Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-15, 23:14   #81
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg og ei til har startet innsamlingsgruppe , alt blir levert til transittmottaket i nærheten.
De trenger mye.

Så flott!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 23:34   #82
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Hotellet på Gardermoen, der trengs det undertøy. Nytt altså. Jeg har ikke noe liggende, men vil kjøpe noe i morgen. Sokker og undertøy tenkte jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 23:43   #83
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Jeg var på Sparkjøp og handlet boksere og sokker. Kjøpte i tillegg dusjsåper, deodoranter, tannkrem, tannbørster og barbersaker til flyktningemottak for enslige, mindreårige flyktninger hvor det har kommet 16 gutter. I tillegg gikk S og mannen gjennom sine skap, så det ble en søppelsekk og tre par vintersko. Føles ok å bidra med mer enn bare penger.

Nå skal, omsider, også Tromsø ta imot flyktninger, så da blir det nok en ny samling!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 08:58   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

På tirsdag skal jeg på frivilligintromøte hos Røde Kors - noen andre?

Jeg skal mest sannsynlig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 09:35   #85
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Jeg har planer om å bidra med mer, betalte inn til Røde Kors i går kveld og tenker å kjøre med ting til mottak i Arendal når jeg vet mer om hva de faktisk trenger.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 13:49   #86
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Kan du si noe om hvordan dere vil ha det sortert?

Klær etter størrelse og kjønn, og ellers ting i pose med lapp på, egentlig. Bare så vi kan se hva vi har uten å gå gjennom alt, så vi ikke kjører masse babyleker ut til mottak for enslige mindreårige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 14:14   #87
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.411
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Klær etter størrelse og kjønn, og ellers ting i pose med lapp på, egentlig. Bare så vi kan se hva vi har uten å gå gjennom alt, så vi ikke kjører masse babyleker ut til mottak for enslige mindreårige.

På det jeg leverte her lokalt (noe går til Oslo tror jeg) skrev jeg med sprittusj rett på posene, begge sider. Klær, alder og kjønn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-15, 22:08   #88
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

I dag har jeg vært med på Et dagsverk for flyktninger, et initiativ fra leger i Tromsø. De som er med gir dagslønnen sin (eller en annen sum) til Flyktningehjelpen. De store organisasjonene trenger penger for å kunne drive hjelpearbeid i stor skala, så jeg oppfordrer de som har lyst og råd til å gi - gjerne en dagslønn eller mer - til en organisasjonen de stoler på. Innsamlingen til Tromsølegene har rundet millionen nå i kveld, og pengene fortsetter å strømme inn.
http://hjelp.nrc.no/hjelp-flyktninge...lhavet-/3-1193

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-15, 22:09   #89
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.692
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av Sisyfos, her.

I dag har jeg vært med på Et dagsverk for flyktninger, et initiativ fra leger i Tromsø. De som er med gir dagslønnen sin (eller en annen sum) til Flyktningehjelpen. De store organisasjonene trenger penger for å kunne drive hjelpearbeid i stor skala, så jeg oppfordrer de som har lyst og råd til å gi - gjerne en dagslønn eller mer - til en organisasjonen de stoler på. Innsamlingen til Tromsølegene har rundet millionen nå i kveld, og pengene fortsetter å strømme inn.
http://hjelp.nrc.no/hjelp-flyktninge...lhavet-/3-1193

Herlig! Jeg skal finne tilsvarende her.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-15, 22:15   #90
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Herlig! Jeg skal finne tilsvarende her.

Jeg er verken lege eller i Tromsø altså. Jeg ble invitert av en legekamerat i Trondheim, og jeg syntes det var et flott initiativ, så jeg slengte meg med.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-15, 22:19   #91
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Jeg anbefaler forresten NRK1 sin sending nå om flyktningers vei til Europa.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-15, 06:52   #92
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Vi arrangerer støttekonsert for Flyktningehjelpen her på bygda til uka. Mange lokale krefter som stiller opp. Håper vi får inn masse penger! Litt jobb mens det står på, men det blir bra.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 18:05   #93
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Her er en ny oppdatering fra leger uten grenser og hvordan de jobber i forhold til flyktningene. http://www.legerutengrenser.no/Aktue...garn-og-Serbia

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 18:30   #94
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Nå er jeg på frivilligintro hos Røde Kors, (måtte utsette sist pga sykdom) , og det er så mange folk her!

