Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 21:15   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg tenkte å slå litt på stortromma i år og gå for litt mer enn "god jul og godt nytt år", spesielt siden jeg har to eksamener i løpet av den tida alle julekortene må skrives.

Nei, men jeg tenker å skrive på PC-en, printe ut og lime på. Enkeltpenkelt, hadde jeg bare visst hva jeg skulle skrive! Jeg tenker at mange som får julekort har ikke sett eller snakket med meg på noen år, så de burde liksom få en update. De nærmeste blir det noe mer personlig til, det tror jeg at jeg skal klare.

Kan noen komme med formuleringene sine til korte julebrev evt lange julekort?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 12:07   #2
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Dytter litt på denne jeg, for å år lurer jeg på det samme.

Noen som har noen velvalgte formuleringer og tips? Hva er passe, hva er for mye, forteller man bare alt som er supert i livet?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 12:10   #3
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg pleier å skrive litt om hvor jula skal feires i år, og hva som står på menyen. Siden vi oftest reiser bort i nyttårshelga skriver jeg litt om det også. Og så ønsker jeg alle en gledelig jul og et riktig godt nytt år!

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 12:51   #4
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg leste en gang en studie som var gjort over julekort og -brev som sendes her i Norge, og konklusjonen var at innholdsmessig var det veldig likt, altså det som ble skrevet var mye av det samme. Korte oppdateringer og positivte/skrytete hilsninger var gjengangeren, type "holder oss friske og raske, barna flinke på skolen, ny jobb, værformuleringer, osv.". Jeg ønsker av og til god jul og godt sparkføre, for det høres mer morsomt ut enn "god jul og godt nyttår". Jeg har også skrevet med ønske om en fin julefeiring og smakfulle pepperkaker..

Det er vel greit med en kort oppdatering om hva dere gjør i hverdagen? Tenk litt på hva du selv kunne ønsket å lese?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 12:54   #5
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg har pleid å skrive litt om året som har gått... Type: "Dette året har vært begivenshetsrikt siden lille T kom til verden i mars. Storebror går i barnehagen hver dag" osv osv.. Kanskje skriver litt om hva han har lært osv. "I sommer var vi der og der, fisket krabber og dro til Mallorca, Korsika, Frankrike (det som passer det året). For to år siden skrev jeg noe ala: "Spesielt blir neste år spennende da jeg trer inn i ny jobb..osv". Pluss jeg skrev noe om nye huset og når vi flyttet.

Nå har vi fått et par nye babyer, nytt hus, ny jobb osv hvert år i flere år da, så da er det kanskje lettere å skrive noe på kortet

I år skriver jeg om den nye babyen, om åssen storebror syns det var å bli storebror osv. God ide over her å skrive hvor vi skal feire jul og nyttår, siden vi har ny leilighet på fjellet og skal være endel der

Syns det er koselig å få kort fra andre hvor det står bittelitt mer enn God Jul og Godt nyttår.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:01   #6
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg synes de fleste julebrev er skikkelig klamme.
Noen få skriver bra, med humor og en aldri så liten dose selvironi i tillegg, og da kan det jo være hyggelig. Men detaljer om barnehagens åpningstider/en eller annens helsetilstand/været/familiemedlemmenes fantastiske egenskaper er ikke interessant.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:06   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Uff, så dumt at du ikke er fornøyd med all juleposten, OO.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:08   #8
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg synes de fleste julebrev er skikkelig klamme.
Noen få skriver bra, med humor og en aldri så liten dose selvironi i tillegg, og da kan det jo være hyggelig. Men detaljer om barnehagens åpningstider/en eller annens helsetilstand/været/familiemedlemmenes fantastiske egenskaper er ikke interessant.

Nei, jeg mottar ikke så mange selv, og baserer min erfaring på de mamma pleide å få. Men jeg erindrer vagt at slike julebrev pleide å dreie seg om hofteoperasjoner og innsetting av pacemaker. Og et og annet barnebarn.

Jeg synes en kort hilsen med uttrykt ønske om å treffes til neste år er fint!

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 20:30   #9
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Nei, jeg mottar ikke så mange selv, og baserer min erfaring på de mamma pleide å få. Men jeg erindrer vagt at slike julebrev pleide å dreie seg om hofteoperasjoner og innsetting av pacemaker. Og et og annet barnebarn.

Jeg synes en kort hilsen med uttrykt ønske om å treffes til neste år er fint!

Før i tida hadde de jo ikke Facebook, msn, twitter, sms osv, så da ble man ikke like ofte oppdatert på hverandres liv om man ikke var helt nære.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 21:03   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Det er litt viktig at det 1) ikke er for langt, 2) ikke er udelt positivt og 3) skrives med litt humor og skråblikk på livet. Bilder er fint. Hvis det kan oppfattes som skryt er det visstnok mange som reagerer på julebrev.

