Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-13, 09:04   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Liker. Poenget var slik jeg ser det at kvinner ikke
skal skamme seg mer enn menn ifm rølp, men mer det at kvinner ikke skal ta etter menn på dette området. Menn har hatt mer slækk når det gjelder rølpekultur, Ø ser ikke noe poeng i at kvinner skal ned på dette nivået. Jeg tolket det slik at hun mener både menn og kvinner skal skamme seg av rølp.

Slik tolket jeg det også.

Reaksjonen som kom gikk også veldig på at kvinner skammer seg nok osv. Jepps, kvinner og menn skammer seg masse, men oftest over ting det enten er helt idiotisk å skamme seg over eller over ting som ikke det er grunn til å skamme seg over og som ligter utenfor personens makt. Det betyr ikke at skam er en dum ting når man virkelig har godt av å skjemmes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 09:20   #22
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Under valgkampen skrev hun at folk som ikke syntes at Høyre skulle samarbeide med FrP forfektet udemokratiske holdninger (man kan ikke utestenge et parti som får mange stemmer). Jovisst kan et hvilket parti velge bort å samarbede med et annet, uavhengig av hvor mange stemmer det partiet får! .

Men...hun har jo forsåvidt rett i dette, jeg synes du blander sammen to ting her. Folk-du og jeg- forfekter jo udemokratiske holdninger når vi mener at man ikke trenger å ta hensyn til det "folk flest" har stemt, mens et parti selvsagt bestemmer selv hvem de samarbeider med. Jeg ønsker ikke at FRP skal få makt, men jeg har ingen problemer med å innrømme at det er udemokratisk å mene at man bør ignorere at så mange har stemt på dem.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 10:30   #23
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Jeg mener at det er soleklart at partier må velge samarbeidspartnere ut fra ideologisk fellesskap - det handler jo om integritet og troverdighet. I mine øyne er det fortsatt sjokkerende at Høyre ønsker å samarbeide med FrP, for jeg mener de står for langt fra hverandre. Det er selvfølgelig ikke en udemokratisk holdning - skulle de måttet samarbeide med Piratpartiet også, om de hadde fått enn enorm oppslutning?

Om jeg hadde ment at FrP ikke skulle få de stortingsrepresentantene de har krav på i forhold til oppslutningen, SÅ hadde jeg vært udemokratisk.

Akkurat det blogginnlegget stusset jeg over og det et en sånn retorikk som ikke gir meg lyst til å lese mer av det hun skriver. Det er liten sjarm eller nytte i å rope høyt om det man roper er tull?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 10:58   #24
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Zoe: Som jeg sa: Partier velger selv, men dersom du og jeg synes det er helt OK at et parti som svært mange har stemt på ikke skal få noe å si, er det udemokratisk. Jeg blir ikke provosert hvis noen mener jeg er udemokratisk når jeg ikke ønsker meg FRP i regjering, for jeg er jo det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 11:10   #25
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

dersom du og jeg synes det er helt OK at et parti som svært mange har stemt på ikke skal få noe å si, er det udemokratisk

Dette bare forstår jeg ikke. Hvorfor er det udemokratisk? Nøyaktig hvilken definisjon av "demokratisk" er det du forholder deg til, hvor det er udemokratisk å hindre et mindretall i å få innflytelse?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 11:28   #26
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Zoe: Som jeg sa: Partier velger selv, men dersom du og jeg synes det er helt OK at et parti som svært mange har stemt på ikke skal få noe å si, er det udemokratisk. Jeg blir ikke provosert hvis noen mener jeg er udemokratisk når jeg ikke ønsker meg FRP i regjering, for jeg er jo det.

De får da noe å si gjennom stortingsrepresentantene sine, men det er ikke noe udemokratisk om de ikke får være i regjering.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 11:58   #27
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Zoe: Som jeg sa: Partier velger selv, men dersom du og jeg synes det er helt OK at et parti som svært mange har stemt på ikke skal få noe å si, er det udemokratisk. Jeg blir ikke provosert hvis noen mener jeg er udemokratisk når jeg ikke ønsker meg FRP i regjering, for jeg er jo det.

Men rine, AP har fått langt flere stemmer enn FrP, og ingen synes da det er udemokratisk at Høyre ikke vil samarbeide med AP av den grunn - nettopp fordi de står for langt fra hverandre ideologisk. Det synes jeg også at H og FrP gjør, og jeg synes det er tullete av Ørjasæter å hevde at det å mene det er en udemokratisk holdning.

Alle partier får innflytelse i stortinget basert på oppslutning - det er det som er demokratiet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 13:38   #28
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Ja, det er Stortingsvalg, ikke "regjeringsvalg."

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 13:57   #29
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Dere misforstår meg, tror jeg. Jeg ønsker heller ikke Frp i regjering, eller storting for den saks skyld, men mange mennesker gjør det. Å ønske minst mulig innflytelse for dem og mer innflytelse for mye mindre parti som Venstre og Krf er i mine øyne udemokratisk, gitt at jeg har forstått hva ordet demokrati betyr, og det tror jeg at jeg har.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 14:20   #30
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Mitt inntrykk er at veldig mange skulle ønske FRP hadde lavere oppslutning, men gitt den oppslutningen de faktisk fikk så skjønner de fleste at de får innflytelse på Stortinget. Men det er jo ikke gitt at de "fortjener" regjeringsmakt av den grunn, da må jo noen faktisk ønske å samarbeide med dem i regjering.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-13, 14:53   #31
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elin Ørjasæter som samfunnsdebattant

Svarer på hi: Jeg likte henne og fulgte henne på facebook i en lang periode, men ble etterhvert så lei henne at jeg kuttet det ut og etter det har jeg ikke lest noe av henne. Jeg kjenner jeg blir småirritert bare navnet hennes nevnes, så jeg tror hun trigger noe hos meg som ikke er bra. Mitt problem da, ikke hennes. Kan ikke sette fingeren på hva som irriterer meg sånn med henne.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no