Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bygge/oppgradere pc; trenger guide

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 13:27   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Jeg har en sliten gammel pc som jeg har funnet ut at jeg skal oppgradere. Jeg må formattere disken (kanskje kjøpe en disk til) og ser for meg nytt hovedkort, prosessor og kjøledings. Og sikkert mye annet som jeg knapt vet hva er. Jeg har aldri gjort sånt før, men er som Pippi overbevist om at dette skal jeg fikse.

Jeg har googlet og funnet om lag en billioner guider om hvordan bygge pc, men tenkte at noen kyndige her kanskje kan tipse om hva de mener er de beste nettressursene for glade amatører?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:32   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Komplett.no bygger pc-er for deg. Du plukker og mikser, de setter sammen med reklamasjonsrett. Jeg fikk meg nylig en stasjonært monster på denne måten.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:36   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Takk for tips. Jeg har sett på komplett-sidene og det med reklamasjonsrett høres jo fristende ut, i motsetning til når jeg bare skal kløne sjøl. Men jeg har litt lyst til å kløne selv, og kanskje lære litt av det. Og jeg trenger ikke noe monster, egentlig. Bare jeg klarer få til noe som er driftsikkert.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:42   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Kanskje denne kan hjelpe?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:44   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:46   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Det er ikke noe vanskelig å bygge, det som tar lengst tid er å finne delene som må passe sammen. Det var nemlig mye enklere før i tiden. :AltVarMyeBedreFørTM:

Jeg kjenner at jeg nok ikke kommer til å gidde å bygge selv i fremtiden, det er ikke nok å spare på det egentlig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:51   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Er det vanskelig altså? Jeg har ikke som mål å spare masse penger, jeg skal bare ha en ganske middels sak (tror jeg ) og da er det vel egentlig ikke noe særlig dyrere å kjøpe ferdig, sånn som jeg leser det?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:02   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Det finnes mange guider på nettet for hvordan man monterer. En sentral fordel med å bygge selv er hvis man har en pc man kan benytte noen komponenter fra slik at man sparer penger. F.eks. kan det være at kabinettet, dvd-brenner og grafikkort fra den gamle pc-en fortsatt gjør nytten.

Ulempen er hvis ting ikke fungerer. Man kjøper løse produkter og har garanti og reklamasjonsrett inviduelt for dem - ikke for pc-en i sin helhet. Skulle det være feil på en del må man klare å identifisere at det er den delen det er feil med. Sender man inn en fungerende del vil forhandler gjerne ta penger for å teste den og sende den tilbake...

Når det gjelder hva man skal bygge, altså valget av komponenter, kan det jo være litt avhengig om det er noen gamle komponenter fra den forrige pc-en man skal benytte videre, samt videre hvilke krav man har til ytelse og funksjonalitet - rett og slett hva pc-en skal benyttes til.

Om jeg selv skulle gått til Komplett nå og satt sammen en pc til mitt bruk ville jeg trolig endt opp med noe slikt:
- Intel Core i5-2500
- Asus P8P67 Deluxe-hovedkort
- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
- Corsair Force 100 GB SSD
- Western Digital Black 2TB
- AMD Radeon HD 6970-basert grafikkort
- Fractal Design R3-kabinett
- Corsair CX500W strømforsyning
- Sony AD-5260S DVD-brenner
- Cooler Master 212 prosessorkjøler

Men det blir i henhold til _mine_ behov og ønsker ;-)

Så hva benytter du pc-en til? Skal du ha ny skjerm også? Budsjett du ser for deg? Prioriteringer i henhold til størrelse?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:10   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Jeg har skjerm og tastatur og kabinett.

Jeg ser for meg at den blir brukt til jobbing (og da snakker vi office, siden jeg uansett ikke kan installere de programmene jeg bruker som virkelig trenger kapasitet hjemme), spill til ungene, bildebehandling og eventuelt filmredigering.

Jeg vil ikke bruke mer penger enn nødvendig, og vil gjerne beholde det jeg har som eventuelt funker. Jeg trenger ny kjølesak, muligens ny strømforsyning og nytt hovedkort. Bør jeg sette meg ned og se på spesifikasjonen til det jeg allerede har og se hvordan det er sammenlignet med hva som finnes nå? Hvordan finner jeg ut om de komponentene jeg har er kompatible med de nye komponentene?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:12   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Fortell hva du har ja, så er det lettere å se hva som er mulig å gjøre oppgraderingsmessig.
F.eks. kan programmer som SIW (http://www.gtopala.com/) være aktuelle å benytte for å finne ut hva man har i pc-en fra før. Programmet kan også lage en rapport om hva pc-en består av.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:14   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge/oppgradere pc; trenger guide

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Fortell hva du har ja, så er det lettere å se hva som er mulig å gjøre oppgraderingsmessig.
F.eks. kan programmer som SIW (http://www.gtopala.com/) være aktuelle å benytte for å finne ut hva man har i pc-en fra før. Programmet kan også lage en rapport om hva pc-en består av.

Takk, det må jeg prøve!!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no