Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

(Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-15, 11:39   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

(Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg lurer på om hva som blir sett på som greit eller ikke:

Man er på julebuffet-familiearrangement, voksne og barn til stede, ikke fyll altså.

Stort utvalg av kaker, julekaker og konfekt.

Blir det sett på som greit at man tar med seg en god del på dessertfatet som ikke blir spist opp? Tanken er vel at man har lyst å smake på mye, men ikke klarer å spise opp alt. Blir det sett på som greit at man gjør dette av den gemene hop? Det tas små stykker av det som blir tatt med på tallerken(ene), men likevel settes noe igjen halvspist.

Bordet hadde vel blitt fylt opp, men om alle hadde gjort slik er jeg usikker på om det hadde vært nok til alle.

Har det betydning om vedkommende hadde planer å spise alt, eller om vedkommende visste at h*n ikke klarte å spise alt, men tok på for mye likevel, i den hensikt at h*n hadde lyst å smake på så mye forskjellig?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 11:45   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg synes det er en uting å bevisst ta med mer enn man tror man klarer å spise. Jeg er en som ofte vil smake på alt som er, men da begynner jeg med det jeg bare MÅ ha, og så forsyner jeg meg heller flere ganger. Å tro man klarer, for så å oppdaget at man ikke klarer allikevel, det blir noe annet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 11:48   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, tror jeg. Spør du oss om vi synes det er greit at folk forsyner seg med mer enn de greier å spise opp? Det tror jeg vel ganske mange av oss har greid å gjøre på buffet innimellom. Jeg har i alle fall gjort det selv, og jeg lar heller noe ligge igjen enn å spise meg altfor stappmett. Selvsagt kan man gå flere ganger og ta mindre hver gang, det er vel det beste, men det er lett å la seg rive med - kanskje særlig hvis man først har tatt noe, og så oppdager noe annet på buffeten som man egentlig har mer lyst på.

Eller spør du om vi tror "den gemene hop" synes dette er greit? Det vet jeg ikke hva jeg tror om. Det kommer an på hvem som utgjør den aktuelle hopen, tenker jeg. Noen vil sikkert synes det er ufint, andre vil ikke legge spesielt merke til det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 11:48   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

På julebordet på jobben gikk arrangementskomiteen på en smell, fordi folk forsynte seg altfor mye av desserten. De tok litt her og litt der, men summen overgikk antall personer det var bestilt til. Det sto dessuten mye igjen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 11:49   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.005
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Det kan jo skje enhver at man finner ut at en kake ikke var spesielt god likevel eller at man ble fortere mett enn man trodde, men jeg synes ikke man bevisst skal ta mer enn man vet man greier å spise. Jeg går heller flere runder og tar litt om gangen enn å lesse tallerkenen full på første runde. Da sikrer man også at alle får smake mest mulig i stedet for at den halvdelen som er først framme ved buffeten gjør slutt på noen av rettene/kakene før andre engang har fått smakt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 11:50   #6
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, tror jeg. Spør du oss om vi synes det er greit at folk forsyner seg med mer enn de greier å spise opp? .