Melder meg som flyktningeguide, til norskopplæring, og akuttovernatting. Tommel opp! Bra opplegg!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 19:07   #95
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.928
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Jeg har også begynt med norsktrening og det var veldig gøy. Og vanskeligere enn jeg trodde.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 19:32   #96
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Fortell! Hvordan fungerer det? Hva er utfordringene?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 20:20   #97
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.928
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Vi sitter i grupper, en norsk og 4-5 utlendinger. De blir grovt sortert inn etter nivå, slik at det ikke skal være for ulikt, men jeg opplevde nok at min gruppe sist var ganske ulik likevel. Det er ikke så lett for de som skal plassere dem.

Poenget er ikke å være en lærer, men å holde en samtale i gang og sørge for at alle får snakket og hjelpe dem med å finne ord og forme setninger. Utfordringen min var litt å holde det i gang og å finne nye temaer. Der var en del forslag til opplegg, men jeg kom litt sent og hadde dårlig tid til å forberede meg der, så jeg måtte ad-libbe ganske mye. Og så er det en utfordring å holde meg til formen og "tvinge" dem til setninger, selv om vi alle vet at det er fornuftig.

Men det var skikkelig morsomt. Vi lo masse og det hørtes det ut som om de gjorde på de andre bordene også. Det var seks grupper i samme rom, så lydnivået kunne bli litt høyt. Jeg hadde en ganske akademisk innstilt gruppe, som gjerne ville ha ord skrevet ned. Heldigvis var det papir og penn og jeg skrev masse gloser til dem og vi øvde på grønnsaker og snakket om mat. Det var forøvrig en grei ting å begynne med. Et stort ark med bilder av ulike frukter og grønnsaker og så snakket vi om hva vi likte og hvordan vi tilberedte det og ulikheter i matvaner mellom de ulike landene.

Jeg skal absolutt fortsette og synes at det er en veldig praktisk måte å være til hjelp på. Jeg har virkelig prøvd i alle år å sette meg ved ulike bord på foreldrearrangementer og prate med alle, men det er veldig ulikt hvor lyst folk har til å prate og jeg føler av og til at jeg er mer en plage enn en hjelper. Men her er det folk som virkelig har lyst til å lære og er superivrige.

Jeg meldte meg egentlig som flyktningeguide. På den opprinnelige planen sto all norsktreningen på formiddagstid og da kan jeg jo ikke. Men de har fått så mange frivillige nå, og flyktningeguider må gjennom en intervjuprosess, så det kan ta litt tid. Og så hadde de satt opp norsktreningstider etter arbeidstid, så da meldte jeg meg til det først. Og jeg ser at jeg egentlig like gjerne kan gjøre det, så jeg kommer bare til å la Røde Kors velge hva de trenger mest når den tid kommer. Jeg må være realistisk nok til å se at jeg bare kan gjøre en ting. Og så heller ha overskudd til å fortsette med den lenge.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 23:20   #98
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Takk for at du forteller! Jeg er spent på hvordan det blir. Er det en setting man kan ha med baby i?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 23:25   #99
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.928
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Ja, det vil jeg tro. Men om det er som her så blir det ganske høyt lydnivå. Så du må se hvordan hun reagerer på det.

Til i morgen har jeg tenkt å skaffe meg noen enkle bykart og så kan vi snakke om hvordan vi går for å komme til ulike ting.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 07:46   #100
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.407
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!

Interessant Blå, det skal jeg vurdere etter nyttår, når det blir roligere på jobb.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no