For min del synes jeg det er greit om folk unngår klisjeer og skriver med stor bokstav og punktum. Og gjerne avsnitt også, og helst ikke pen kursivskrift. Er det i tillegg bilder blir det rett så hyggelig lesning. Så kan man høyne med lett språk og litt humor om det passer seg sånn. Tettskrevne A4-ark med kursivskrift eller sammenhengende skrift i fontstr 9 og uten avsnitt synes jeg imidlertid er slitsomt. *positiv til julebrev som er lette å lese*

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 21:10   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg er enig med Katta og høyner med første og siste avsnitt med personlig innhold. Jeg starter gjerne med å referere til forrige møte med den/de jeg skriver til. Om det er veldig lenge siden skriver jeg det, eller og at det hadde vært hyggelig å gjøre noe med det snart. Eventuelt refererer jeg til noe jeg vet har hendt hos mottaker tidligere samme år.

Siste avsnitt inneholder gjerne et ønske om å møtes (om det ikke var med i første avsnitt), og eventuelt personlig referanse til tid/sted om det f.eks finnes en fast årlig begivenhet der man gjerne møtes.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 21:37   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg liker selv å lese oppdateringer fra "slekta", så jeg skriver en lengre avhandling - med passe dose skryt/selvironi og sender til de jeg antar setter pris på dette.

"Røkla" får julekort med god jul og strålende nytt år, eller noe sånt. Også eelsker jeg å lese og vurdere andres julekort og -brev.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 22:33   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg pleier å oppsummere året i form av tre-fire limericker og sette inn noen småbilder mellom versene. Nederst på arket lar jeg det være igjen litt plass til et par personlige linjer.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:23   #14
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Jeg får faktisk sjelden noen påfallende velskrevne eller selvironiske julebrev, stort sett bare en masse eplekjekke og rimelig høyrøstede brev med masse utropstegn og smilefjes der alle familiens små og store gjøremål blir beskrevet i en udelt positiv, dog ikke alltid like troverdig tone. Gjerne rikelig dokumentert med bilder fra årets sykkeltur i Nederland, storesøster som stuper seg til pallplass i en lokal konkurranse, lillebror på ryggen til en elefant i Thailand i høstferien og kanskje et artig bilde av korpsjenta Thea og klarinetten fra 17.mai.
Litt kos og litt kleint, særlig hvis det er familier jeg kjenner mer enn litt og jeg vet at det er mye som ikke er så greit også, og at det lange og tilsynelatende detaljerte julebrevet blir en historie om en familie som ikke eksisterer. Da blir jeg litt flau, rett og slett. Fint å være positiv, bevares, men kunsten er vel kanskje å ikke overdrive?
Av og til kan ærlighet til og med være ganske lurt; en venninne av meg åpnet et år julebrevet med:"Jaja, så ble vi da skilt til slutt, jeg og Oskar." Skjønne dama, rett på sak og dett var dett. Befriende ærlig til julebrev å være, hun avsluttet brevet med å fortelle at hun gruet seg til julen uten barna og at hun egentlig bare ønsket seg rødvin til jul.
Hun fikk mange rødvinsflasker på døren etter at julebrevet var sendt ut, i tillegg til at flere inviterte henne hjem i julen, og hun endte opp med å ha en helt fin julefeiring.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:25   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Kusinen til mannen skriver alltid julebrev. Svigers får alltid, altså tanten hennes. Vi ser de nesten aldri så det er gøy å lese hva de holder på med.

Hun skriver mest om barna, aktivitene de er med på og hvor de har vært i feriene dette året. Oppussingen, som aldri blir ferdig og litt spesielle episoder.

De har tre barn så det blir endel detaljert om hver. Og tilslutt hvor de er i julen og om de har noen planer neste år.
Og mange mange småbilder av alle langs margene. Koselig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:39   #16
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hva skriver man / hvordan formulerer man seg i julekort/julebrev

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Befriende ærlig til julebrev å være, hun avsluttet brevet med å fortelle at hun gruet seg til julen uten barna og at hun egentlig bare ønsket seg rødvin til jul.
Hun fikk mange rødvinsflasker på døren etter at julebrevet var sendt ut, i tillegg til at flere inviterte henne hjem i julen, og hun endte opp med å ha en helt fin julefeiring.

Så fint! Det var noe sånt jeg siktet til tidligere i tråden - det er greit om årsoppsummeringen er nogenlunde troverdig og ikke bare en selvhøytidelig oppramsing av alt det flotte alle gjør og er. Synes jeg.

Hvem sender dere brevene til, forresten? Familie, eller venner også?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no