Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-14, 08:20   #21
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Fint lite, ja, det beskriver oss også. Mat er noe av det vi velger å bruke penger på. Jeg er villig til å betale det det koster å få "ordentlig" mat.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:23   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Men, dere som hevder at det koster penger å få "ordentlig" mat. Hva legger dere egentlig i det? Basisproduktene er jo omtrent de samme i lavpriskjedene, som i de store matvarekjedene. Eneste forskjellen er prisen. Jeg er enig i at jeg godt kan betale litt for et bedre sortiment, men ut over det ser jeg ikke at lavpriskjedene nødvendigvis fører til kjipere hverdagsmiddager enn det de litt dyrer butikkene gjør.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:24   #23
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fint lite.

Vi spiser veldig god mat da.

Dette.

Vi bruker en del økologisk frukt og grønt, kjøper kun fersk fisk, aldri frosset, spiser ikke svinekjøtt (som jeg innbiller meg er billig), men lam, lykkelig kylling og bittelitt oksekjøtt, og alltid økologiske egg.

Det jeg trooor vi sparer på, uten at jeg har regnet på det, er når vi er flinke til å lage ukemeny og handle maks to ganger i uka; da blir det ikke så mye småhandling av ting vi egentlig ikke trenger. Og så spiser vi jo en del vegetarmiddager, som regel minst to ganger i uka, så selv om vi spiser godt kjøtt spiser vi ikke så voldsomt mye, så sånn sett "sparer" vi nok litt der.

Nå trenger vi ikke spare på matbudsjettet, men om vi skulle komme i en situasjon der vi må kutte ned på noe tror jeg matbudsjettet er det siste som ryker. Og så har vi jo fortsatt små barn da, kan hende jeg sier noe annet når vi sitter der med to tenåringsgutter.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:29   #24
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men, dere som hevder at det koster penger å få "ordentlig" mat. Hva legger dere egentlig i det? Basisproduktene er jo omtrent de samme i lavpriskjedene, som i de store matvarekjedene. Eneste forskjellen er prisen. Jeg er enig i at jeg godt kan betale litt for et bedre sortiment, men ut over det ser jeg ikke at lavpriskjedene nødvendigvis fører til kjipere hverdagsmiddager enn det de litt dyrer butikkene gjør.

Nærbutikken vår har kjøtt- og fiskedisk. Jeg sier ikke mer.

Også kunne det ikke falle meg inn å kjøpe basisprodukter på Rema og bare handle kjøtt og fisk på nærbutikken; da risikerer jeg jo at den går under, eller begrenser utvalget, eller blir en Rema. Nei, jeg støtter opp om butikken vår, som er en av byens bedre og håper den varer i 100 år, minst.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:32   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men, dere som hevder at det koster penger å få "ordentlig" mat. Hva legger dere egentlig i det?

Sånn i tillegg til det vi handler på vanlige dagligvarebutikker liker jeg å handle ting som gode oster, olje og kaffe på spesialbutikker, og det koster jo gjerne litt. Dit burde jeg definitivt sende mannen, for jeg holder meg sjelden til handlelappen jeg selv har skrevet.

I tillegg kommer det litt an på hva man velger på dagligvarebutikken; som jeg sa i mitt forrige innlegg er det jo for eksempel dyrere med Stangekylling og karbonadedeig enn Priorkylling og svinekjøtt.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:34   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Sånn i tillegg til det vi handler på vanlige dagligvarebutikker liker jeg å handle ting som gode oster, olje og kaffe på spesialbutikker, og det koster jo gjerne litt.

Noen av oss regner også vin med på matbudsjettet.

Teo: Hvis vi hadde hatt en ordentlig god butikk i rimelig nærhet av oss, ville jeg også vurdert å handle alt der, men det er ikke som om jeg er overvettes imponert over vår lokale Meny. Men jeg passer på å handle en del hos slakter og fiskebutikk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:35   #27
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nærbutikken vår har kjøtt- og fiskedisk. Jeg sier ikke mer.

Også kunne det ikke falle meg inn å kjøpe basisprodukter på Rema og bare handle kjøtt og fisk på nærbutikken; da risikerer jeg jo at den går under, eller begrenser utvalget, eller blir en Rema. Nei, jeg støtter opp om butikken vår, som er en av byens bedre og håper den varer i 100 år, minst.

Slik er det hos oss også.

