Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helstekt kalkun?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-24, 08:27   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helstekt kalkun?

Jeg slaktet kalkun i går og vurderer å putte en av dem i ovnen til middag i dag. Men jeg har aldri helstekt kalkun før. Har bare spist forferdelig tørr kalkun hos andre. Det er en hjemmeavlet bronsekalkun som framstår noe mindre lubben enn butikk-kalkun og med vesentlig rødere kjøtt. Usikker på hva det betyr.
Men hva er dine beste tips for saftig, helstekt kalkun? Hvilke krydder? Stuffing eller ikke stuffing? Hva suffer man i så fall med? Jeg har hjerte og lever men jeg har også rikelig med frossen kraft.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 08:51   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Jeg brukte denne oppskrifta på nyttårskalkunen nylig. Cluet her er væske i stekeforma, og alufolie til å holde på fuktighet. Jeg stekte den på litt over hundre grader i ni timer, brukte steketermometer. Tok ut fuggeln, peiste varmen opp i ovnen ihht til oppskrifta og hadde den inne til bruning i et kvarters tid.
Ble kjempegod.
https://frutimian.no/2021/12/27/lang...knallgod-saus/

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 08:53   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Har aldri stuffing. Stuffing kan gjøre at kalkunen blir mindre stekt inni, har jeg lest.

Jeg lagde en blanding av olje og krydder som jeg pensla hele kalkunen med før steking.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 09:28   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Vi har kalkun på julaften og den er alltid saftig. De siste årene har vi langtidsstekt den, men det er ikke avgjørende. Vi bruker alltid stekepose.
Stuffer den med blanding av kjøttdeig og medisterdeig og små biter av epler og svisker. Pass på å ikke stuff den helt tett, men at luft har ferdsel gjennom. Pensler med rikelig smeltet meierismør med salt og pepper. Lager brun saus av kraften.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 09:29   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Denne tråden som heter Den store kalkuntråden er klistret her:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=29974

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 10:14   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Denne tråden som heter Den store kalkuntråden er klistret her:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=29974


Jeg bladde meg gjennom en hel side med «hva skal du servere på gitt helligdag» men den fant jeg ikke.
Genialt! Takk!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 11:53   #7
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

https://kokkejaevel.blogg.no/perfekt...kt-kalkun.html

Denne bruker eg, men den skal i saltlake eit døgn, så det passer ikkje så godt om den skal i omnen i dag. Bruker å verte veldig saftig!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 12:03   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Mistenker at dette er litt som ribbe? Det finnes tusen framgangsmåter og de fleste gir bra resultat så lenge råvaren er bra og du ikke overstreker den (eller hiver den frossen rett i ovnen på 200c to timer før folk kommer).

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 12:45   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Tror du kan ha rett i det, Floksa.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 12:52   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Her fikk kalkunen tre små løk, tre fedd hvitløk, rikelig med rosmarin, litt estragon, en flaske mørkt øl blandet i noen never havregryn i magen og en ble gnidd med smeltet smør med en god krydderblanding. Så havnet den i ovnen på passe varmt. Så ble middagen flyttet fra kl 17 til kl 20. så jeg har skrudd varmen ned til 100 grader. Mulig jeg skulle skrudd enda lenger ned?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 13:00   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Hadde satt tempen på 110 grader kanskje?
Jeg satte min kalkun på lav temp over natta, måtte jo ha tid å sove.
Ho i oppskrifta stekte i fem timer.

Sjekk med steketermometer av og til, hvis du har.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-24, 13:02   #12
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helstekt kalkun?

Det aller viktigste er å bruke steketermometer, jeg pleier å sikte på en kjernetemperatur på ca 72 grader. Det hjelper også godt for å få et saftig resultat om man steker lenge på lav temperatur, har ei langpanne med vann i bunnen av ovnen (kalkunen oppå rist), og smører med salt/pepper/smør-blanding noen ganger underveis. Jeg liker å bruke høy temperatur og grill helt mot slutten for å få sprøtt skinn, også la kalkunen hvile en stund før den skjæres opp.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no