillestangen mellom tennene når jeg går inn/ut av rom med temperaturforskjell. Noe jeg gjør 10-20 ganger i løpet av en økt på 2-3 timer. Så den ene stanga bærer jo preg av det med mye tannmerker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 23:27   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Mine nåværende briller er et sted mellom 5-8 år gamle, husker ikke helt. Jeg har aldri ødelagt noen briller, til tross for vanlig bruk. Ikke som barn en gang. Ikke Hiawata heller, bortsett fra da han fikk en ball i ansiktet og innfatningen knakk.

Jeg har merkebriller, men tviler på om det egentlig har så mye å si? Høvdingen sine flasser litt på stengene, men den innfatningene tror jeg er rundt 20 pr gamle. Vi bytter ikke hele brillen ved endret syn, bare glasset.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-23, 23:59   #49
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Storebror ble brillebruker da han begynte i fjerde klasse. Nå går han i slutten av syvende og er på sin 6. brille. Synet har endret seg, men det har vi oppdaget tilfeldig fordi brillene har blitt ødelagt og da har vi like godt tatt synstest. Han ødelegger dem med aking, fotballspilling, lekeslåssing og sykling. Han har gått til Specsavers og fått to for en, heldigvis. Forrige gang måtte han ha nye to uker før brillestøtten ble gjeninnført for barn, noe som var litt surt, men…

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 05:53   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Blir dere ikke innkalt til undersøkelse med faste intervaller, Input? Det blir Hiawata (og jeg for såvidt). Trodde det var gjengs. Det er jo veldig vanlig at man trenger ny styrke etter noe tid i barndommen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 06:24   #51
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Guttungen min ble brillebruker da han var 4 og da ble han sendt til øyelege og ortoptist og fortsatte med årlig kontroll hos disse, etterhvert bare ortoptisten (var samtidig altså, bare innom først den ene og så den andre) og det gikk under "legetime" som ikke kostet noe for barn og synes var/er såpass skrudd at han fikk briller av helfo. Synet såpass endret fra år til år at det stort sett alltid ble nye briller.

Etterhvert ble han såpass stor og stabil at han nå går hos vanlig optiker. Ham fikk nye briller en måneds tid før brillestøtten var innført, men under et år senere var synet såpass endret at han ba om en kontroll og hepp, nye briller igjen. Nå er ser forventet at den utviklingen, fra langsynthet til nærsynt vil komme til å eskalere (enn så lenge er han bare mindre langsynt) i tenårene. Han har to nærsynte foreldre som var hhv 13/14 og 16/17 da det skjedde.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 06:50   #52
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Blir dere ikke innkalt til undersøkelse med faste intervaller, Input? Det blir Hiawata (og jeg for såvidt). Trodde det var gjengs. Det er jo veldig vanlig at man trenger ny styrke etter noe tid i barndommen.

Jo, det hadde vi jo blitt, hvis det ikke hadde vært for at han ødelegger brillene før det har gått ett år.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 12:18   #53
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi bytter ikke hele brillen ved endret syn, bare glasset.

Det virker lurt. Jeg tok ikke sjansen på å bestille nytt glass til den gamle innfatningen; optikeren sa at det var fullt mulig, men at det alltid var en viss risiko for at innfatningen ville brekke når de satte inn nytt glass, og da ville jeg jo sitte der med to glass som var slipt til den gamle innfatningen, så da ville jeg måtte velge en ny innfatning som var mindre enn den gamle. Og siden innfatningen koster vesentlig mindre enn ett av glassene, ville jeg ikke ta risken, og kjøpte heller ny. (Det betyr jo også at jeg nå har de gamle brillene som backup.) Jeg regner med at risikoen varierer med tykkelsen på både glass og innfatning.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 13:28   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Jeg bruker de gamle brillene til hagearbeid, idrett og lignende.

Jeg har også merkeinfatninger, men aner ikke om det har noe å si. Jeg begynte å gå til Krogh optikk og der er det vel mer eller mindre bare merkeinfatninger. Jeg har vært to andre steder også for solbriller og synundersøkelse, men glassene var kort og godt ikke like bra som de jeg har kjøpt hos Krogh. Hos den ene avvek resultatet på synundersøkelsen ganske mye og hos de andre syns jeg ikke at det progressive er like bra. Jeg ser mer uskarpt på sidene. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg betaler litt mer og får perfekte briller og service hos Krogh. Mulig at jeg har hatt uflaks, men den uflaksen koster ganske mye den også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-23, 19:50   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jo, det hadde vi jo blitt, hvis det ikke hadde vært for at han ødelegger brillene før det har gått ett år.

Aha. Skjønner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 15:19   #56
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

Klarte omsider å komme meg til Brilleland. Tredje reklamasjon på samme brille. Nå klarte de ikke å finne den samme innfatning, så det ble ny. Går heldigvis på garantien.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-23, 15:39   #57
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvor ofte bytter du briller?

I snitt hvert 10. år

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no