I begrepet ordentlig mat legger jeg bl.a. rene råvarer, lite "fyllmasse". Økologisk. Men ja - det hender en sjelden gang at jeg handler melk og basisvarer hos Rema. Eller i Sverige hvis vi tilfeldigvis er der, jeg anser bunkring av basisvarer på Harrytur som mer lønnsomt en bunkring av kyllingfilet (som jeg uansett ikke spiser) eller eksklusivt kjøtt og indrefilet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:37   #28
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Noen av oss regner også vin med på matbudsjettet.

Klart det, det er jo frukt.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:45   #29
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Vi har matbudsjett og jobber hardt for å holde oss til det. Eget matkort, automatisk overføring til det 3 ganger per uke, det betyr at vi nesten bare handler de dagene. Vi bruker likevel mye penger, men vi sliter virkelig for å ikke sprenge budsjettet hver uke.
For å ikke bruke dobbelt så mye som vi gjør i dag, noe vi lett kan gjøre hvis vi ikke er bevisste, må vi ta utgangspunkt i budsjettet og ikke i opplevd behov. Vi er 6 i familien og har stadig huset fullt av små og store middagsgjester, bare de to tenåringene våre spiser for minst like mye penger som oss voksne. Gode og fristende nistebokser er også ganske dyrt, selv om det uansett blir langt rimeligere enn skolekantinen på vgs.
For oss er et fastsatt beløp per uke den eneste måten å holde utgiftene nede på. Det betyr masse planlegging og ikke rom for impulskjøp.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:51   #30
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Vi jobber stadig vekk med å holde det nede, men vi sprekker hele tiden. Vi prioriterer god og sunn mat, men det som gjør at vi bruker mer enn planlagt er at vi ikke alltid er flinke til å ukesplanlegge middager og må svippe innom butikken hver dag etter jobb. Ikke lurt. Vi kjøper alltid økologiske egg, stort sett lykkelig kylling og er glade i gode oster. Kjøper gjerne økologisk, men ikke alltid. Spiser ikke store mengder med ris og pasta, fyller opp med grønnsaker i stedet for. Det blir fort dyrere.

Men jeg baker brød selv, og det er betraktelig rimeligere enn de gode brødalternativene hos bakeren. Vi har også en egen "middagsrester-hylle" i kjøleskapet. Tidligere forsvant restene blant all den andre maten og ble fort glemt (og dermed kastet fordi de ble dårlige), men restemathyllen har gjort at vi har oversikt og dermed får brukt dem opp. I tillegg har vi blitt striksere med hvor mye mat vi lager til middag; vi lager heller litt for lite enn for mye, så får heller vi voksne spise litt mindre om det blir knapt. Men stort sett er mengden ganske passe.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:52   #31
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Dette.

Vi bruker en del økologisk frukt og grønt, kjøper kun fersk fisk, aldri frosset, spiser ikke svinekjøtt (som jeg innbiller meg er billig), men lam, lykkelig kylling og bittelitt oksekjøtt, og alltid økologiske egg.

Det jeg trooor vi sparer på, uten at jeg har regnet på det, er når vi er flinke til å lage ukemeny og handle maks to ganger i uka; da blir det ikke så mye småhandling av ting vi egentlig ikke trenger. Og så spiser vi jo en del vegetarmiddager, som regel minst to ganger i uka, så selv om vi spiser godt kjøtt spiser vi ikke så voldsomt mye, så sånn sett "sparer" vi nok litt der.

Nå trenger vi ikke spare på matbudsjettet, men om vi skulle komme i en situasjon der vi må kutte ned på noe tror jeg matbudsjettet er det siste som ryker. Og så har vi jo fortsatt små barn da, kan hende jeg sier noe annet når vi sitter der med to tenåringsgutter.


Kunne skrevet nøyaktig det samme. Ingen overraskelse tipper jeg

Jeg vil ha god, trygg og bærekraftig mat som koster nok til at de som produserer den får OK betalt. Og jeg vil ha et utvalg i butikken, ikke bare en eller to merker å velge i.

Jeg hater å shoppe klær og sko da, så det sparer jeg nok ganske mye på. Kanskje jeg tar det igjen der?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 08:54   #32
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg vil ha god, trygg og bærekraftig mat som koster nok til at de som produserer den får OK betalt. Og jeg vil ha et utvalg i butikken, ikke bare en eller to merker å velge i.

