Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunadssynder du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Bryter du de uoffisielle bunadsreglene?
Jeg dropper skjorta og går med bare BHen under vesten 4 2,35%
Jeg bruker andre sko enn bunadssko 14 8,24%
Jeg røyker eller snuser mens jeg har på bunaden 26 15,29%
Jeg drikker meg beruset mens jeg har på bunaden 19 11,18%
Jeg bruker nylonstrømper til bunaden 93 54,71%
Jeg bruker boblejakke, regnjakke eller annet "vanlig yttertøy" til bunaden 14 8,24%
Jeg bruker bunadsparaply 6 3,53%
Jeg har kraftig sminke på når jeg har på bunad 9 5,29%
Jeg bruker uoffisielle smykker til min bunad 20 11,76%
Jeg bruker kniv til min bunad selv om det ikke hører til 1 0,59%
Bunadsskjørtet mitt er mindre enn 15 cm over bakken 43 25,29%
Jeg går med ustrøket skjorte 13 7,65%
Jeg går med solbriller til bunaden 83 48,82%
Jeg har ikke bunad 21 12,35%
Jeg bryter ingen av reglene. 21 12,35%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-08, 21:37   #41
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Solbriller.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:40   #42
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg bruker nylonstrømper til bunaden - det skal være hvite strømper til min bunad

Hodeplagg har jeg ikke - lua til Nordlansbunaden minner om ei dusjhette og jeg tror aldri jeg har sett noen bruke den

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:43   #43
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg har en sort ulljakke/kåpe som brukes for ikke å fryse ihjel på 17. mai i Tromsø, og de få gangene sola titter fram bruker jeg solbriller.

Ellers synder jeg ikke!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:43   #44
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg bruker nylonstrømper, men siden de har den rette rødfargen syns jeg det er helt greit. Bruker riktige bunadssmykker, men tar aldri av gifteringen. Jammen har jeg ikke vært beruset også.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:49   #45
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Bruker nylonstrømper, bortsett fra det var jeg ingen regelbryter. (Hvor blir det forresten av alternativet for oss som dropper trusa under bunaden...?)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:01   #46
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Har ikke bunad men norsk festdrakt fra sparkjøp anno 2003.

Har andre sko en bunadsko,enten helt svarte finsko eller knyte "bestemor" søvletter.( så foresten nesten helt like på husfliden, sånn som de brukte før i tiden)
Drakten går nesten i bakken.
Har solbriller om det er sol, og tynnstrømpebukse om det er varmt. longs om det e kaldt.Ingen som ser det uansett siden den er så lang og at jeg har "støveletter".
Ikke at skoene synnes så mye uansett

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:02   #47
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Bunadsfylla er ingen synd, men en sjarm.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:04   #48
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg bryter kun regelen om hodeplagg. Rett og slett fordi lua til bunaden min er helt ufattelig stygg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:10   #49
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg er en småsynder. Bruker nylonstrømpebukser, bruker ikke hodeplagg, solbriller har jeg selvfølgelig på om det er sol ( ikke i år tydligvis, men jeg tar de med i håp om at det kanskje faller noen solstråler vår vei), og jeg røyker i bunad.

Ha en flott 17. mai alle sammen!

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:13   #50
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Nei, der har jeg mitt på det tørre. Sannelig.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:14   #51
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Nylonstrømper bruker eg. Har aldri høyrt om nokon som bruker noko anna til min bunad eg. Mulig den er litt lang? Har aldri målt cm. opp fra bakken, men den er da slik den "skal" vere. Elles trur eg eg held meg rimeleg innanfor reglane.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:30   #52
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg har en veldig uoffisiel jakke som min bestemor har strikket TIL bunaden i samme farge og mønster. Får mye ros for den da.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:38   #53
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg synder ikke så mye. Jeg bruker solbriller til, og bruker ikke hodeplagget. Jeg har det ikke en gang.
Jeg bruker gifteringen til, men det er lov. Jeg har også øredobber, men de er offisielle.
Jeg bruker gjennomsiktig regncape eller nøytral paraply om det regner, bunadsparaply utgår med høye kneløft.

Bunadsfylla har jeg vært på, og jeg har også røykt i bunad, men jeg har ikke vært møkkings i bunad.
(Det er bare så sjarmerende med alle de med hvit bergensbunad, i fylla, på tivoli. )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:41   #54
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Eg har ein stakk som ikkje er fullt 15 cm over bakken. Men det har eg late ho som monterte han i 1992 ta hand om, og i og med at ho er profesjonell, har eg da rekna med at det var ok? Er det ikkje skinad på ulike bunader i så måte? Eg har vest-Telemarkbunad.
Elles har eg brukt solbriller til, trur eg.
Så desse to reglane synest eg er er heilt ok å bryte. Men INGEN av dei andre!
Pøh! Sminke til bunad, høyrt slikt. Og røyking eller drikking! Nei, da synest eg ikkje ein skulle ha bunad heller.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 22:44   #55
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Eg har brukt ammeinnlegg inni BH'en inni bunaden. Er dét ulovleg òg no, da liksom?

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:08   #56
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg kommer helt sikkert til å bruke ytterplagg over bunaden i morgen. Og nylonstrømper. Og så har jeg ikke hodeplagget til bunaden, så jeg skal synde mot det også. Dette ble visst litt å søke tilgivelse for, gitt!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:09   #57
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Bruker nylonstrømpebukse, solbriller, ikke alltid strøket skjorte, skjørtet er nok for langt.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:34   #58
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Pøh! Sminke til bunad, høyrt slikt. Og røyking eller drikking! Nei, da synest eg ikkje ein skulle ha bunad heller.

Hallo, lille fru Prippen.
På tide å pakke stakken og ta seg en tur over fjellet slik at Liven kan få lære deg gode, gamle bunadstradisjoner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:55   #59
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg dropper BH-en når jeg går i bunad. Er det feil?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 23:57   #60
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunadssynder du?

Jeg bruker ørepynt (for så vidt offisiell sådan) og kniv som er laget spesielt til bunaden. Dessuten har jeg en cape som egentlig hører til en annen bunad (men er mye finere enn den jeg egentlig skulle hatt), og giftering. Solbriller er jeg heller ikke fremmed for.

Men jeg bruker ullstrømper og hodeplagg, så det veier kanskje opp.

Solkrem - er det lov? Bare Husflidens offisielle bunadsolkrem, kanskje?

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no