Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Digitalisering av bilder

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-17, 20:15   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.181
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Digitalisering av bilder

til hjemmebruk. Hva bruker jeg?

Har funnet igjen flere ekser med gamle papirfoto, og har lyst til å scanne dissee og lagre de på pc på en forholdsvis fornuftig måte. Er det bordscanner som gjelder? Scanner pro som jeg har på mobilen? noe annet nytt som har kommet de siste årene som er enkelt å bruke og gir god kvalitet? For ordens skyld er dette kun snakk om egentatte bilder altså.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 20:28   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

til hjemmebruk. Hva bruker jeg?

Har funnet igjen flere ekser med gamle papirfoto,

Har du så mange ekser at du trenger å digitalisere og katalogisere dem, altså? Imponert!

Da jeg sjekka for to år siden var det bordscanner som gjaldt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 20:32   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.181
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Har du så mange ekser at du trenger å digitalisere og katalogisere dem, altså? Imponert!

Da jeg sjekka for to år siden var det bordscanner som gjaldt.

Nei altså... Det skulle være ESKER altså!

Men litt søtt var det, for det var mannen som fant den eldste esken, og 19 år gamle bilder av oss to i fotoboks er jo unektelig nusselig.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 20:43   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.823
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Ekser og esker, what's the difference?

Da jeg forhørte meg for et par måneder siden var det fortsatt bordskanner som gjaldt. Hvilket betyr at jeg må skaffe meg en ny siden den jeg har ikke funker på min PC, og jeg ikke vil bruke Helten sin.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 20:46   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.181
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Bordscanner har vi, da kan prosjektet starte!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:03   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Du har kun papirkopiene og ikke negativene?

Å skanne negativer vil gjerne gi langt bedre kvalitet. 1500-2000 kr, så har man en ok skanner for både film og papir.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:12   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.181
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Du har kun papirkopiene og ikke negativene?

Å skanne negativer vil gjerne gi langt bedre kvalitet. 1500-2000 kr, så har man en ok skanner for både film og papir.

har dessverre ikke så mange negativer. Synd.

og ikke overraskende har ikke prosjektet kommet i gang. Vi begynte 2017 friskt med å rydde rom for rom, men har hittil ikke kommet til loftsstua der bildene ligger. Tipper vi er der etter påske!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 13:16   #8
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.998
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Du kan jo prøve å se om du får det til med mobiltelefonen, men min erfaring er at det sjelden blir særlig kvalitet av det. Bedre med en bordscanner. Før digitale kameraer var vanlig, så scannet jeg mye bilder i jobben min, og det beste var selvsagt å scanne fra dias eller negativer, men det funker med papir også. Det som er viktig er å scanne i høyest mulig oppløsning.
Det er sjelden jeg trenger det lengre, derfor bruker jeg bare kopimaskinen på jobb som har scannerfunksjon dersom jeg trenger det nå til dags.

Har sett noen tilby seg å scanne gamle bilder også da, men det koster jo litt, tar jo litt tid, men det kan jo være verdt det hvis det er bilder som betyr mye.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-17, 21:57   #9
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.419
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Digitalisering av bilder

Kan du ta med deg bildene på jobb og scanne dem der?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no