Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-09, 00:40   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Konsekvent bruk av faktor 50, caps og digre solbriller til tross, høygraviditet på våren etterlot meg med noen fæle skjolder i ansiktet, særlig i pannen og på kinnbeina. Flekkene bleknet i løpet av høsten, men det skulle i mer enn noen uker med spansk vintersol til for å bringe dem tilbake med full styrke.

Må jeg rett og slett holde ansiktet unna sola i framtida? Og er det overhodet noe jeg kan gjøre for å bli kvitt skjoldene/gjøre dem svakere? Kan jeg i det minste håpe at de blekner med tida?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 04:42   #2
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.816
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jeg fikk pigmentflekker i ansiktet av p-pillene. Det begynte på kinnbeina, og etterhvert fikk jeg på overleppen også. Ikke morsomt å gå rundt og se ut som om man har bart. Legen min skrev ut en kortisonkrem til meg, den hjalp ingenting. Så da dro jeg til hudpleier og fikk en annen kremserie som virkelig hjalp. Helt sprøtt, flekkene på kinnbena forsvant på under 2 uker, hudpleieren var også overrasket og sa vi burde tatt før- og etterbilder.
Kremserien jeg brukte heter Obagi og består av alt fra rensekrem til en blekekrem. Jeg har brukt kun blekekremen nå i det siste for å bli helt kvitt de siste flekkene, men jeg merker at den virker ikke like godt uten de andre kremene i serien. Blant annet en kjemisk peeling som gjør at huden fornyer seg mye raskere, samt en A-vitaminsyrekrem som jeg ikke helt vet hva gjør, men den er visstnok bra. Jeg googlet litt rundt på nettet og fant flere steder hvor det står at det eneste som virker er hydriquinon som er et av virkestoffene i kremene jeg bruker. Mye humbug ute og går også tror jeg.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 09:12   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Pigmentering som oppstår under svangerskapet forsvinner gjerne når det har gått en tid, men pigmenteringen der vil som regel komme lett tilbake i sola ja.
Om du ønsker å bruke kremer for å få det bort er dette et greit tidspunkt å gjøre noe med det mens det enda er litt vinter. Ellers ville jeg ventet til høsten. Det er veldig greit å gjre slike ting på vinteren da man ikke ligger og soler seg.
Ellers er det veldig effektivt med laser da.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 10:36   #4
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Mine pigmenter gikk bort etter en stund, og etter noen år der jeg smørte ekstra faktor på de "gamle" områdene, er de nå borte for godt, faktisk.
Og godt er det, for jeg fikk skikkelig mørke pigmenter "i barten"...

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 10:53   #5
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jeg har også slike. Vil gjerne ha navn på den kremen som hjelper.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 10:57   #6
sologmåne
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 109
sologmåne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jeg fikk også masse pigmentflekker i løpet av siste svangerskapet. Det er over to år siden, men flekkene er der ennå. Spurte en hudpleier for ett år siden om det var noe hun kunne anbefale å bruke for å minske det litt, men hun visste ikke om noe(!!). Så om noen her inne vet om en krem e.l.,som kan få disse flekkene til å minske noe, vil jeg gjerne vite navnet på det...

sologmåne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:01   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Du har Obagi som var nevnt over her, og så er Exuviance suverent på slike merker. Hvilke kremer dere trenger kommer til an på så da må dere nesten lese litt om dem på nettet eller gå innom en hudterapeut som har merkene

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:49   #8
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jeg har samme greia. Spent på årets solsesong, siden jeg var gravid i fjor sommer.

Har ikke gjort noe med det på hudpleiesalong for jeg fikk beskjed om at det var en viss sannsynlighet for at det ville komme tilbake, samt at du fremdeles må være flink med høy solfaktor, hatt og briller. Og da er man jo like langt, for de siste tre gjør jeg uansett?!

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 14:32   #9
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Jeg hadde pigmentflekker da jeg gikk gravid med 2006-barnet, og de hadde jeg "glede" av resten av sommeren (hun er født i juni). Da vinterblekheten satte inn, forsvant pigmentflekkene, og de er ikke sett siden. Jeg forventet at de skulle dukke opp igjen i fjor sommer, da jeg gikk gravid med 2008-barnet, men den gang ei. Så det var tydeligvis - og heldigvis - ikke kommet for å bli hos meg.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 11:02   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.999
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ujevn pigmentering etter graviditet - kommet for å bli?

Legen kan skrive ut en resept på Aberela (inneholder a-vitaminsyre) med hydrokinon til deg. Dette vil bleke flekkene, men er ikke lurt å bruke i den lyse årstiden. Dessuten kan det ikke brukes under graviditet og amming pga. innholdet av vitamin A-syre. Ellers er det høy solfaktor som gjelder; spf 50 eller høyere. Jeg har et par pigmentflekker som dukket opp plutselig i fjor, og jeg synes jeg ser bedring etter å ha brukt høy faktor konsekvent gjennom ett år. Jeg bruker La Roche Posay Anthelios med spf 50+, som gir den høyeste UVA-beskyttelsen som er å få på det norske markedet. Kremen er tilpasset bruk i ansiktet, og koster i underkant av 200 kroner på apotek.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no