Veldig enig!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:11   #33
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Jeg har måttet gjøre noen grep de siste månedene, og er litt sånn "herregud-hvorfor-har-jeg-ikke-gjort-dette-før". Jeg bruker så utrolig mye mindre penger enn tidligere, uten å lide nød på noen som helst måte. Jeg kan ikke peke på èn enkelt ting, det er mer summen av tiltak som er suksessen. Blant annet har jeg blitt mye flinkere til å planlegge middag med utgangspunkt i hva som finnes i kjøleskap og fryser. Jeg bruker opp restene, lager ostesmørbrød av tørt brød, koker suppe på det jeg har av grønsaker når jeg ser at disse snart må brukes, tar med matpakke i stedet for å kjøpe mat ute, dropper alt av kjøpevann, juice og brus, finner ut hva som er rimelig snacks i stedet for de dyreste variantene, og har blitt god venn med flere first-price-produkter (blant annet gulrøttene! ).

  Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:16   #34
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Eg har gått frå å handle KVAR dag på Spar til å handle et par gongar i veka på Rema. Det spare eg nok en del på. Rema har sånn "fyll opp"-kampanje no og då har eg kjøpt en del til skuffer og frysar. Men kor mykje eg bruke og kor mykje eg spare har eg ingen anelse om.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:17   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvis du bare skal spise øko, fullkorn, rettferdig, kortreist er det ikke håp.

Hvis ikke finnes det absolutt måter å holde matbudsjettet nede, men det spørs jo hva man liker og hvor viktig det er med stor variasjon. Vi bruker mye mindre penger på pålegg nå enn tidligere. Det var en veldig enkel ting å kutte i vårt matbudsjett. Å ha store pakninger med skinke (Coop har sånne som tilsvarer omtrent tre familiepakninger) fremfor å kjøpe krydderskinke, appelsinskinke, rullepølse, røkt paprikaskinke og sånt i små pakninger merkes det på prisen. Å kjøpe syltetøy i store pakninger framfor å kjøpe mange små glass. De store pakningene er sikkert mer usunne, men forskjellen er ikke enorm. Handle inn egg i stort hvis det er praktisk. Dårlig økonomi å handle inn masse egg på gård om man må bruke bilen langt for å komme på en gård.
Ikke kjøpe salater på pose, ferdigfrossenmat osv.

Ikke dumt å samle kvitteringer en stund og sjekke hva som faktisk blir kjøpt. Blir mye kastet? Hva er viktig og hva av "dyr mat" kan uten problem kuttes eller evt handles kun en sjelden gang?

Dette tror jeg er noe av kjernen hos oss. Vi må ta noen aktive valg i forhold til hva vi har i kjøleskapet. Hvor mye har dere greid å kutte ned, dere er jo rimelig sammenlignbare med oss. ?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi får middag fra Godtlevert (fem middager i uka), og jeg har masse bra å si om det, men økonomi er ikke på plusslista altså. Det er unektelig ganske dyrt.

Det har vi prøvd. Ikke var det lettvint og ikke var det billig, men det utvidet horisonten endel og det var også fint.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Vil bringetjeneste fra matkroken gjøre det billigere? Matkroken er en dyr butikk i utgangspunktet og dere katta trenger store kvanta.

Det ville i såfall ha blitt billigere på den måten at det eliminerte min hang til å putte ekstra greier i kurven. Men ikke noe annet nei.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Ikke så mye.

Jeg synes ikke vi bruker så mye penger på mat, sammenlignet med andre ting. God, ren og sunn mat er en prioritet hos oss, så vi kutter heller ned på det meste av andre innkjøp så som interiør og andre tingtang.

I prosentandel av lønn bruker vi vel mindre enn noensinne på mat ...

Jeg tror det er en ganske stor forskjell på små og store familier her altså, jeg syntes heller ikke mat var dyrt før vi alltid måtte ha to pakker av alt a4-famiiler kjøper 1 pakke av. Da kan du fort doble matbudsjettet med mindre du gjør noe drastisk.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nærbutikken vår har kjøtt- og fiskedisk. Jeg sier ikke mer.

Også kunne det ikke falle meg inn å kjøpe basisprodukter på Rema og bare handle kjøtt og fisk på nærbutikken; da risikerer jeg jo at den går under, eller begrenser utvalget, eller blir en Rema. Nei, jeg støtter opp om butikken vår, som er en av byens bedre og håper den varer i 100 år, minst.

