Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-08, 17:41   #1
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Hjelpe meg det er da alt for tidlig å spørre om sånt. Men jeg gjør det lell da tiden flyr så fort.

Vi pleier å gå i barnetoget. Etterpå er vi på skolen, tar lodd, spiser is og leker masse.
Vi har ikke pleid å se på borgertoget. Men i år har frøkna lyst til å gå sammen med karateklubben. Kan bli langt å gå så jeg er litt usikker på om det blir noe av det da.
Kan hende vi ser på borgertoget sammen med oldemor og morfar på sykehjemmet. Ellers så blir dagen brukt til å være sammen med gode venner

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 17:48   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Jenta mi pleier å gå i barnetoget, men guttungen har nekta i flere år.
Etter barnetoget stikker vi innom besteforeldre på besøk. Ellers så er det fast takst at vi griller pølser i alle varianter på terassen. Vi har ofte besøk av gode venner og da har vi gjerne potetløp e.l. Is og brus går ned på høykant. Er stort sett i byen for å se russetoget. Vi er ikke så veldig tradisjonnelle, men storkoser oss 17 mai

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 17:54   #3
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Jeg har prøvd å lage en tradisjon å reise til syden på 17. mai, men det er ikke alltid jeg lykkes

Ellers er tradisjonene:
- Å fundere på varmekjeldress eller penklær
- Å gå i tog mens man lurer på hvorfor man ikke valgte varmekjeldress
- Trøste gråtende unger som har vonde sko og som fryser på hendene
- Løpe rundt og kjøpe is, brus, pølse med brød, lodd, gassballong, brus, is ... og tørke brus, is og ketchup fra hvite skjorter.
- Dra tidlig hjem og fyre i ovnen og begynne å grue seg til neste år.

:hater17.mai:

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 17:58   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Ingenting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 17:59   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Tog, is og aller helst ei øl eller to utpå ettermiddagen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 18:06   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Vi pleier å dra hjem til mine foreldre hvor det er åpent hus og gamle venner og familie som ramler inn i løpet av dagen. En liten tur ned på skolen til mine søsken er nødvendig, for potetløp, styltegåing og vafler.

En rolig, avslappet dag. Når Glitterbarnet begynner å skolen og skal gå i tog selv, så regner jeg med at tradisjonene endrer seg noe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 18:07   #7
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Griller i hagen hvis det er fint vær, hvis ikke spiser vi pølsene inne.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 18:10   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Ikke de store tradisjonene. Jeg ofrer skolebarnas barnetog for å følge mine egne unger. Eldsten går i tog fra skolen, mens de to minste møter på torget og går med barnehagen. Etterpå går vi en liten tur innom skoleplassen for å få med oss litt av feiringen. Der er det skrekkelig mye folk, og ingen hører på talene eller barnekoret eller presten eller noen som helst som har noe å si. Alle bare står i kø for pølser og is. Rømmer fort derfra og er glade for at vi har en alternativ feiring. Oldefar med søsken og etterkommere samles i oldefars store hage. Vi er gjerne 20-30 stk med stort og smått, og så har vi pølse-og kakefest, litt leking og masse koselig prat. Ettermiddagene har vi feiret alene, spist ute, grilla eller noe annet kos.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 18:57   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

