Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[Avsporing] Kjøttdeig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-12, 16:49   #41
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag. Altså, ikke dårlig samvittighet for taco med karbonadedeig. Så kjekt!

Karbonadedeig har under 6% fett. Så må du jo vurdere mengde rømme og ost... Kalorimessig er det nok tortillalefser eller tacoskjell som trekk mest opp, i eit tacomåltid, ikkje karbonadedeigen.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 16:50   #42
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Jeg vet om de andre kaloriene i taco, bai! ekefinger: Jeg bare velger å fortrenge eller glemme på fredager.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 16:56   #43
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg vet om de andre kaloriene i taco, bai! ekefinger: Jeg bare velger å fortrenge eller glemme på fredager.

For all del, det er heilt i orden. Tenkte bare å nevne at det er ikkje karbonadedeigen ein treng vere mest bekymra for i eit slikt måltid. Eg blei sjølv overraska første gong eg oppdaga næringsinnholdet i tortillalefser.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 18:02   #44
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Ja, den informasjonen ble jeg veldig overrasket over også, bai.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 22:18   #45
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Familiedeiger og andre typer blandingsprodukter er jeg langt mer skeptisk til. Det er ikke samme krav til innhold i de.

familiedeig... Grusomt navn.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 23:41   #46
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Samtidig så er jo MUK god utnyttelse av kjøttet.

Og det er kjempebra!

… bare jeg slipper å spise det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 01:05   #47
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vi kjøper biffdeig kvernet i butikk. Men vi kan finne på å kjøpe vanlig kjøttdeig også av og til.

Kjøttdeig av kylling bruker jeg absolutt ikke, det er jo MUK.

Nå ble jeg svett her et øyeblikk. Heldigvis stemte ikke dette.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er ikke lenger så "opplest og vedtatt" at mettet fett er usunt.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nei, og da faller argumentet om at kjøttdeig er usunt bort.

Nei, det gjør det ikke, slik jeg har oppfattet det. Når man snakker om kjøttdeig og sunnhet, så bryr jeg meg fint lite om fettinnholdet. Det jeg derimot ikke liker, er mistanke om risiko for kreft i tykktarmen ved inntak av rødt kjøtt. I følge de offentlige retningslinjene så anbefales man maksimum en halv kilo rødt kjøtt per uke. Det skal sies at jeg ikke helt har troen på de offentlige anbefalingene på andre områder, så jeg stoler ikke blindt på dette heller. Men jeg har det i bakhodet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 01:30   #48
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Jeg tror i hvert fall Prior har gått ut og sagt de ikke bruker MUK i noen av sine produkter?

Jeg har malt kjøtt selv når mørbrad, rundbiff eller lignende har vært på tilbud. Sener og skumle ting ble skjært bort og det er lite fett på disse stykkene. Det har vært en helt annen kvaltet på den hjemmelagede kjøttdeigen enn det man kjøper på butikken. Det samme har vært tilfelle når andre i familien har gjort det, og de velger å ha litt mer fett i kjøttdeigen og ikke skjære bort alt. Det nærmeste jeg har komt denne kvaliteten har vært de butikken som maler kjøttet selv.

Kjøttdeig i seg selv skal jo ikke være et mindreverdig produkt, men kan jo fort bli det om produsentene nekter å innse at om de ikke kan skjære bort og kaste det som hverken smaker godt eller folk har godt av er det noen som ender opp med å spise det. Systemet er slik at at noen matvarer nærmest er avfallsprodukter uten at forbrukeren nødvendigvis er klar over det. Jeg sluttet å kjøpe kjøttdeig for noen år siden etter at Forbrukerinspektørene viste hvor dårlig kvalitet enkelte produsenter holdt. Noen pakker inneholdt 30% fett, og enda verre var det med ferdigprodukter som middagspølse, og frosne eller vakumpakkede karbonader. Jeg tror faktisk næringen ble tvunget til å stramme seg opp, uten at jeg tror det er noe garanti.

For tiden er jeg inne i en vegetarperiode og det eneste som frister utenom er lammekjøttet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 10:06   #49
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Avsporing] Kjøttdeig

Når det kommer til tykktarmskreft, har jeg også hørt at posesauser skal være uheldig, og Grandiosa, så jeg vet ikke helt jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no