Jeg tror faktisk ikke at den helt store forskjellen for min del er hvilken butikk jeg velger, men hva jeg velger når jeg er inne i butikken. Jeg prøver å komme på hva som er nærbutikken deres, men hjernen streiker.

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Vi har matbudsjett og jobber hardt for å holde oss til det. Eget matkort, automatisk overføring til det 3 ganger per uke, det betyr at vi nesten bare handler de dagene. Vi bruker likevel mye penger, men vi sliter virkelig for å ikke sprenge budsjettet hver uke.
For å ikke bruke dobbelt så mye som vi gjør i dag, noe vi lett kan gjøre hvis vi ikke er bevisste, må vi ta utgangspunkt i budsjettet og ikke i opplevd behov. Vi er 6 i familien og har stadig huset fullt av små og store middagsgjester, bare de to tenåringene våre spiser for minst like mye penger som oss voksne. Gode og fristende nistebokser er også ganske dyrt, selv om det uansett blir langt rimeligere enn skolekantinen på vgs.
For oss er et fastsatt beløp per uke den eneste måten å holde utgiftene nede på. Det betyr masse planlegging og ikke rom for impulskjøp.

Dere gjør litt som vi, vi har ikke eget matkort da, men vi overfører når vi skal kjøpe mat. Handler dere 3 ganger i uken? Har dere landet på at det er mer effektivt enn å handle en gang i uken? Målet må jo være å finne den faktoren som gir færrest impulsturer på butikken. Kan jeg få spørre hva deres budsjett ligger på?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:18   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Vi har bare en bil, ikke noe TV abonement, arver klær og holder andre utgifter på et minimumm. Da behøver vi ikke spare på matbudsjettet. Kostnaden for oss og resten av verden for billig mat, er så stor at det kan vi ikke være med på.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:19   #37
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Lar mannen min handle. Da er det ikkeno ekstra enn det som står på lista som blir kjøpt.

Vi gjør ikke så mye utover det samme som Esme. Mannen skriver liste hver fredag kveld, og spør om det er noe jeg tror vi savner. Så drar han på Rema og handler for hele uken.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:22   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi har bare en bil, ikke noe TV abonement, arver klær og holder andre utgifter på et minimumm. Da behøver vi ikke spare på matbudsjettet. Kostnaden for oss og resten av verden for billig mat, er så stor at det kan vi ikke være med på.

Jeg skjønner hva du vil, men i denne sammenhengen er dette bare tull. Verden har ikke noe verre av at jeg velger melk fremfor biola, mindre kjøtt til fordel for norske grønnsaker og kjøper yoghurt kun i helgene. Det er den typen tilpasninger det er snakk om, ikke å droppe fiskebutikken til fordel for first price.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:27   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner hva du vil, men i denne sammenhengen er dette bare tull. Verden har ikke noe verre av at jeg velger melk fremfor biola, mindre kjøtt til fordel for norske grønnsaker og kjøper yoghurt kun i helgene. Det er den typen tilpasninger det er snakk om, ikke å droppe fiskebutikken til fordel for first price.

Men det sparer du ikke penger på.
Bortsett fra kjøttbiten. Mindre kjøtt kan være billigere, dersom kjøttet ikke i utgangspunktet er av billigste stort.

Dersom du har god frysekapasitet burde dere handle stort direkte fra gårdbruker. Vi tar 120kt/kg for kjøtt, da er det % fordelt på karbonadedeig, biff, stek ect etter hva som er på dyret. Tror det er flere som driver slik. Kjøp hele lam om høsten. Plukke potet/gulrot/kålrot etc hos produsenten, eller kjøpe i stort kvanta.
Da må du ha gode lagringsmuligheter eller forvelle og fryse.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:31   #40
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fint lite.

Vi spiser veldig god mat da.

Nemlig.

Vi har alt for store matutgifter. Vi prøver å handle basisvarer på Kiwi, men hvis vi har lite tid blir det stort sett den dyre sjappa likevel, for på Kiwi har de jo ikke parmesan en gang...

Vi ukehandler, uten at det hjelper så mye. Glemmer alltid noe og må innom en gang eller tre til. Vi må bli flinkere til å planlegge sånn at vi får brukt samme råvarer i flere retter, for vi kaster for mye mat. Både fordi vi kjøper inn litt for mye, og fordi mannen lager litt store middagsporsjoner. Ellers er mitt beste tips å handle på full mage, og å sende mannen i butikken. Han tar med ting dom ikke står på lista, men impulshandler mindre enn meg.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no