Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Flabbete"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-08, 22:40   #21
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: "Flabbete"

Ramlet innom Bokmålsordboka, altså offisiell norsk rettskriving. Her er den om flabb. flabb m1 (fra lty)
1 bred dyrekjeft, gap; neds: menneskemunn
2 neds: flåkjeft, hoven person

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 22:44   #22
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Flabbete"

Sjaskat ville jeg brukt.


Sist redigert av Dronningen : 04-12-08 kl 23:23. Årsak: nei første var riktig
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:00   #23
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Flabbete"

Slaskat. Det ville jeg sagt om det du kaller flabbete klær.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:01   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Slaskat. Det ville jeg sagt om det du kaller flabbete klær.

  Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:09   #25
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: "Flabbete"

Bind III, som har i seg "M - studenter", skriver om "slasket(e)" at det 1) kan bety grunn dekket av slask (som slaps). Om føre og vær. 2: "Slapt, løst nedhengende; poset; kvapset.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:18   #26
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Et trøndertullingord.

Ifølge Tanums store rettskrivningsrodbok betyr flabbete "flåsete, stor i kjeften". Jeg har aldri hørt ordet, verken i den ene eller den andre betydningen.

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Mye brukt i nord-Norge.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Jepp! I følge Riksmålsordbokens side 1073 er flabbet(e) et adjekiv som brukes nedsettende om en person som opptrer nesevis, flåsete. Eksemplet er "Jon var en grei kar, men det var ikke fritt for at han var litt flabbet".

Forøvrig er jo flabb, om kjeften (altså munnen), et utmerket Nord-Norsk ord som brukes til daglig. Det hender vi får en og annen breiflabb på kroken, og når den ender opp på restaurantbordet sørpå, så hender det at de feilaktig kaller den marulk. Det er jo en marulk, men tilhører breiflabbfamilien. Den heter det fordi den er så brei i flabben, altså kjeften (munnen).


Meg er Finnmarking i Nordland og har aldri hørt det der uttrykke. Så måtte ringe mamma og hun har heller aldri hørt det

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:24   #27
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Flabbete"

Breiflabb har man da hørt. Flabb(en) også, men ikke flabbat. Er fra Mo i Rana.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:27   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Flabbete"

Slamsete ville jeg brukt

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:30   #29
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Meg er Finnmarking i Nordland og har aldri hørt det der uttrykke. Så måtte ringe mamma og hun har heller aldri hørt det

Med fare for å virke flabbete, så kan det være at som så mye annet, så stopper også dette ordet ved finnmarksgrensen?

** På det største nettstedet i Vesterålen (vol.no, Nordland), finner du: "Prøv og kjør i grøfta, i 'flabben' på en annen bil, i veggen, i fjæra etc i 60 km/t - det smeller godt - så la fartsmerkingen være som den er -"

** Å hold no flabben Urettferdi!! (Norsk akvaforum)

** På nettby hyler "pavarotti" ut: "jEG KYSSER INGEN VIST DEM HAR DÅRLIG ÅNDE, ELLER MATRESTER I FLABBEN HEHEHE "

Og, kanskje den mer seriøse "Norske sagn og folkeeventyr", allerede på side 6. Reven snyter bjørnen for julekosten: Bjørnen og reven hadde en gang kjøpt seg en smørholk i hop; den skulle de ha til jul, og derfor gjemte de den under en tykk granbuske. Så gikk de et stykke bort og la seg i en solbakke til å sove. Da de hadde ligget en stund, reiste reven seg og ropte: "Ja!"...satte avsted, og like bort til smørholken, som han åt en god tredjepart av. Men da han kom igjen, og bjørnen spurte hvor han hadde vært, siden han var så feit om flabben, sa han: "Tror du ikke jeg ble bedt i barsel da?"

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:40   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Slaskat. Det ville jeg sagt om det du kaller flabbete klær.

Er ikke slaskete (eller slaskat) mer ustelt?
Slarkete (slarkat) kan jeg bli med på altså. Men flabbat er best.