barnetog, pølse og stappe med min bestemor (det blir ikke i år for hun er på hjem med alzheimers )leker på skolegården, kaffe hos min mor, så borgertog. I dag drar jeg nok hjem etter kaffe hos min mor. Jeg skal jobbe Avakt i dag, sa sambo får ta barna med i borgertoget.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:00   #10
Butterfly
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Innlegg: 382
Butterfly er litt kul
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Vi har de siste 17.mai feiret hos min søster. Ser på ungen går i tog der, leker litt på skoleplassen før vi drar hjem og griller og koser oss med kaker og leker litt til.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:01   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Vi har ikke fått etablert noen særlige 17.mai tradisjoner enda. Regner med det kommer etterhvert som LilleVenn begynner på skolen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:11   #12
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Må på barneskolen her, går i tog, ser på underholdning til ungene, leker for ungene og bevertning med kaffe/brus og kaker inne på skolen.
Så må vi en tur innom mine foreldre, før vi reiser et sted for å kjøpe oss middag, må også innom kjosken for å kjøpe årets første softis.
Om ettermiddagen så hender det seg vi reiser for å se på russetoget.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:34   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Hvis vi er hjemme, pleier vi å invitere til 17.mai brunch, og så går vi ut etterpå. I fjor gikk vi i tog med barnehagen, så det gjør vi nok i år igjen.
Jeg orker ikke dra til byen, det er bare mas og fjas og tusen millioner mennesker.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:51   #14
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Vi har ingen spesielle tradisjoner. I år har vi besøk av mannens søster(kommer fra en annen verdensdel) så da bør vi vel få med oss litt av folkelivet om ikke annet.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:54   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Det varierer litt fra år til år, men vi pleier nå å starte dagen med å dra til byen for å se på toget. Diller litt rundt i slottsparken, kjøper pølse, is og gassballong, for deretter å ta turen dit vi måtte være invitert. Jeg håper vi blir invitert et sted i år også, hvis ikke må jeg ta initiativ. Og det passer dårlig i år. Tidligere år har det vært grillparty på ettermiddagen, med god mat, gode venner og god vin.

Mormor har bestilt bunad til guttungen, så i år skal mor og sønn matche (rogalandsbunad på oss begge). Jeg er spent på om han vil ha den på seg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 19:59   #16
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvis vi er hjemme, pleier vi å invitere til 17.mai brunch, og så går vi ut etterpå. I fjor gikk vi i tog med barnehagen, så det gjør vi nok i år igjen.
Jeg orker ikke dra til byen, det er bare mas og fjas og tusen millioner mennesker.

Først er det brunch hos familien Ru, så er det tog, til slutt er det grilling med oss etter toget.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 20:02   #17
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Første gang i fjor at storebror gikk i toget sammen med barnehagen. Regner med at vi gjør det i år også, men fortsatt litt usikkert siden mannen typisk nok er på jobb da. Etter toget drar vi hjem og koser oss med koldtbord, pølse med brød, is og brus.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 20:05   #18
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

17. mai brunch med gode venner, den varer gjerne en fem-seks timer. Så hjem til foreldrene mine for å få litt rømmegrøt. Vi bruker å forsøke å få med oss et eller annet tog i løpet av dagen også, såfremt det er vær til det. Jeg er for bedagelig anlagt til å frivillig stå stille utendørs når det sludder. :hutre:

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Mormor har bestilt bunad til guttungen, så i år skal mor og sønn matche (rogalandsbunad på oss begge). Jeg er spent på om han vil ha den på seg.

Så herlig! Det blir sikkert kjempestas, tenk så heldig å kunne ha like bunader.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 21:01   #19
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

For meg har dette blitt et pes fordi det alltid skal feires her og det blir så mye styr for meg. Og dessuten har det blitt til at alle skal på naboskolen på leker siden nevøene sogner til der så vi selv har rett og slett ikke rukket å gå på "vår" skole.
Men i fjor bestemte jeg at det kun blir pølser og kaker så da ble det straks litt enklere. Tror det blir tradisjonen så lenge barna er såpass små, og dessuten er det den type mat de liker best.

Barnetoget går gjennom gaten her så hele sviger-slekta kommer hit ved 10 tiden og er her til sent på kveld... synes det blir littebitt lenge.

Men i år skal storebror selv gå i toget så da blir det ikke like åpent hus her. Får se hvordan det blir når vi får se 17-maiprogrammet for vår skole.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 21:20   #20
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Barnetog i byen klokken 10.00(da M var yngre var vi først og så toget hans klokken 8.30).
Lapskaus og bløtkake hos min ex med familie og gode venner.
Så hjem og tog og lek på skolen i nærområdet.
Tilslutt grilling eller noe annen mat enten her hjemme eller hos venner.

Etterhvert blir det frokost, flaggheising og salutt på Slottsfjellet først.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no