Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Den tristeste sangtråden som finnes

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-06, 08:20   #41
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

De to tristeste sangene jeg vet er "I en sal på hospitalet" og "Fola fola blakken". I den "Fola blaken"-versjonen handler det om en liten gutt som er syk og så må hesten springe alt den kan i den kalde natten med sleden til sykehus. Jeg husker ikke hvordan det gikk med gutten, men jeg husker at hesten døde.

Mormoren min sang de for meg da jeg var liten, og jeg gråt. Men jeg elsket de to sangene og ønsket alltid at hun skulle synge de for meg.

Gamle Blakken. Mormoren din hadde muligens Frem fra glemselen-platene. "Gamle blakken du min barndoms aller beste venn, skal jeg aldri mere se deg eller klappe deg igjen"

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 08:22   #42
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Gamle Blakken. Mormoren din hadde muligens Frem fra glemselen-platene. "Gamle blakken du min barndoms aller beste venn, skal jeg aldri mere se deg eller klappe deg igjen"

Ja, det var det sikkert. Trist var det, helt uutholdig, så snørr og tårer sprutet.Men høre de, det skulle jeg.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 08:28   #43
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Apropos: fola fola blakken, hva med :

"Blåmann, blåmann bukken min"..
DEN ER TRIST DEN!!!


Blåmann, Blåmann, bukken min,
tenk på vesle guten din!
Bjørnen med sin lodne fell
kan deg taka seint i kveld.

Gamle Lykle, moder di,
seint kom heim med bjølla si.
Så ikring seg ho mund' sjå
liksom der var fare på.

Det såg ut som der var naud,
kanskje no du ligger daud.
Tidt du dansa kringom meg,
mangt eg rødde då med deg.

Når eg låg som blind og dauv,
grov du på meg med di klauv;
ja, du ville vekkja meg
opp til leiken din med deg.

Du var sprek og glad og god,
all mi ros du vel forstod.
Tidt du veit eg sa til deg:
"Han veit meir enn mata seg."

Blåmann, Blåmann, svar meg no,
mekra med ditt kjende ljod!
Ikkje enno, Blåmann min,
må du døy frå guten din

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 08:47   #44
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Blåmann har jeg boikottet, aldri om jeg orker å synge noe sånt for barna.

Ellers signerer jeg "Tyven, tyven". Fantastisk fin og utrolig trist. For min egen del sliter jeg bl.a. når jeg hører "Scarlet Rose"med Edguy og "Back to little Eden" med Henning Kvitnes. Da er det nok ikke sangene i seg selv, men mer de minnene og tankene som kommer frem, som gjør meg melankolsk og litt trist.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:27   #45
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Huff, jeg kom på en til. At jeg kunne glemme "Vi har en tulle".

Mamma satt med min døde søster i fanget og sang den mens hun ventet på ambulansen. Jeg klarer ikke å synge den sangen. Dessverre, for den er så nydelig.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:33   #46
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Huff, jeg kom på en til. At jeg kunne glemme "Vi har en tulle".

Mamma satt med min døde søster i fanget og sang den mens hun ventet på ambulansen. Jeg klarer ikke å synge den sangen. Dessverre, for den er så nydelig.

Åh, så forferdelig trist. Stakkars, stakkars dere.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:41   #47
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.


Og en som bare gjør meg melankolsk?, er Hootie and the blow fish - Let Her Cry.

Å ja, den er helt herlig!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:45   #48
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Baby can I hold you tonight med Tracy Chapman (første kjærlighetssorg ).

Eg ser

Both Sides Joni Mitchel

Disse rører meg også veldig. Og så må jeg signere angående "Brother up in heaven", den virkelig elsker jeg.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:48   #49
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Huff, jeg kom på en til. At jeg kunne glemme "Vi har en tulle".

Mamma satt med min døde søster i fanget og sang den mens hun ventet på ambulansen. Jeg klarer ikke å synge den sangen. Dessverre, for den er så nydelig.


uff så trist Vimsen, så forferdelig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:50   #50
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Jeg er så glad for at jeg var såpass liten at jeg ikke husker det. Men det gjør vondt å tenke på likevel. Stakkars, stakkars mamma og pappa..

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:15   #51
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Så grusomt!

Sambo fant forresten en variant av den sangen på nettet. Vi brukte den i diktform her om dagen, da vi sendte en blomst og en hilsen til et vennepar som holdt begravelse for sin dødfødte sønn.

Vi har en gutt med øyne små
og de er lukket - du sover nå.
Du kom til verden
men med på ferden,
kom smerten og.

Du fikk ei leve på denne jord
Det er så ondt, og vi mangler ord.
Du var så ventet
og etterlengtet
av far og mor.

To stolte brødre, det har du fått
Nå er de lei seg, nå har de grått.
Nei - vi her hjemme,
vil aldri glemme deg
barnet vårt!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:22   #52
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Huff...

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 14:31   #53
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

"He ain't heavy, he's my brother"

Mamman min gråter hver gang hun hører denne sangen. Og etter å ha hørt om reportasjen fra Vietnam(?) om den lille gutten som bar broren sin på ryggen gråter jeg også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 14:37   #54
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"He ain't heavy, he's my brother"

Mamman min gråter hver gang hun hører denne sangen. Og etter å ha hørt om reportasjen fra Vietnam(?) om den lille gutten som bar broren sin på ryggen gråter jeg også.


Jeg gråt også da jeg var liten og hørte denne. Mamma fortalte meg Vietnam-historien. Den er fryktelig trist i dag også ..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 15:20   #55
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Tristeste kjærlighetssorgsang: "I know it's over" med The Smiths

Tristeste eksistensiell angst-sang:"Atmosphere" med Joy Division


__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 15:21   #56
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

"Think twice" med Celine Dion! Jeg hørte på den hele uka det var slutt mellom min mann og meg i 1995... Herregud som jeg sippet til den låten, og kan gjøre det den dag i dag.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 02:41   #57
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

"Tears in heaven" med Eric Clapton
"Langomt farväl" med Lisa Nilsson
"Eg ser" med Bjørn Eidsvåg
"I en sovesal på hospitalet" (eller hva den nå heter)

Av barnesagenr så er det helt klart:
Blåmann blåmann
Gamle Blakken.

De med hun lille jenta som dør på sykehuset får meg nå til å tenke på tanten til mannen min.
Hun døde når hun var liten.
Når hun ble lagt inn på sykehuset fikk foreldrene beskjed om at de fikk ikke engang lov til å håpe på at hun skulle få overleve.
Så det ble til at de etterhvert tok henne med hjem for at hun skulle dø hjemme.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 09:37   #58
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Eg Ser har en spesiell plass i hjertet mitt, jeg sang den i morfars begravelse.
Ellers er jo den sangen Sigvart Dagsland skrev når svogeren gikk bort, Alt eg såg, ufattelig trist! Den får tårene til å piple samme hva!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 09:47   #59
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Alt eg såg er trist og nydelig.
Ave Maria av Shubert.
Der hvor roser aldri dør
Wish you were here m Pink Floyd

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 10:09   #60
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: Den tristeste sangtråden som finnes

Susanne Vegas Luca er også ganske trist, syns jeg. På en usymfonisk måte. Og også Tom's diner, altså hvis man tolker den dithen at hun har litt kjærlighetssorg: "... As I'm listening to the bells of the cathedral. I am thinking of your voice. And of the midnight picnic once upon a time before the rain began ... "
Hvordan tolker dere denne, forresten? Bare som en sånn "her sitter jeg og mediterer" eller kanskje hun ER lykkelig forelsket? Jeg mener, regn behøver jo ikke å være negativt?

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no