Enn flurete da? Om jeg sier at jeg er flurete (flurat) på håret, er dere med da? *kartlegger dialekt og egenskapt språk*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:41   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Flabbete"

Bustete på håret.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:44   #32
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Er ikke slaskete (eller slaskat) mer ustelt?
Slarkete (slarkat) kan jeg bli med på altså. Men flabbat er best.

Enn flurete da? Om jeg sier at jeg er flurete (flurat) på håret, er dere med da? *kartlegger dialekt og egenskapt språk*

Sjaskat er nok som slaskat i retning ustelt ja. Lørvat kunne jeg vel også sagt.

Hår er sjaskat det også, lørvat eller bustat. Flurat er totalt ukjent.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:45   #33
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Bustete på håret.

jupp. Sikkert trønderord det.. (forresten lurer jeg på om vi har fått det i kokelimonke)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:46   #34
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Bustete på håret.

Jepp! Den nevnte Riksmålsordboken igjen: Fluret (e), flurret(e) adj, mest dial., (om hår) uredt;bustet; de havde fluret haar (jøls. II, 14). Og en haug med andre sitater.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 09:00   #35
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Med fare for å virke flabbete, så kan det være at som så mye annet, så stopper også dette ordet ved finnmarksgrensen?

** På det største nettstedet i Vesterålen (vol.no, Nordland), finner du: "Prøv og kjør i grøfta, i 'flabben' på en annen bil, i veggen, i fjæra etc i 60 km/t - det smeller godt - så la fartsmerkingen være som den er -"

** Å hold no flabben Urettferdi!! (Norsk akvaforum)

** På nettby hyler "pavarotti" ut: "jEG KYSSER INGEN VIST DEM HAR DÅRLIG ÅNDE, ELLER MATRESTER I FLABBEN HEHEHE "

Og, kanskje den mer seriøse "Norske sagn og folkeeventyr", allerede på side 6. Reven snyter bjørnen for julekosten: Bjørnen og reven hadde en gang kjøpt seg en smørholk i hop; den skulle de ha til jul, og derfor gjemte de den under en tykk granbuske. Så gikk de et stykke bort og la seg i en solbakke til å sove. Da de hadde ligget en stund, reiste reven seg og ropte: "Ja!"...satte avsted, og like bort til smørholken, som han åt en god tredjepart av. Men da han kom igjen, og bjørnen spurte hvor han hadde vært, siden han var så feit om flabben, sa han: "Tror du ikke jeg ble bedt i barsel da?"


Ja men da er det ikke et ord som er mye brukt i NORD-Norge men i Nordland\vesterålen. Kanskje mere spesifikk vesterålen.
Har spurt svigermorhun er fra vesterålen og hun har hørt det der men ingen som bor her eller er her fra hadde noen gang hørt det ordet

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:16   #36
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Ja men da er det ikke et ord som er mye brukt i NORD-Norge men i Nordland\vesterålen. Kanskje mere spesifikk vesterålen.
Har spurt svigermorhun er fra vesterålen og hun har hørt det der men ingen som bor her eller er her fra hadde noen gang hørt det ordet

Og i Troms. Nordland + Troms = stor del av Nord-Norge, og kan dermed godt samles under den betegnelsen i dette tilfelle for enkelhets skyld. Synes jeg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 12:40   #37
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Flabbete"

Miromurr: Mener du flabben eller flabbat?

Tror de fleste nordpå har hørt ordet "flabb", men kanskje ikke bruker begrepet flabbat. Eller hur?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 12:58   #38
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Flabbete"

Husker "flabbat" brukt som "frekk i kjeften" fra mitt barndoms Tromsø.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 13:03   #39
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Og i Troms. Nordland + Troms = stor del av Nord-Norge, og kan dermed godt samles under den betegnelsen i dette tilfelle for enkelhets skyld. Synes jeg.


Nå har jeg spurt mange i fra hele Nordland og er bare min svigermor fra Vesterålen som har hørt dette utrykket.
Spurt unge som gamle

*skrevet mange mail jah

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 13:05   #40
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Flabbete"

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Nå har jeg spurt mange i fra hele Nordland og er bare min svigermor fra Vesterålen som har hørt dette utrykket.
Spurt unge som gamle

*skrevet mange mail jah

Flabbat eller flabb (munn)?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no