Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-14, 18:05   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Eldstesønn (11) min har motorisk dyspraksi. Dette innebærer at ikke bare er det vanskelig for ham å forme tall og bokstaver på papir, han har og dårlig blyantgrep, og det gjør vondt for ham å skrive for hånd, pga hypermobile ledd i tillegg.

De aller fleste lekser kan han gjøre på pc, så faglig sett ligger han veldig så godt an på skolen. Dette gjelder også i matematikken.

Men - hans fysiske utfordringer gjør at han kan sitte i 1-2 timer med ei mattelekse kameratene hans løser på et kvarter, da han må skrive mattetykkene for hånd.

Jeg har forsøkt google om det finnes en app til ipad, hvor man for opp et ruteark eller liknende, så sønnen min kunne ha skrevet tallene inn her, og så løst mattestykkene på ipaden. Det hadde hjulpet ham voldsomt i hverdagen.

Men, noe slikt har jeg ikke klart å finne - noen av dere Kloke FPere som vet om noe slikt?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 19:59   #2
Majka
Kometkamerat
 
Majka sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 180
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Jeg vet ikke om det finnes noe til nettbrett, men i Word er det en ligningseditor som dere kanskje kan bruke? Gå på Insert - Equation (har engelsk word, så vet ikke hva det heter på norsk ).

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 20:08   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Takk, Majka - det skal jeg sjekke ut!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 20:13   #4
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Kanskje du finner noe lurt i denne artikkelen?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 21:09   #5
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Det finnes apper for å skrive notater med fingeren, som Penultimate og Note Taker HD, kan det fungere?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 21:44   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Takk for tips.

Apper som lar en skrive med fingeren, tror jeg ikke vil fungere, for Guttungen, som virkelig er hardt ramma av dyspraksi, er på toppen av det hele perfeksjonist, og setter veldig høye krav til seg sjøl, så tall som ser "rare" ut kan sende ham rett i kjelleren psykisk.


Lett skal det ikke være.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 21:51   #7
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Henger litt her jeg. Har en med hypermobile ledd som sliter veldig med skrivingen. Det meste skjer på data nå, men ikke matte. Han bruker en evighet på leksene han og.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 21:52   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Jeg aner ikke om det er særlig praktisk til å bare sette opp mattestykker i, men mattelærerne hos oss bruker et program som heter Geogebra, der man har alle spesialtegnene, kan sette opp funksjoner og lage grafer og figurer. Ser ut som om det er gratis å laste ned, så det går kanskje an å prøve?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 22:30   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg aner ikke om det er særlig praktisk til å bare sette opp mattestykker i, men mattelærerne hos oss bruker et program som heter Geogebra, der man har alle spesialtegnene, kan sette opp funksjoner og lage grafer og figurer. Ser ut som om det er gratis å laste ned, så det går kanskje an å prøve?

Det er ikke egnet i det hele tatt.
Slik jeg forstår HI ønsker hun seg et skriveredskap, ikke et regneverktøy? Hvis man ønsker seg noe som regner, kan man jo bruke Microsoft Mathematics, Excel eller hva som helst; men hun ønsker seg vel noe å skrive i hvor han selv kan regne på et vis; altså at han kan gjøre det som klassekameratene gjør for hånd.

Geogebra gjør knapt utregninger heller, det egner seg best til ulike typer funksjonsanalyse (samt en del mer avanserte ting).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 22:34   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Geogebra gjør knapt utregninger heller, det egner seg best til ulike typer funksjonsanalyse (samt en del mer avanserte ting).

Ja, det er det jeg har sett demonstrert. Da funker ikke det. Det må da være noen som har utviklet et skriveredskap også? Hva bruker barneskolelærere med smartboards, tro?

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 22:34   #11
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Hva med regneark som excel og lignende? Prøvde å sette opp et mattestykke der for å se hvordan det ble.

