Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en barnebunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 14:27   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva koster en barnebunad?

Jeg vurderer å få sydd bunader til barna. De kan syes om så de varer noen år, ikke sant? Det blir antagelig sunnhordlandsbunader, siden det er det jeg har.

Hva koster det å få sydd en ordentlig bunad? Må de ha full pakke med sølv? Kan man bruke rimeligere "festdrakt"-skjorter, siden de tross alt vokser ut av dem hvert år? Hvor får man sydd sånt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:32   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Poden har barnebunad fra Hallingdal.
Den ble laget i fjor, da han var 2,5 år. Da rakk buksen ham til ankelen, og den skal egentlig stoppe ved knærne. Mindre gikk det ikke an å få den, pga. broderier og styr.
I år ble vesten sydd ut, den var blitt for liten, men ellers passer alt. Jakken kan syes litt ut og kan legges ned 10 cm på hver arm omtrentlig.
Poden har ordentlig linskjorte, men det går sikkert med festdraktskjorte. Han har tinn-knapper i stedet for sølvknapper, men har ordentlig sølje i halsen (og ingen mansjettknapper - bare vanlig knapp).

Jeg tror pakken med alt kostet 3500 på Husfliden. Og da har svigermor brodert og montert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:37   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Jeg har ikke klart å finne noe særlig om priser og sånt på nettet. Er det noen som vet om en god nettside, eller er de ikke helt i dette århundret, disse bunadsfolka?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:38   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Husfliden er stedet. Eller Hannesbunadsstue.
Hanne syr visstnok sånne øy-bunader.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 14:56   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Ja, den fant jeg vha Google. Men det var ingen prislister der for barnebunader. Jeg får maile henne-

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 15:04   #6
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Jeg fikk sydd barnebunad til min eldste for noen år siden. Mener den kostet ca. 3000 kroner, uten skjorte. Men det er vel store forskjeller i forhold til hvilken bunad man skal ha. Men det jeg kan si, er at den var sydd opp såpass at hun kunne bruke den i 6 år. Så om man må betale noen tusen for en bunad, så er det verdt det likevel, når den kan brukes så lenge

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 15:06   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Vi fant en fin en til storesøster på Finn.no.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 21:46   #8
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Mamma betalte ca 5000 kr til Snuppa i fjor. Og den kan brukes lenge. Det var på Husfliden, og så vidt jeg husker var det uten skjorte.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 22:10   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Min eldste jente har nordhordlandsbunad (med linskjorte, forkle, plissèstakk, broder belte og bringeduk) og denne kostet i underkant av 5000 kr. Den er kjøpt hos en lokal sydame og koster i overkant av 7000 kr på Husfliden i Bergen. Vesten kan syes ut og skjørtet kunne legges ned ca 10 cm.
Sølv for 2500 kr kom i tillegg, men det meste av dette kan brukes på en damebunad.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 23:26   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

vi har arvet romsdalsbunad til Cathrine. Nydelig. pål-Sondre broderte jeg Kystdrakten til, og den synes jeg er nydelig den og. Passet i tre år mener jeg, så det lønner seg på sikt.
www.kystdrakten.no

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:17   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Må bare inn og si at det er fint at folk tenker på å sy ekte bunader til ungene sine. Føler ferre og ferre gjør det.

Selv har jeg hatt hardanger og kystdrakt om liten som mamma og Bestemor har laget. Det er jo mye arbeid men jeg har satt utrolig stor pris på det i alle år, selv som barn.

en mellom 3000 og 5000 må man vel beregne ferdig sydd.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:31   #12
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Jeg har sydd vest og nikkers til guttene mine, og bare stoffet kom på rundt 1500 kr. Jeg har ikke jakke til dem, men bruker lusekofte dersom det er kaldt. Skjorte har jeg kjøpt i bomuld på Husfliden, eller arvet. Jeg synes det blir litt vel dyrt å skulle ha linskjorter til barna, og de må jo gjerne også skiftes ut oftere enn selve bunaden som kan justeres med alderen. I tillegg så har jeg kjøpt hatt, strømper (burde sikkert hatt skikkelige strikket, men jeg kan ikke strikke), strømpebånd og kjøpt og fått sølv til dåp osv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:47   #13
senti
Nybegynner
 
senti sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 21
senti har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva koster en barnebunad?

Mine har fått hardangerbunad i gave så jeg vet ikke hva dei koster, men tror de ligger på rundt 3000. Men jeg nevnte sunnhordalandsbunad for hun som skulle sy, fordi jeg egentlig ønsker det. Men det viste seg at den er myyyyye dyrere, og myyyye mer arbeid.
Skjørtet kan nok legges ned nesten 15 cm, og det samme går for vesten. Så beskjeden vi fikk var at de kan brukes til barna er over 12. (Kommer jo litt ann på hvor mye de vokser da.) Søljene de bruker nå, fikk de til dåpen. Lillesøster har den minste, og den koster vel rundt 300- 400 kr. Planen min er at de får sunnhordalandbunad til konfirmasjonen. Tenkte å brodere belte og brystduk selv, samt begynne å samle sølv snart og gi det komplett.

senti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no