Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Firmabil - mange spørsmål!

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-10, 09:22   #1
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Firmabil - mange spørsmål!

Jeg har jo som dere vet takket ja til min nye jobb. Og det medfølger firmabil.
Jeg kan velge mellom å få 6000 kr mer i lønn og kjøpe en egen(vet ikke om jeg må skatte av det, vet dere?) eller at firmaet leaser en bil til meg for inntil 11000 kr i måneden. Da må jeg skatte av det, men er det av bruttolønnen?

Lønner det seg å kjøpe en egen bil? Må man da betale forsikring og veiavgift selv - det tror jeg.
Hva med kjøregodtgjørelse, får jeg bare det når jeg kjøper en egen eller også om jeg leaser en?

Gjør meg klokere da. Vi er litt rådville her, vet ikke helt hvilken løsning vi skal velge.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 09:40   #2
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Firmabil - mange spørsmål!

Hvis du har firmabil, så vil jeg tro at årsavgift, forsikring og drivstoff er dekket. Leasing-prisen er irrelevant for deg i og med at du betaler skatt av bilens listepris. Hvis bilens listepris er kr 350.000, så blir den skattepliktige inntekten din påplusset ca kr 8.000 pr mnd. Dvs kostnaden for deg er skatt av kr 8.000 (28 % plusss 7,8 % pluss evt. toppskatt)

Hvis du får 6.000 i lønnskompensasjon for å stille med egen bil, så blir dette å anse som vanlig lønn og du må skatte av hele beløpet. Bilgodtgjørelse derimot (pr kjørte kilometer) er ikke skattepliktig

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 10:49   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Firmabil - mange spørsmål!

Kjøregodtgjørelse får du kun når du kjører din egen bil (kjøpt eller privatleaset).

Skal vel gjerne mye til for at ikke firmabil lønner seg.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 12:17   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil - mange spørsmål!

Jeg går ut fra at de 6000 er å regne som fast kilometergodtgjørelse? I tilfelle skatter du av det (rundt 50 %, som en bonus), men du får fratrekk for faktisk kjørte km i tjeneste. Det kan du levere som kjørebok månedsvis, kvartalsvis eller en gang i året, og det kan enten ordnes gjennom arbeidsgiver eller gjennom skatteoppgjøret.

Ved firmabil dekkes alt av utgifter; drivstoff, bomring, service, leiebil ved service, reperasjoner også ved skader osv. Generelt lønner det seg bare med fast kilometergodtgjørelse hvis man har en bra bil der de største nedskrivningene allerede er gjort (for eksempel er det en del som kjøper firmabilen når leasingperioden går ut, da får man ofte et svært gunstig kjøp).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no