Jeg håper det finnes noe bedre, men jeg kommer ikke på noe akkurat nå. Jeg vet om flere programmer som skriver pene matestykker, men de er dessverre ikke egnet for å løse mattestykkene, bare presentere resultatet.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg matte.jpg (43,2 KB, 14 visninger)
Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 22:56   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Ja, det er mulig vi må bruke Excel eller noe, men det er veldig viktig, både for ham, og oss foreldre, at det er tydelig at det er han selv som har gjort utregningene, og ikke et regneprogram.

Hm... Kanskje penger å tjene på å utvikle en app med et reint ruteark, som man kan fylle tall og tegn i som man sjøl vil.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 23:16   #13
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ja, det er mulig vi må bruke Excel eller noe, men det er veldig viktig, både for ham, og oss foreldre, at det er tydelig at det er han selv som har gjort utregningene, og ikke et regneprogram.

Hm... Kanskje penger å tjene på å utvikle en app med et reint ruteark, som man kan fylle tall og tegn i som man sjøl vil.

Det bør jo være en smal sak å ordne for de som kan slikt. En som ligner notater bare med ruter.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 23:21   #14
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Med ett tall per rute tror jeg det er vanskelig å få til noe annet enn å gjøre utregningene selv.

Hvis jeg var flinkere til å programmere skulle jeg gjerne laget app.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 23:24   #15
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Med ett tall per rute tror jeg det er vanskelig å få til noe annet enn å gjøre utregningene selv.

Hvis jeg var flinkere til å programmere skulle jeg gjerne laget app.

Men, han skal jo gjøre utregningene selv. Han trenger bare notatark med ruter.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 23:37   #16
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Ja, men Inagh var bekymret for om det vil være tydelig at han gjør utregningene selv. Jeg mente bare at så lenge han holder seg til ett tall per rute så vil det være tydelig.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 23:56   #17
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Her trengtes det en god del Google: Jeg tror dere bør vurdere å prøve Panther Math Paper. Den ser fin ut på nettet, og den er laget til formålet du etterspør. Forbehold: Jeg har ikke prøvd den selv, fordi den koster 140 kroner, og jeg har ikke egentlig bruk for den. Og den er ikke helt ny, så jeg vet jo ikke om den kan ha noen problemer på nye versjoner av iOS.

Panther Technology omtaler den selv.

Ben "digital paper" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 00:19   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Jeg bruker denne http://www.dessci.com/en/products/MathType/ Koster penger, men du kan teste den i 30 dager før du kjøper. Nå bruker jeg den til mer komplisert matematikk enn på barneskolenivå, men dere kan jo teste og se om det oppfyller kriteriene deres.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 07:21   #19
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Her trengtes det en god del Google: Jeg tror dere bør vurdere å prøve Panther Math Paper. Den ser fin ut på nettet, og den er laget til formålet du etterspør. Forbehold: Jeg har ikke prøvd den selv, fordi den koster 140 kroner, og jeg har ikke egentlig bruk for den. Og den er ikke helt ny, så jeg vet jo ikke om den kan ha noen problemer på nye versjoner av iOS.

Panther Technology omtaler den selv.

Ben "digital paper" Murphy

Denne må jo være midt i blinken for dere, så bra at det finnes!

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 08:52   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App for å skrive matematikkoppgaver / rutearkapp

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Her trengtes det en god del Google: Jeg tror dere bør vurdere å prøve Panther Math Paper. Den ser fin ut på nettet, og den er laget til formålet du etterspør. Forbehold: Jeg har ikke prøvd den selv, fordi den koster 140 kroner, og jeg har ikke egentlig bruk for den. Og den er ikke helt ny, så jeg vet jo ikke om den kan ha noen problemer på nye versjoner av iOS.

Panther Technology omtaler den selv.

Ben "digital paper" Murphy


Oy, den ser jo akkurat ut til å være midt i blinken. Takk for tipset!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no