Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vellykkede eplekaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-06, 21:40   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Vellykkede eplekaker

Etter å ha prøvd forskjellig varianter og oppskrifter, har de enten blitt bløte inni eller svidde utenpå. Men nå har jeg hørt at man skal legge på matpapir når man steker de. Hjelper dette?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 21:47   #2
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Ikke svar på spørsmålet, men her er min oppskrift som jeg ikke har opplevd at blir svidd eller bløt inni:

150 g mel
150 g sukker
150 g margarin
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker (ekte, selvsagt )
2 egg

Bland mel, sukker bakepulver og vaniljesukker.
Smuldre i margarinen. Rør med visp.
Ha i egg. Rør godt sammen.
Jeg har ofte litt kanel i røra, synes det blir ekstra godt.
Smør en springform (Ø 22-24 cm) med margarin og mel.
Oppå eplene har jeg sukker og kanel.
190-200 grader, 30-35 min.

Denne oppskriften er også veldig enkel å øke dersom du vil bake i større form!


Sist redigert av mehmet : 19-10-06 kl 22:07. Årsak: La til størrelse på springformen.
mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 21:57   #3
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Ikke svar på spørsmålet, men her er min oppskrift som jeg ikke har opplevd at blir svidd eller bløt inni:

150 g mel
150 g sukker
150 g margarin
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker (ekte, selvsagt )
2 egg

Bland mel, sukker bakepulver og vaniljesukker.
Smuldre i margarinen. Rør med visp.
Ha i egg. Rør godt sammen.
Jeg har ofte litt kanel i røra, synes det blir ekstra godt.
Smør formen med margarin og mel.
Oppå eplene har jeg sukker og kanel.
190-200 grader, 30-35 min.

Denne bruker jeg også og den er sinnsyk god

Og ja bakepapir kan hjelpe til på stekeprosessen

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 22:15   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Tusen takk. Den oppskriften er lagret. I morgen skal jeg kjøpe mere epler.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 02:36   #5
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Deilig eplekaketips:

Bruk ca 50 gram av smøret og legg i biter over kaken.
Strø ca 30 g pinjekjerner på toppen.

Dette gir en faaantastisk smak, og gjestene sitter og sukker og stønner når de spiser...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 06:34   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Det er også kjempegodt å bruke halve røra, et lag epler, kanel, resten av røra og epler/kanel på toppen.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 06:39   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Jeg pleier å lage eplekake av fyrstekake deig. lager deigen og trykker den ut i formen. bruker potetskreller og finhøvler eplene oppi. sukker og kanel for ca hvert lag med epler. når det er fyllt godt opp bruker jeg resten av deiger til å dekke litt til på toppen. trykker ut lange remser med deig som legges i rutemønster.

kjemegodt!

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 23:34   #8
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vellykkede eplekaker

Jeg pleier å bytte ut halvparten av eplene med pærer.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no