Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-09, 11:16   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Øh, aC har muligens vært for stor i kjeften.

Uansett er jeg nå i en situasjon hvor jeg om halvannen måned skal ut på en jobb hvor jeg er omgitt av fransktalende mennesker. Arbeidsspråket er engelsk, men det hadde lettet kommunikasjonen betraktelig om jeg forstår og kan si basicsetninger som "den skal dit", "høyre side", "neineinei, ikke der!" og denslags. Og sikkert "unnskyld" og "ups" også.

Poenget: Finnes det noen geniale bøker, lydbøker, nettsteder, whatever som jeg kan gå inn på?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:25   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.467
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Aner dessverre ikke! Men ønsker deg lykke til!! Det kan jo bli en kjempebra opplevelse

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:26   #3
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Last ned Pimsleur sine kurs! Veldig bra, synes jeg.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:27   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!



Problemet med fransk er at det er vesentlig enklere å snakke enn å forstå. Synes jeg da. Jeg tror definitivt du kan greie å lære deg basic-setninger i løpet av halvannen måned, det finnes jo kurs på cd og sånn. Men utfordringa blir å forstå hvis noen spør deg om noe - eller svarer på det du spør om.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:27   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Se prikk...

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:27   #6
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Du trenger bare tre gloser:

- ça va?
- merde!
- A demain!

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:28   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Lykke til sier jeg bare, og kjenner jeg deg rett, fikser du det på strak arm!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:29   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

A droit
A gauche

Til høyre og venstre, men husker ikke hvilken som er hvem.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:29   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Jeg har den fordelen at jeg har frankofile foreldre og har tilbrakt en del tid i Frankrike, kan basic gloser og overlevde fire dager i Paris putt alene. Så helt blank er jeg ikke. Bare atte det jeg kan ikke har så mye med det jeg skal gjøre nå å gjøre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:29   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

A gauche er venstre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:30   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

A droatt - til høyre
A gosj - til venstre
To droa - rett frem

Ferdig fiks med uttale.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:30   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har den fordelen at jeg har frankofile foreldre og har tilbrakt en del tid i Frankrike, kan basic gloser og overlevde fire dager i Paris putt alene. Så helt blank er jeg ikke. Bare atte det jeg kan ikke har så mye med det jeg skal gjøre nå å gjøre.

Ah men da går det da bra . Besøke biblioteket etter ordbok?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:32   #13
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Bokhandlene selger sånne små lommeordbøker, de er veldig ålreite. Og små lommeparlører som viser de mest vanlige og brukte glosene og uttrykkene - med uttale.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:37   #14
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Jeg har ikke snøring på fransk og ikke de store tipsene å komme med, men Forvo er en morsom og genial nettside når det kommer til språk og uttale. Den er også morsom om man har lite å gjøre en fredagskveld, har jeg hørt.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:53   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Du trenger bare nok fransk til at de gir deg tre sekunder - og oppdager at du er en pen dame. Da kan alle franskmenn utmerket engelsk og praktiserer det gjerne.

Jeg har fått komplimenter for fransken min, og jeg kan egentlig bare si "Heisann, kan jeg få en flaske rødvin takk?"

Det lærte jeg nemlig på min legendariske firmatur. Legendarisk fordi følgende kommentar kom etter middagen: "Er det noen som veit hva kånjakk er på fransk?"

Til og med kelneren lo.

  Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:54   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du trenger bare nok fransk til at de gir deg tre sekunder - og oppdager at du er en pen dame. Da kan alle franskmenn utmerket engelsk og praktiserer det gjerne.

Jeg har fått komplimenter for fransken min, og jeg kan egentlig bare si "Heisann, kan jeg få en flaske rødvin takk?"

Det lærte jeg nemlig på min legendariske firmatur. Legendarisk fordi følgende kommentar kom etter middagen: "Er det noen som veit hva kånjakk er på fransk?"

Til og med kelneren lo.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:56   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Alt du trenger er å si og gjøre som følger:
"Pardon?"



__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 11:57   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du trenger bare nok fransk til at de gir deg tre sekunder - og oppdager at du er en pen dame. Da kan alle franskmenn utmerket engelsk og praktiserer det gjerne.

Jeg har fått komplimenter for fransken min, og jeg kan egentlig bare si "Heisann, kan jeg få en flaske rødvin takk?"

Det lærte jeg nemlig på min legendariske firmatur. Legendarisk fordi følgende kommentar kom etter middagen: "Er det noen som veit hva kånjakk er på fransk?"

Til og med kelneren lo.

Dette er i hovedsak franskmenn som nok er mer interessert i mine mannlige kolleger. Og ingen fordommer eller noe sånt altså, det bare er det. Man skal jobbe med høykultur, må vite.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 13:07   #19
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Dette må da være den beste unnskyldningen for å skaffe seg en fransk elsker som du med god samvittighet kan dumpe etter 1,5 mnd.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 13:11   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg må lære basic fransk på en og en halv måned!

Jeg tok et intensivkurs på Centre culturel français for noen år siden - et semesterkurs på to uker - og de er flinke, altså. Ta en kikk og se hva slags kurs de har akkurat nå?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no