Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Kommunale ungdomsråd

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 14:56   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kommunale ungdomsråd

Er det nokon som kan fortelle litt om erfaringa med ungdomsråd i kommunane? Veit de om kommunan de bur i har dette? For dei som veit- kva erfaring har de? Kva ringverknader for ungdommar har slike råd?

Kort og godt vil eg vite meir om kva ungdomsråd er for noko

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 15:01   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kommunale ungdomsråd

Dette står på hjemmesiden til kommunen her:

Sitat:

Et demokratisk valgt og partipolitisk uavhengig organ, som skal være en ressurs og et talerør for all ungdom i kommunen.

Sammensetning:
- 8 medlemmer med varamedlemmer.
- Likt antall medlemmer fra ungdomsskolene.
- Medlemmene skal være i alderen 13 – 19 år.
- 50/50 % kjønnsfordeling.

Valgordning:
- Medlemmene velges for 2 år.
- Alle i alderen 13 - 19 år som er bosatt i kommunen har stemmerett.
- Man kan nominere seg selv eller foreslå andre kandidater.
- Valget foregår på ungdomsskolene, videregående skole og ungdomsklubbene.
- Nominerte med flest stemmer velges, kun avgrenset av kjønnskvotering.
- Valget skjer om høsten, slik at rådet kan tre sammen ved årsskiftet. Ungdom er med på å bekjentgjøre valget.
- Medlemmer må tre ut av rådet når de fyller 20 år.

Oppgaver:
- Uttalerett i alle politiske saker som angår ungdom i kommunen. Dette kan være for eksempel ungdomsboliger, skole og utdanning, kultur og fritidstilbud, kommuneplaner m.m.
- Initiere saker til de politiske utvalgene.
- UR har 50 tkr til rådighet pr. år, hvor 36 tkr. skal fordeles til lokale prosjekter og tiltak etter skriftlig søknad fra ungdommer samt dekke møtegodtgjøring, kurs og liknende.

Jeg satt som politikerrepresentant i UR et år. Da arrangerte de blant annet valgdebatt, deltok på en konferanse og inviterte barnevernet til å komme og presentere seg på ungdomsskolene.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 15:07   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommunale ungdomsråd

Her i byen har vi Ungdommens bystyre, som består av en elev fra hver ungdomsskole og hver videregående skole i byen. Jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan det fungerer, men jeg vet at de har jevnlige møter, og at saker i kommunen som berører barn og unge blir sendt til UB på høring, på lik linje med andre relevante råd og utvalg, før saken skal opp til behandling i politisk organ (i alle fall saker som skal til Bystyret, usikker på om det er like vanlig for saker som skal opp i Formannskap eller Bygningsråd). Innspill fra Ungdommens bystyre (og andre høringsinstanser), og tilsvar til disse, legges ved saksframlegget.

Jeg vet også at Ungdommens bystyre har vært invitert med på møte med Byplankontoret for å diskutere planer for utforming av friområder/parker m.m. Det jeg har hørt fra disse møtene er at ungdommene kommer ofte med veldig fornuftige, reflekterte og gjennomtenkte innspill muntlig i møtene, men har problemer med å formulere dem skriftlig på en måte som kan legges fram for politikerne. Så det trenger de gjerne litt hjelp til.

Du kan lese mer her: http://www.trondheim.kommune.no/ub/

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 11-02-14 kl 15:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 17:15   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kommunale ungdomsråd

Kan si mye om temaet, men anbefaler deg å begynne med denne veilederen. Det du lurer på står vel fra side 34 og utover: http://www.regjeringen.no/upload/BLD...ngdomsraad.pdf

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-14, 17:37   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kommunale ungdomsråd

Tusen takk!

Eg er positiv til at det nå blir oppretta eit ungdomsråd i kommunen eg bur i. Det verkar å vere ei veldig bra ordning. Men eg er skeptisk til at for å opprette rådet tar kommunen alle pengane som var satt av til støtte til lag og organisasjonar for å lønne ein koordinator for ungdomsrådet. Eg skulle sjølvsagt gjerne hatt både råd og støtte til teatergrupper, idrettslag etc, men dersom ein må velge mellom desse to, så er eg meir i tvil. Kva betyr mest for ungdommane - at dei har eit ungdsområd, eller at aktivitetar dei deltek i har kommunal støtte? Eg syns det er leit at frivillige organisasjonar, som gjer mykje for dei unge, ikkje får støtte. Dog vil dei sjølvsagt drive vidare på friviillig basis altså. Sånn sett ender ein jo opp med både eit råd, og eit lagsliv som held det gåande på viljestyrke.

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 11-02-14 kl 17:47.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no