Dette.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:22   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Hvis du spør om jeg synes det er greit at folk forsyner seg med mer enn de klarer å spise opp, tror jeg at jeg vil svare tja. Jeg får ikke sjokk om folk kaster en halv brødskive, men jeg er generelt ingen tilhenger av å kaste mat, og forsyner meg derfor ikke med mer enn jeg klarer å spise opp. Jeg lærer også barna mine opp til at selv om det er buffet og maten er "gratis" så forsyner man seg heller to ganger enn å fylle mye opp på tallerkenen som bare blir kastet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:27   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg er lært opp til at dersom man forsyner seg selv er skikk og bruk at man spiser det opp. Med andre ord tenker jeg at det kan skje at man går på en smell, og innser at øynene var mer sultne enn magen, men jeg syns ikke noe om å gjøre dette bevisst - av prinsipielle grunner. Jeg gjør litt som Carrera; begynner med det jeg har mest lyst til å smake på, og så ser man etter hvert.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:32   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.886
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg gikk på en grøtsmell i helga, men det var fordi noen øste opp svært så rause boller til alle, det ble kastet mye etterpå. Og grøt greier jeg ikke spise så mye av, rett og slett. Men jeg liker ikke å ha på for mye og kaste etterpå nei. Og så synes jeg det er veldig forskjell på matvarer, noen ting blir en voldsomt bråmett av, selv i mindre mengder.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:41   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.215
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Ikke greit. Det er kvalmende å være vitne til all den pålessingen av mat som skjer på buffeter og all mat som kastes som fint kunne vært spist av andre eller utnyttet til andre ting.
man kan heller begrense seg, og forsyne seg i flere omganger.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:46   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.686
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg synes ikke det er greit, men samtidig synes jeg ikke det er noe bedre om folk spiser så mye at det gjør vondt bare for å spise opp heller. Så for min del handler det ikke om å spise alt man har forsynt seg med, men om å ikke forsyne seg med mer enn man spiser. Og noen ganger bommer man.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 13:21   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Eg reagerer og på det og tenker det er ugreit. Det gjer det og vanskeleg å beregne mengde mat, dersom alle tar minst ein ekstra porsjon av eit eller anna. Samtidig skjer det jo, så ein må nesten ha det i bakhovudet når ein planlegg matmengde.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 14:03   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.623
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Nei, ikke greit! Det går heller an å gå flere ganger tenker jeg, om man orker mer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 14:10   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Enig over her. Det er ufint og kvalmende å fylle på fordi det er gratis, men det finnes så klart forskjeller. Jeg grøsser av tanken på buffet på charterhotell, danskebåten og smaksprøver på arrangement. Folk oppfører seg bedre jo færre de er til bespisning. At man ikke orker alt kan skje alle, men når det hender påfallende mange på samme tilstelning er det noe galt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 14:16   #15
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

I utgangspunktet er regelen at man spiser opp det man har forsynt seg med. Og er jeg i et selskap hjemme hos noen spiser jeg opp, men hvis desserten som ser god ut smaker dritt på en restaurant så lar jeg den stå igjen.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 14:18   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Nei, jeg synes det er en uting. Man forsyner seg kun med det man kan klare å spise opp.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 14:48   #17
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg tenker at det kommer an på mengdene. Det er greit å legge igjen litt dersom man har beregnet feil og jeg vet at spesielt ungene noen ganger har forsynt seg med ting som viser seg å være noe annet enn de trodde og da noe de ikke likte. Spesielt med litt større unger har man ikke alltid helt kontrollen når de forsyner seg selv.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 15:00   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Jeg er ganske buffetskadd og skjønner veldig godt hva du mener. Jeg blir alltid litt uvel på sånne buffeter hvor folk lasser mat på tallerkenen som det er åpenbart at de ikke greier å spise. Syns ikke det er greit i det hele tatt. Selvsagt forskjell på tallerkenlass og en potet eller brødskive man ikke orker fordi man feilberegnet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 17:39   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg tenker at det kommer an på mengdene. Det er greit å legge igjen litt dersom man har beregnet feil og jeg vet at spesielt ungene noen ganger har forsynt seg med ting som viser seg å være noe annet enn de trodde og da noe de ikke likte. Spesielt med litt større unger har man ikke alltid helt kontrollen når de forsyner seg selv.

Nettopp derfor synes jeg det er nødvendig med nokså streng opplæring av barna i buffétkultur. Selvsagt kan alle gjøre en feilberegning, men jeg ser veldig mange som slipper barna helt bananas i bufféter. Det hadde aldri mine fått lov til.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 18:33   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.623
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Jule)-buffet - greit å ta mer enn du vet du klarer å spise opp?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nettopp derfor synes jeg det er nødvendig med nokså streng opplæring av barna i buffétkultur. Selvsagt kan alle gjøre en feilberegning, men jeg ser veldig mange som slipper barna helt bananas i bufféter. Det hadde aldri mine fått lov til.

Ikke mine heller, aldri. Vi er ikke så ofte på buffeter, men vi har alltid buffet på Superspeed når vi er i Danmark, frokost ned og middag hjem. Jeg pleier å gå med dem og se litt til hva de forsyner seg med og mengden. De vet de heller kan gå flere ganger om de ønsker seg mer, og de vet de ikke bare kan spise søtt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no