Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-12, 12:34   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg skal leve glutenfritt en periode og har prøvd 2 ulike oppskrifter på glutenfritt brød. Og de var virkelig ikke noe gode, noen av dem. Rar smak, rar konsistens. Er det andre glutenfrikere her som virkelig synes det er noe stort poeng å spise brød? For meg virker det både enklere, sunnere og mer velsmakende å bare leve kornfritt. Grønnsaker er jo nammenam!

Evt. er det noen som har en god brødoppskrift? Første brødet mitt var med bare jyttemel (selvsagt også noen andre ingredienser) og jeg synes både smak og konsistens var ... meget spesiell. Andre brødet var med en blanding av Toro lys glutenfri, jytte og bokhvetemel. Falt ikke noe spesielt i smak det heller.

  Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 12:58   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg har aldri smakt godt glutenfritt brød, og personlig hadde jeg heller droppet brød enn å spise de greiene der. Men jeg spiser jo nesten ikke brød i utgangspunktet - det kommer sikkert an på hvor brødglad man er?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 13:05   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

personlig hadde jeg heller droppet brød enn å spise de greiene der

Det er sånn jeg tenker og. Selv om jeg i utgangspunktet er glad i brød (gode brød, vel og merke).

  Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 13:07   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Baker Brun har noen gode rundstykker.
Fria har (hadde) gode grove brød med sirup.
Baker brun har også gode grove brød med masse frø.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 13:08   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Nybakt syns eg det er godt. Men elles ikkje. Har du prøvd å kjøpe glutenfritt brød? Mi jente likar best Fria sitt grøne (som sjølvsagt berre blir tatt inn av enkelte butikkar). Det er best å ha brødet frose, og bruke brødristar når du skal ha ei skive. Glutenfri bakst er sjeldan godt dagen etter det er bakt

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 13:49   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

De gangene jeg har spist det har jeg hatt brødet i brødrister først. Det gjør det mye bedre.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 10:56   #7
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Lurer på det samme. Her i huset er det 6-åringen som har cøliaki og trenger glutenfri mat. Foreløpig har vi kun kjøpt ferskt brød fra butikken og frosset ned. Jenta har jo ikke spist brød på flere år så det har vært en stor omveltning til å starte opp igjen med brød. Vi bruker kun brød i brødrister eller til ostesmørbrød, men tenkte at om jeg kunne lage noe som smakte greit så kunne det bli skolemat også. Skal melde meg på et bakekurs i hos cøliakiforeningen denne høsten for å få noen tips.

Foreløpig har jeg laget knekkebrød til skolemat. Bruker Toro glutenfri knekkebrød mix. De er super gode.

Ser det selges flere slike ferdig mix på butikken med glutenfritt brød. Hadde tenkt å prøve meg på en av disse til helgen. Er det noen av disse som er gode? Noen som avbefales?

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:04   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg kjøper fra dette bakeriet: http://www.vestfoldmat.no/index.php/...leview/83/1/36 Det lavkarbobrødet som du får på helsekosten, er glutenfritt og godt, men kanskje hun synes det er vel grovt. Alltid i brødrister!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 12:42   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg klarer meg uten brød har jeg funnet ut. Til min store overraskelse syntes barna mine at det glutenfri brødet var kjempegodt. Så her har saken tatt en litt overraskende vending. Jeg har nå 3 barn på glutenfri kost. Gluten er en skikkelig problemmaker så det er jo like greit. Brødet jeg bakte var superenkelt. Det var Jyttemel, tørrgjær, salt og litt olivenolje. Brukte brødbakemaskin.

  Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 12:44   #10
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

De gangene jeg har spist det har jeg hatt brødet i brødrister først. Det gjør det mye bedre.

samme her, skulle nettopp til å skrive at en brødrister gjør hele forskjellen.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 15:43   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg kjøper fra dette bakeriet: http://www.vestfoldmat.no/index.php/...leview/83/1/36 Det lavkarbobrødet som du får på helsekosten, er glutenfritt og godt, men kanskje hun synes det er vel grovt. Alltid i brødrister!

Hvis du tenker på det frosne hos helsekosten (de har kanskje flere typer...?) fikk jeg beskjed hos min helsekost at de riktignok er fri for gluten innholdsmessig, men ikke bakt i glutenfritt bakeri.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 16:20   #12
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg baker rundstykker.

Blander:
6 dl lunken væske (melk, vann, soyamelk, best med melk)
4 ss olje
1 ss honning/sirup/søtt (for heving)
1 pk tørrgjær
1 ss fiberhusk
1/2 ts salt

Rører godt og lar svelle.

Har i 500g glutenfritt mel og elter godt, 5-10 minutter.
Semper Fibermix har gitt det smaksmessige beste resultatet, men jeg blander ofte litt mel og melmikser.

Deigen blir veldig løs. Har den i en gammeldags sprøytepose med åpning på størrelse med et kronestykke omtrent. Sprøyter de i avlange rundstykker på et bakepapir. Hever i ovnen på såvidt varme til de begynner å sprekke i overflaten.

Steker i 10-12 minutter på 200 grader.

Disse har holdt seg godt i flere dager. Fryser de ned i passe antall og tar opp. De smaker godt bare tint, men enda bedre om de blir varmet opp. Absolutt de beste av glutenfri brødbakst jeg får til, og jeg har holdt på i over 5 år...


Sist redigert av Carrie : 14-11-12 kl 16:16.
Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 16:23   #13
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:48.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 16:30   #14
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvis du tenker på det frosne hos helsekosten (de har kanskje flere typer...?) fikk jeg beskjed hos min helsekost at de riktignok er fri for gluten innholdsmessig, men ikke bakt i glutenfritt bakeri.

Nei, du må bake det selv.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 19:49   #15
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Jeg velger Semper og Wasa sine knekkebrød, all glutenfritt brød smaker svamp.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 20:30   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfritt brød - er det noe vits i?!

Ungene spiser blått Fria melkefritt.

Jeg liker godt disse, med egfeplomneomelett og laks: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...-lavkarbobrod/

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no