Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 15:21   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Jeg har kun sett foreldrene invitere til bryllup, slik var det også hos oss selv om det var et spleiselag, men foreldrene våre la i mest.
Hvis det er brudeparet som betaler omtrent alt selv, så blir det annerledes.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:25   #22
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Men det er jo ikke så uvanlig at det er et spleiselag?
Hos oss betaler vi noe, foreldrene mine noe, og svigerforeldrene mine bidrar med noe.

Jeg giftet meg for 100 år siden, så jeg aner ikke hva som er vanlig - det var detfor jeg stilte spørsmål.
Jeg synes gjennomsnitsalderen på brudepar øker, og regner da med at de fleste i jobb med egen inntekt. (Som ofte er høyre enn foreldrenes.) Jeg trodde derfor at tradisjonen/skikken om at foreldre betalte barnas bryllup var på vei ut.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:26   #23
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Vi gifter oss nå i sommer, og foreldrene mine står som avsendere. Det er fordi bryllupet skal være på gården der de bor. (Det er også de som betaler, uten at det var avgjørende for oss.) De som kommer skal melde fra til mamma, siden det er hun som organiserer overnattingen.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 15:35   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

For meg virker det veldig gammeldags og helt fjernt at det er brudens (eller begges) foreldre som betaler bryllupet og inviterer til selskap. Det smaker jo av å bli "giftet bort".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 16:51   #25
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

For meg virker det veldig gammeldags og helt fjernt at det er brudens (eller begges) foreldre som betaler bryllupet og inviterer til selskap. Det smaker jo av å bli "giftet bort".

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 17:26   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Mange av tradisjonene rundt bryllup er gammeldagse og litt rare. Ta bare det med å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far hvor han så overleverer bruden til brudgomen som hun gjerne har bodd sammen med i ti år og har fire barn med.

I de bryllupene jeg har vært har oftest brudeparet stått som innbydere uavhengig av om brudeparet har fått støtte fra foreldre til finansiering av selskapet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 17:31   #27
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

For meg virker det veldig gammeldags og helt fjernt at det er brudens (eller begges) foreldre som betaler bryllupet og inviterer til selskap. Det smaker jo av å bli "giftet bort".

Nå var det ikke ditt kritiske syn på min families bryllupstradisjoner jeg ba om, men hva som bør stå på invitasjonene.

Hilsen Pio som gleder seg til å bli tvangsgiftet bort til sine barns far. (Håper han ikke merker at jeg ikke er jomfru. )

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 17:49   #28
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Her spleiset foreldrene våre på selve bryllupet.
Jeg betalte for kjole, hår/sminke og blomster, mannen betalte for seg og vi betalte fotografen.
Til oss stod det at foreldrene våre inviterte til bryllupsfest mellom xxx og xxx. Jeg var jo bare barnet når jeg giftet meg, og mannen hadde sommerjobb som maler, så vi hadde ikke hatt råd til å betale en bryllupsfest for 160 personer. Hadde vi giftet oss i dag hadde vi nok lagt i litt mer selv.
š
Jeg håper jeg får være med på å betale evt.bryllup for mine barn. Ja, for jeg er litt gammeldags.

Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 18:29   #29
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.561
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Selv om foreldrene var med og betalte på bryllupet, stod vi som avsendere på invitasjonen.

Men - vi har fått 2 invitasjoner for bryllup nå i sommer, og på begge står det "foreldrenes navn inviterer til barnas bryllup".

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:23   #30
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

I vårt stod våre foreldre som avsender. Dei betalte.
Var ikkje i mine tankar å nekte dei det.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:29   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og så synes jeg at det er veldig lite hyggelig å begynne å kommentere det at noen får spandert på seg et bryllup når Pio spør et praktisk spørsmål.

Det er ikke helt uvanlig at det foregår pengeoverføringer fra foreldre til barn også etter at barnene er blitt voksne. Jeg har selv fått hjelp fra mine foreldre og svigerforeldre i forbindelse med mitt første huskjøp. Det var også et valg jeg som voksen gjorde, men det var hyggelig å få pengestøtte når de ønsket det og hadde råd til det likevel. Jeg forstår godt at Pio tar i mot penger når de blir tilbudt på en hyggelig måte.

Enig. Vi betalte det meste selv, men når mine barn blir voksne vil jeg svært gjerne hjelpe dem med det jeg kan om de sitter dårlig i det og vi har god råd. Det er, for meg, en ren selvfølge. De er barna mine uansett hvor gamle de er.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:31   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg synes gjennomsnitsalderen på brudepar øker, og regner da med at de fleste i jobb med egen inntekt. (Som ofte er høyre enn foreldrenes.) Jeg trodde derfor at tradisjonen/skikken om at foreldre betalte barnas bryllup var på vei ut.

På vei ut som tradisjon er den så absolutt, ingen tvil om det. Men for mange handler det ikke om tradisjoner, men om det å ville hjelpe barna sine økonomisk. Hos oss er det definitivt svigers som sitter MEGET godt i det mens vi har veldig dårlig råd (men vi betalte bryllupet selv altså, vi hadde et lavbudsjettsbryllup).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:34   #33
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Det samme som Liven og maximillia.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:35   #34
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Da vi gifta oss betalte vi litt, mine foreldre mykje og hans foreldre litt. Vi skreiv våre navn først og begge foreldrepara sine namn under. Hadde vi gifta oss i dag hadde vi nok sikkert betalt meir sjølve og sikkert ikkje hatt med foreldrenamn, men da vi gifta oss var eg 24 år, akkurat ferdig som student og glad for at foreldra mine ville hjelpe til med dei aller fleste utgiftene.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:51   #35
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

For meg virker det veldig gammeldags og helt fjernt at det er brudens (eller begges) foreldre som betaler bryllupet og inviterer til selskap. Det smaker jo av å bli "giftet bort".

Er visst "giftet bort" og "gammeldags"... Men er jo 10 år siden om et par uker til vår unnskyldning.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 00:25   #36
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Mine foreldre betalte alt - og inviterte til gildet. Dvs stod som avsendere på invitasjonen.

De var sikkert bare glad for å bli kvitt meg.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 08:53   #37
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mange av tradisjonene rundt bryllup er gammeldagse og litt rare. Ta bare det med å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far hvor han så overleverer bruden til brudgomen som hun gjerne har bodd sammen med i ti år og har fire barn med.

for en herlig kommentar

Hos oss var det foreldrene mine som sendte ut innbydelsen. De delte utgiftene til festen med svigers. Vi betalte for kjole, smoking, blomster, frisør, reisen etc.

Hvis vi skulle giftet oss nå så hadde vi betalt alt selv, men nå er livs-situasjonen og økonomien en helt annen.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 10:03   #38
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Nå var det ikke ditt kritiske syn på min families bryllupstradisjoner jeg ba om, men hva som bør stå på invitasjonene.

Hilsen Pio som gleder seg til å bli tvangsgiftet bort til sine barns far. (Håper han ikke merker at jeg ikke er jomfru. )


;Mulig det er litt sent å tenke på det nå?
Nei, vær glad og takknemlig for at dine foreldre ønsker å betale for festen.
For en bryllupsgave, da - jeg ville blitt lykkelig!

Og for å svare på spørsmålet ditt:
Jeg har virkelig ikke peiling, men jeg synes å huske at det er sånn at den som betaler også inviterer.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 11:42   #39
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Hvis foreldrene dine ønsker å være de som inviterer er det ikke verre enn å bestille nye. Det tar vel ikke så lang tid, eller?

Nei det var det jeg hadde tenk til å gjøre, men vi har snakket med dem, og de sier det ikke spiller særlig rolle, så da lar vi det være. Vi skriver hilsen fra oss alle på innbydelsen, så da er alle fornøyd.
Takk for svar forresten.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:37   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem sender ut bryllups-innbydelsen?

Jeg tror brudeparet har stått som vertskap/"avsender" på alle invitasjoner vi har fått. Og hvem som betaler er da ikke noe gjestene har noe med eller skal ta stilling til? Men da vi var i bryllup i Storbritannia for et par år siden, var det brudens foreldre som inviterte, og invitasjonen var på en ganske formell og gammeldags form. Jeg tipper at det er den gamle, "korrekte" måten å gjøre det på.

Jeg vil tro at de fleste foreldre som betaler helt eller delvis for sitt barns bryllup gjør det som en pengegave, og at det fremdeles er brudeparet som arrangerer og inviterer. Jeg ville bli overrasket over å bli invitert av brudens foreldre - ikke sjokkert eller sur altså, bare overrasket, og egentlig ville jeg vel syntes det var litt sjarmerende "quaint".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no